PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2022-11-20 | Popis JŘ 2022/2023. |
2022-12-27 | Odstaveny jsou lokomotivy 754.016 od 13. 12. 2022 (závada na spalovacím motoru a montáž SSOD) a 754.007 od 24. 12. 2022 (závada na dvojkolí). |
2023-01-08 | "Brejlovec" 754.007 je od 29. 12. 2022 opět provozní. |
2023-01-22 | Od 9. 1. 2023 je opět provozní "brejlovec" 754.019. V brněnských obězích už nepotkáme lokomotivu 750.714, od 16. 1. 2023 se na ní provádí v CZ LOKO Česká Třebová montáž linky WTB a je tak odstavena; její další využití se předpokládá na Ostravsku se soupravami push-pull. Aktualizovány snímky lokomotiv 750.711, 754.012, 754.019 a 754.068. |
2023-02-12 | Lokomotiva 754.016 je od 6. 2. 2023 zpět v provozu. Aktualizovány snímky lokomotiv 754.047 a 754.068. |
2023-03-05 | Ke dni 9. 1. 2023 došlo ke změně v turnusové skupině 751, ke dni 6. 2. 2023 došlo ke změně v turnusových skupinách 750 a 751. Z důvodu více závad je od 16. 2. 2023 odstavena lokomotiva 754.019. "Brejlovec" 754.043 se vrátil do Brna ve slušivém červeném retro nátěru se žlutým pruhem (hokejkou), 22. 2. 2023 vyrazil do provozu. Aktualizován snímek lokomotivy 754.047. |
Pod označením řadou 750.7 (ČD) se skrývá 19 modernizovaných lokomotiv předchozí řady 750. Modernizaci provedla firma CZ LOKO, a.s., v České Třebové v letech 2010–2012. Hnací agregát se skládá ze spalovacího motoru Caterpillar 3512C HD (jmenovitý výkon je nastaven na 1 550 kW) se soustrojím alternátorů Siemens. Přenos výkonu na hnací dvojkolí elektrický, střídavě-stejnosměrný (AC/DC). Regulaci výkonu a celé ovládání lokomotivy zajišťuje elektronický řídicí systém MSV s funkcí automatické regulace rychlosti (ARR) a automatického vedení vlaku (AVV) s cílovým brzděním. Lokomotiva má tři systémy vzduchotlakových brzd, mechanickou brzdu ruční (zajišťovací) a
elektrodynamickou brzdu (EDB). Maximální rychlost lokomotivy zůstala na hodnotě 100 km/h. Výkon trvalý na háku je uváděn ve výši 1 111 kW, výkon dynamické brzdy činí 1 460 kW. Lokomotivy z CZ LOKO vyjely s nátěrem v korporátních barvách.
V Regionálním pracovišti provozu Brno je ve stavu 5 lokomotiv, do turnusu jsou zapojeny 4 lokomotivy. Ve srovnání s minulým JŘ je inventární a turnusovaný počet lokomotiv stejný.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 478.3259 |
1975/9495 |
92 54 2 750.709-8 |
XENA; později 753.259 a 750.259 |
2022-12-11 |
T 478.3285 |
1975/9521 |
92 54 2 750.710-6 |
MÍŠA; později 753.285 a 750.285 |
2022-12-11 |
T 478.4001 |
1975/9842 |
92 54 2 750.711-4 |
ADÉLKA; později T 478.4201, 754.201 a 750.409 |
2022-12-11 |
T 478.3162 |
1974/9158 |
92 54 2 750.713-0 |
VLAĎKA; později 753.162 a 750.162 |
2022-12-11 |
T 478.3022 |
1972/7939 |
92 54 2 750.714-8 |
HENRY; později 753.022 a 750.022; odstavena - montáž WTB |
2023-01-16 |
Brněnské lokomotivy řady 750 jezdí v turnusové skupině 750, pravidelně jsou nasazeny na jediné trati 240 Brno - Jihlava.
Turnusová skupina 750 představuje vozbu rychlíků a osobních vlaků na trati Brno - Jihlava. Změna od 6. 2. 2023 je vyznačena červeně:
750.709, 710, 711, 713 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
(1)–(4): BNO
(5): BNO |
odstavena BNO |
odstavena BNO |
2. |
(1): BNO 03:56 pk4890 NNO /
(2)–(5): NNO |
BNO 638 JHL / 631 BNO / 632 JHL / 637 BNO / 650 JHL |
BNO 638 JHL / 631 BNO / 632 JHL / 637 BNO / 650 JHL |
3. |
JHL |
JHL |
JHL |
4. |
BNO 654 JHL / 653 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 652 JHL / 655 BNO |
BNO 624 JHL / 653 BNO / 634 JHL / 635 BNO / 652 JHL / 625 BNO |
BNO 624 JHL / 653 BNO / 634 JHL / 635 BNO / 652 JHL / 625 BNO |
V Břeclavi se dne 25. 11. 2021 rozjíždí "brejlovec" 750.709 aby v napěťově vyloučeném úseku Břeclav - Hodonín (následek červnového tornáda) převezl vlak R 803 "Moravan" řazený z "InterPantera" 660.101. Autor snímku Julian Mandeville. R 653 Rožmberk vedený lokomotivou 750.710 projíždí dne 7. 11. 2020 mezi ŽST Okříšky a Krahulov. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 7. 12. 2021 míří z Hodonína do Lužic vlak R 810 "Moravan", v důsledku červnového tornáda dopravuje "InterPantera" 660.103 "brejlovec" 750.711. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Lokomotiva 750.713 dopravující dne 11. 11. 2021 vlaky závislé trakce mezi Břeclaví a Hodonínem (následek červnového tornáda), přijíždí do Hodonína s vlakem R 805 "Moravan", dál už pojede "InterPanter" 660.102 do Olomouce sám. Autor snímku Julian Mandeville. |
Potřeba elektrického vytápění osobních vozů na neelektrizovaných tratích byla důvodem vzniku lokomotiv řady T 478.4. V roce 1975 vznikly v ČKD Praha lokomotivy T 478.4001 a T 478.4002 (později přeznačeny na T 478.4201 a T 478.4202, pak 754.201 a 754.202, poté 750.409 a 750.410 a konečně naposledy na 750.711 a 750.712). V letech 1978–1980 bylo k ČSD dodáno dalších 84 lokomotiv této řady. Bylo by jich víc, ale výrobu ukončil 19. 7. 1980 známý požár závodu ČKD Naftové motory na Smíchově založený úmyslně závodním hasičem (tehdy požárníkem).
Po oddělení nákladního dopravce ČD Cargo zůstaly tyto lokomotivy u osobního dopravce ČD.
V Regionálním pracovišti provozu Brno se nachází 12 lokomotiv, z nichž 10 je turnusovaných. V porovnání s minulým JŘ je inventární a turnusovaný počet lokomotiv stejný.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 478.4007 |
1978/10438 |
92 54 2 754.007-3 |
JAMES 007 |
2022-12-29 |
T 478.4012 |
1979/10443 |
92 54 2 754.012-3 |
červenobílý nátěr |
2022-12-11 |
T 478.4013 |
1979/10444 |
92 54 2 754.013-1 |
modrokrémový nátěr |
2022-12-11 |
T 478.4016 |
1979/10447 |
92 54 2 754.016-4 |
BOMBARĎÁK |
2023-02-06 |
T 478.4018 |
1979/10449 |
92 54 2 754.018-0 |
DOMINIČKA; černobílý nátěr |
2022-12-11 |
T 478.4019 |
1979/10450 |
92 54 2 754.019-8 |
modrobílý nátěr; odstavena - více závad |
2023-02-16 |
T 478.4023 |
1979/10454 |
92 54 2 754.023-0 |
zelenobílý nátěr |
2022-12-11 |
T 478.4043 |
1979/10897 |
92 54 2 754.043-8 |
červenožlutý retro nátěr |
2023-02-27 |
T 478.4047 |
1979/10901 |
92 54 2 754.047-9 |
modrožlutý retro nátěr; odstavena - vyvazovací obnova R2 |
2022-06-13 |
T 478.4067 |
1980/10921 |
92 54 2 754.067-7 |
červený retro nátěr |
2022-12-11 |
T 478.4068 |
1980/10922 |
92 54 2 754.068-5 |
|
2022-12-11 |
T 478.4075 |
1980/10929 |
92 54 2 754.075-0 |
červenožlutý retro nátěr |
2022-12-11 |
Obraty lokomotiv řady 754 jsou rozděleny do sedmi turnusových skupin 751, 752, 753, 754, 755, 756 a 757. Výčet tratí, na kterých se s lokomotivami řady 754 můžeme pravidelně setkat, je stejný jako v minulém JŘ:
240 Brno - Jihlava;
251 Brno - Tišnov;
256 Tišnov - Žďár nad Sázavou.
300 Brno - Kojetín;
303 Kojetín - Valašské Meziříčí;
323 Valašské Meziříčí - Frenštát pod Radhoštěm;
330 Staré Město u Uherského Hradiště - Otrokovice;
331 Otrokovice - Zlín střed;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bojkovice město, Újezdec u Luhačovic - Luhačovice.
Ve dvoudenní turnusové skupině 751 dopravují lokomotivy řady 754 v pracovní dny osobní a spěšné vlaky na trati Brno - Jihlava, o víkendu "brejlovec" vyjede se spěšným vlakem "Pernštejn" z Brna přes Nedvědici do Žďáru nad Sázavou. Změna od 9. 1. 2023 je vyznačena modře, od 6. 2. 2023 je vyznačena červeně:
754.007, 018 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
(1)–(4): JHL
(5): JHL |
odstavena JHL |
BNO 1780 ZNS / 1781 BNO |
2. |
(1): BNO 03:56 4890 NNO / 4813 BNO / 4824 NNO / 4847 BNO / 4846 JHL
(2)–(5): |
BNO 1780 ZNS / 1781 BNO |
odstavena JHL |
Turnusová skupina 752 je třídenní, lokomotivy řady 754 v ní obíhají s rychlíky v úseku Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice, na páru rychlíků 895 // 892 Staré Město u Uherského Hradiště - Veselí nad Moravou, 897 // 894 mezi Otrokovicemi a Zlínem a zajišťují vozbu spěšných vlaků mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště a jednoho osobního vlaku mezi Veselím nad Moravou a Starým Městem u Uherského Hradiště:
754.012, 068, 075 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
VNM 892 SMH / 883 LUE / 888 SMH / 887 LUE / 884 SMH / 891 LUE / 880 SMH / 895 VNM [a v (5) přechází na (6) 892] |
VNM 892 SMH / 883 LUE / 888 SMH / 887 LUE / 884 SMH / 891 LUE / 880 SMH / 895 VNM [a přechází na (+) 892] |
VNM 892 SMH / 883 LUE / 888 SMH / 887 LUE / 884 SMH / 891 LUE / 880 SMH / 895 VNM |
2. |
VNM 4131 UHE / 1760 BNO / 1771 SMH / 893 LUE / 858 SMH / 21:45 70241 OTE / 897 ZLN ST |
odstavena BNO |
BNO 1771 SMH / 893 LUE / 858 SMH / 21:45 70241 OTE / 897 ZLN ST |
3. |
(1)–(4): ZLN ST 894 OTE / 05:55 70240 SMH / 881 LUE / 890 SMH / 885 LUE / 886 SMH / 889 LUE / 882 SMH / 1774 BNO / 1777 VNM
(5): ZLN ST 894 OTE / 05:55 70240 SMH / 881 LUE / 890 SMH / 885 LUE / 886 SMH / 889 LUE / 882 SMH / 1774 BNO [a přechází na (+) 1771] |
ZLN ST 894 OTE / 05:55 70240 SMH / 881 LUE / 890 SMH / 885 LUE / 886 SMH / 889 LUE / 882 SMH / 893 LUE / 858 SMH / 21:45 70241 OTE / 897 ZLN ST [a přechází na (+) 894] |
ZLN ST 894 OTE / 05:55 70240 SMH / 885 LUE / 886 SMH / 889 LUE / 882 SMH / 1774 BNO / 1777 VNM |
Další "brejlovec" je zařazen do turnusové skupiny 753, dopravuje celotýdně s přestávkou ze soboty na neděli pár spěšných vlaků na "vláře":
754.067 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
BOJ 05:45 14101 BOJ ME / 1762 BNO / 1773 BOJ |
BOJ 05:45 14101 BOJ ME / 1762 BNO |
BNO 1773 BOJ |
Tradiční víkendové přímé spojení Brna a Valašska zajišťované spěšnými vlaky "Radhošť" vozí "brejlovec" řady 754 v jednodenní turnusové skupině 754:
754 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
odstavena BNO |
kromě VII–VIII: BNO 1783 FPR / 11:24 3198 VLM
VII–VIII: BNO 1783 FPR / 11:24 3198 VLM / 1784 BNO |
kromě VII–VIII: VLM 17:14 3199 FPR / 1784 BNO
VII–VIII: BNO 1783 VLM / 17:14 3199 FPR / 1784 BNO |
Pátečně-nedělní výkon na spěšných vlacích Brno - Staré Město u Uherského Hradiště provádí lokomotiva vedená v turnusové skupině 755:
754.043 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1a. |
(1)–(4): odstavena BNO
(5): BNO 1767 SMH / 16:40 21990 VNM |
odstavena VNM |
VNM 15:21 21991 SMH / 1772 BNO |
Další lokomotiva řady 754 zařazená do turnusové skupiny 756 je nepřetržitě k dispozici u nehodového vlaku:
714.028 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
BNO MA 0:00 - 24:00 nehodový vlak |
BNO MA 0:00 - 24:00 nehodový vlak |
BNO MA 0:00 - 24:00 nehodový vlak |
Součástí pohotovostní "motorové" soupravy IDS JMK je lokomotiva řady 754 vedená v turnusové skupině 757. Souprava by měla být deponována v Brně hl. n., nicméně v reálu bývá spíše v Brně-Horních Heršpicích:
754 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
BNO HN 06:00 - 21:00 souprava IDS |
BNO HN 07:00 - 19:00 souprava IDS |
BNO HN 07:00 - 19:00 souprava IDS |
"Brejlovec" 754.007 byl 30. 10. 2022 zachycen ve Starém Městě u Uherského Hradiště po přepřahu v čele R 887 "Slovácký expres". Autor snímku Julian Mandeville. Mezi ŽST Hradčovice a zastávkou Popovice u Uherského Hradiště projíždí dne 10. 1. 2022 vlak R 886 "Slovácký expres" vedený lokomotivou 754.012. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. "Brejlovec" 754.013 dne 8. 5. 2021 projíždí mezi ŽST Ivanovice na Hané a zastávkou Chvalkovice na Hané s vlakem Sp 1783 Radhošť. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Vlak Sp 1783 Radhošť vedený "brejlovcem" 754.018 byl dne 23. 10. 2021 zachycen mezi ŽST Hulín a Třebětice. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Mezi ŽST Hodonín a Lužice byla 7. 12. 2021 zachycena lokomotiva 754.019 dopravující vlak EC 103 "Polonia" s vlakovou lokomotivou 380.019. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 23. 6. 2021 projíždí mezi zastávkou Polichno a ŽST Újezdec u Luhačovic R 882 "Slovácký expres" vedený "brejlovcem" 754.023. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Dne 15. 1. 2022 byl mezi AHr Krhová a ŽST Valašské Meziříčí zachycen Sv 3198 v čele s lokomotivou 754.047. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. R 883 "Slovácký expres" v čele s lokomotivou 754.067 projíždí 10. 9. 2021 mezi ŽST Hradčovice a zastávkou Havřice; na konci vlaku se nachází "lachtan" 714.204. Autor snímku Tomáš Krajcar. Dne 10. 1. 2022 byl mezi ŽST Hradčovice a zastávkou Popovice u Uherského Hradiště zachycen "brejlovec" 754.068 s vlakem R 884 "Slovácký expres". Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022