Motorové vozy ř. 842

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2020-11-22

Popis GVD 2020/2021.

2021-02-21

Od 10. 2. 2021 je pro závadu na spalovacím motoru odstaven motorový vůz 842.014 a od téhož dne je v provozu "kvatro" 842.016.

2021-05-16

"Kvatro" 842.014 bylo od 18. 4. 2021 provozní, ale od 28. 4. 2021 je opět odstaveno z důvodu závady na spalovacím motoru.

2021-06-20

Závada na spalovacím motoru je důvodem odstavení motorového vozu 842.037 od 2. 6. 2021. Do DPOV Veselí nad Moravou odjelo 12. 6. 2021 na vyvazovací obnovu R2 "kvatro" 842.019, které je tak odstaveno.

2021-07-11

Ke dni 13. 6. 2021 došlo ke změnám v TS 805 a ke dni 2. 7. 2021 v TS 806, 808, 809. Do provozu se 27. 6. 2021 vrátil motorový vůz 842.014 a o den později i "kvatro" 842.037.

2021-09-12

Z vyvazovací obnovy R2 se vrátil motorový vůz 842.019 a od 23. 8. 2021 jezdí s cestujícími. Opačným směrem do DPOV Veselí nad Moravou se na tuto obnovu vydalo 20. 8. 2021 "kvatro" 842.037, které je tak odstaveno.

2021-10-10

Ke dni 21. 9. 2021 došlo ke změnám v TS 805, 806, 808, 809 a od 1. 10. 2021 též v turnusové skupině 811.

2021-11-07

"Kvatro" 842.009 odjelo 25. 10. 2021 do DPOV Veselí nad Moravou na vyvazovací obnovu R2, a je tak odstaveno.

2021-11-28

Od 7. 11. 2021 je v provozu motorový vůz 842.037.


842n Motorové vozy ř. 842, přezdívané "kvatra", byly vyrobeny v letech 1988–1994 ve Studénce. Původně měly nést označení M 273.2, ale toto označení zůstalo nakonec nevyužito a oba dva protypy dokončené koncem roku 1988 nesly již nové označení jako řada 842. Sériová výroba 35 vozů proběhla v letech 1993–1994. Prototypy se od sériově vyráběných vozů liší mírně i vzhledem, proto zde uvádím oba obrázky.

 

V listopadu 2008 vyhlásily ČD výběrové řízení na modernizaci motorových vozů řady 842, které se ujala firma Pars Nova a.s. v Šumperku. Modernizace započaly zkraje roku 2010, k dokončení posledních dvou vozů - 842.001 a 842.002 - došlo v druhé polovině prosince 2013, do pravidelného provozu se však vozy dostaly až 7. 1., resp. 11. 1. 2014.

 

Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 19 motorových vozů řady 842 (včetně obou prototypů), z nichž 15 je turnusováno. Inventární a zaturnusovaný počet motorových vozů je ve srovnání s minulým GVD na stejné úrovni.

SÚ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

-

1988/91425

95 54 5 842.001-0

 

2020-12-13

-

1988/91426

95 54 5 842.002-8

RICHARD

2020-12-13

-

1993/92843

95 54 5 842.004-4

 

2020-12-13

-

1993/92844

95 54 5 842.005-1

 

2020-12-13

-

1993/92848

95 54 5 842.009-3

odstaven - vyvazovací obnova R2

2021-10-25

-

1993/92853

95 54 5 842.014-3

PEPA

2021-06-27

-

1993/92854

95 54 5 842.015-0

 

2020-12-13

-

1993/92855

95 54 5 842.016-8

 

2021-02-10

-

1993/92856

95 54 5 842.017-6

 

2020-12-13

-

1993/92857

95 54 5 842.018-4

 

2020-12-13

-

1993/92858

95 54 5 842.019-2

 

2021-08-23

-

1993/92861

95 54 5 842.022-6

 

2020-12-13

-

1993/93680

95 54 5 842.026-7

ALOIS

2020-12-13

-

1993/93681

95 54 5 842.027-5

ZDENEČEK

2020-12-13

-

1993/93682

95 54 5 842.028-3

 

2020-12-13

-

1993/93685

95 54 5 842.031-7

 

2020-12-13

-

1994/93686

95 54 5 842.032-5

 

2020-12-13

-

1994/93687

95 54 5 842.033-3

HONZÍK

2020-12-13

-

1994/93691

95 54 5 842.037-4

 

2021-11-07


Motorové vozy řady 842 jezdí v 6 turnusových skupinách 805, 806, 808, 809, 810, 811. Oproti předešlému GVD "kvatra" opouští úsek Střelice - Zastávka u Brna (to se ale již stalo s ohledem na výlukovou činnost 15. 6. 2020). Přehled tratí s pravidelnými oběhy je následující:

Turnusové skupiny 805 a 806 přestavují "kočkopsy", tzn. motorový vůz řady 842 ve spojení s řídicím vozem řady Bfbrdtn794.

 

První turnusová skupina 805 je jednodenní, "kočkopes" obíhá na trati Brno - Staré Město u Uherského Hradiště. Výjimku tvoří odpoledne pracovních dnů, kdy se souprava objeví v úseku Brno - Rájec-Jestřebí na obratu 4050 / 4051 / 4056 / 4057. Ke dni 13. 6. 2021 nastala změna oběhů z důvodu zahájení předčasného prázdninového provozu již od tohoto termínu. "Kočkopsi" opustili výkony v úseku Brno - Rájec-Jestřebí; nyní z titulu najetí na prázdninový provoz, ale po prázdninách bude následovat výluka Adamov - Blansko a na ni naváže roční nickolejný provoz Brno - Blansko, takže se de facto jedná o trvalé vymizení z tohoto úseku.
Další změna nastala 21. 9. 2021 po ukončení nepřetržité výluky Brno-Horní Heršpice - Střelice. TS 805 je nyní dvoudenní. V pracovní dny jezdí jedna souprava mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště, druhá souprava mezi Brnem a Bohuticemi, v pátek před obědem to obě soupravy "balí" do heršpického depa, jedna pak večer vyjede do Veselí nad Moravou. O víkendech převažují výkony z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště, v odpoledních hodinách jsou i výkony do Bohutic a Ivančic.

 

Další soupravy v řazení 842 + Bfbrdtn794 obíhají v turnusové skupině 806. Do 20. 9. 2021 se jednalo o 5denní oběh. V pracovní dny soupravy zabezpečovaly zejména vozbu v úseku Brno - Bohutice, na jednom páru vlaků Os zajely až do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova a dále se objevily na třech párech osobních vlaků mezi Moravskými Bránicemi a Ivančicemi. O víkendech jezdily převážně na trati Brno - Miroslav a Brno - Ivančice, jeden den se vyskytovaly mezi Znojmem a Břeclaví. Dva "kočkopsi" zajišťovali vozbu na "vláře": první provedl výkon v noci z pátku na sobotu v úseku Brno - Nesovice; druhý vyjel v sobotu po půlnoci z Brna do Nesovic, poté dvakrát jel z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště a zpět, ze soboty na neděli zajistil obrat mezi Brnem, Veselím nad Moravou a Uherským Hradištěm.
Od 2. 7. 2021 v souvislosti s nepřetržitou výlukou ve Střelicích byl veškerý provoz na trati 244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Moravské Bránice - Ivančice převeden až do 20. 9. 2021 do náhradní autobusové dopravy. "Kočkopsi" se ve zvýšené míře objevovali na trati Břeclav - Znojmo, spojení s SÚ Horní Heršpice se dělo soupravově přes Břeclav. Jeden "kočkopes" provedl v noci výkon z Brna do Nesovic (v sobotu až do Veselí nad Moravou), na trati Brno - Staré Město u Uh. Hradiště se vyskytoval po celou sobotu a v neděli dopoledne.

Po ukončení nepřetržité výluky Brno-Horní Heršpice - Střelice se turnusová skupina 806 dnem 21. 9. 2021 zmenšila na čtyřdenní (jedna souprava přešla do TS 805). Všechny soupravy se pohybují převážně na trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a Moravské Bránice - Ivančice. Jedna souprava jezdí o víkendu na trati Břeclav - Znojmo, propojení s "akátkou" se děje trs páteční Os 4416 a pondělní Os 4401. Z pátku na sobotu zamíří "kočkopes" na obrat Brno - Nesovice.

 

 

Motorové vozy řady 842 v turnusových skupinách 808 až 811 jezdí samotné nebo s přípojnými vozy, nikoli s vozy řídicími.

 

Čtyři motorové vozy řady 842 jezdí v turnusové skupině 808. Vozy provádí vozbu osobních a spěšných vlaků mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště, včetně pátečně-nedělního spojení Brna a Vlárského průsmyku. V pátek odjíždí "kvatro" na vlaku Sp 1769 do Vlárského průsmyku, odtud jako Sv 21990 do Veselí nad Moravou, zde přechází na nedělní Sv 21991 do Bylnice a Os 21991 do Vlárského průsmyku a jako Sp 1776 dorazí do Brna. Jeden motorový vůz zajišťuje v odpolední době vozbu osobních vlaků Brno - Ivančice. V sobotu jezdí jedno "kvatro" celý den, druhé ráno a večer. V neděli jezdí dva motorové vozy celodenně a třetí od odpoledne.
Od 2. 7. do 20. 9. 2021 odpadly kvůli nepřetržité výluce ve Střelicích výkony Brno - Ivančice. Od 21. 9. 2021 jsou oběhy na "vláře" podobné s určitým rozšířením v pracovní dny na osobních vlacích Brno - Nesovice či Nemotice. Ve 4. turnusovém dni odpoledne nově "kvatro" zajede dvakrát do Ivančic.

 

Další tři motorové vozy řady 842 jezdí v turnusové skupině 809, v které naopak dominují po všechny dny v týdnu výkony na "akátce" v úseku Brno - Ivančice a Moravské Bránice - Bohutice včetně páru osobních vlaků Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov. V sobotu odjíždí "kvatro" na "vláru", kde vykoná během soboty a neděle celkem 3 obraty na spěšných vlacích Brno - Staré Město u Uherského Hradiště. V neděli po půlnoci vyjíždí další motorový vůz na výkon z Brna do Nesovic a zpět.
Od 2. 7. 2021 v souvislosti s nepřetržitou výlukou ve Střelicích je veškerý provoz na trati 244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Moravské Bránice - Ivančice převeden až do 20. 9. 2021 do náhradní autobusové dopravy. Oběhy se smrskly na jednodenní oběh mezi Brnem a Starým Městem u Uh. Hradiště, a to ještě jen od pátečního večera do nedělního odpoledne. Od 21. 9. 2021 je TS 809 opět třídenní s výkony převážně v úseku Brno - Ivančice, o víkendu jezdí jedna souprava na vlacích Ivančice - Moravské Bránice - Bohutice. Kromě noci ze soboty na neděli se "kvatro" projede z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova. Víkendové nasazení na "vláře" zůstalo.

 

Již tradiční vozbu na přerovské trati provádí brněnské "kvatro" (předepsaný je zde konkrétní vůz 842.027) zařazené do jednodenní turnusové skupiny 810. Převážně se jedná se o výkony na osobních vlacích Vyškov na Moravě - Nezamyslice se zájezdem do Přerova (třikrát v pracovním dni a jednou v nepracovní dny), zbrojení se tradičně provádí v Prostějově hl. n., neboť propojení s SÚ Horní Heršpice se děje jen 1× týdně během nedělního dopoledne. Ještě doplním že na vlaku Os 3876 jede kromě pátku a soboty v úseku Nezamyslice - Přerov "kvatro" spojené s "klasikou" v řazení 163+Bdt280+Bdt262+Bdt280+842:


842.027

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

VYM 4070 NZE / 4071 VYM / 4072 NZE / 4073 VYM / 4076 NZE / 4079 VYM / 3872 PRE / 3873 VYM / 3874 PRE / 3875 VYM / 4078 NZE / 4081 VYM / 4082 NZE / 4083 VYM / 4084 NZE / 15:21 4084 PRO / 16:15 4085 NZE / 4085 VYM / 4086 NZE / 4087 VYM / 3876 PRE / 3877 VYM

VYM 4074 NZE / 4077 VYM / 4078 NZE / 4083 VYM / 4084 NZE / 4085 VYM / 4086 NZE / 4087 VYM / 3876 PRE / 3877 VYM

VYM 4074 NZE / 4075 VYM / 06:23 4091 BNO / 11:57 4090 VYM / 4078 NZE / 4083 VYM / 4084 NZE / 4085 VYM / 4086 NZE / 4087 VYM / 3876 PRE / 3877 VYM


Turnusová skupina 811 je jednodenní a představuje vozbu osobních vlaků motorovým vozem řady 842 na Břeclavsku. Turnusová skupina vznikla loni a obsahovala jízdy vlaků mezi Břeclaví a Hodonínem. V souvislosti s elektrizací tratě Šakvice - Hustopeče u Brna se pro současný GVD změnil koncept osobní dopravy. Linka S3, která jezdila z Brna do Břeclavi, nově v Šakvicích "zahýbá" do Hustopečí u Brna. V úseku Šakvice - Břeclav vznikla nová linka separátní linka S51, jejíž vozbu přebralo "kvatro" jezdící doposud mezi Břeclaví a Hodonínem. Výkon motorového vozu začíná a končí každý den ve Vranovicích (první a poslední spoj jsou také jedinými mezi Vranovicemi a Šakvicemi) a poté "kvatro" zajišťuje po celý den vedení všech vlaků série 146xx mezi Šakvicemi a Břeclaví a také 4 párů osobních vlaků Břeclav - Hodonín v pracovní dny a 6 párů o víkendech (oproti minulému GVD je to každý den o jeden pár vlaků méně). Spojení s SÚ Horní Heršpice na provozní ošetření se děje 3× týdně v noční době.

Tornádo, které 24. 6. 2021 zpustošilo trať v úseku Břeclav - Hodonín se podepsalo na provozu motorového vozu řady 842 v této turnusové skupině. Od té doby jezdí jen v úseku Břeclav - Šakvice. Na trati Břeclav - Hodonín byla od 1. 7. 2021 zavedena doprava osobních vlaků dvěma motorovými náležitostmi z SÚ Horní Heršpice (2× 842 + Bdtn756, občas jela dvojice přípojných vozů). Po ukončení nepřetržité výluky Brno-Horní Heršpice - Střelice "kvatra" postupně vystřídaly motorové vozy řady 854 (poprvé již 19. 9. 2021). Od 1. 10. 2021 se provizorium promítlo do oficiální změny turnusové skupiny 811, motorový vůz tedy vykonává obraty pouze v úseku Břeclav - Šakvice, resp. pár do Vranovic.


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky