Přípojné vozy ř. Btx763 a Bdtx766

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2022-12-11

Popis JŘ 2022/2023.

2023-08-06

Všech 5 vozů vedených doposud pod RPP Brno - SS Znojmo, tzn. Btx763 033, Btx763 057, Bdtx766 001, Bdtx766 004 a Bdtx766 005 bylo 14. 7. 2023 přepraveno z České Třebové na šrotaci do Olomouce vlakem Pn 52879.

2023-10-01

Ke dni 31. 8. 2023 byly vozy Btx763 033, Btx763 057, Bdtx766 001, Bdtx766 004 a Bdtx766 005 převedeny pod RPP Česká Třebová - PP Česká Třebová. Kapitola "krátkých balmáků" v Brně tak nadobro skončila.

Přípojné vozy ř. Btx763

btx763 V letech 1958 až 1969 vagónka ve Studénce vyráběla vozy řady Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx765, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý"). 

 

V roce 1958 byl vyroben prototyp vozu Balm, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1983 dostaly vozy nové označení Bix, později (v letech 1994–1995) se změnilo i číselné označení na řadu 020. V období let 1995–1997 proběhla u 68 vozů řady Bix 020 rekonstrukce, při níž vozy prošly úpravou exteriéru i interiéru, např. obdržely nově centrálně ovládané předsuvné dveře, sedadla byla nahrazena novými, ne nepodobnými tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina"), a řada dalších úprav. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx a konečně od roku 2009 na Btx763 s číselným označením 50 54 28-29 0xx.

 

Ve stavu Regionálního pracoviště provozu Brno se do 30. 8. 2023 nacházely 2 zrušené vozy.

SS Znojmo

Ve stavu SS Znojmo byly vedeny 2 zrušené přípojné vozy řady Btx763 nacházející se zprvu v České Třebové a posléze v Olomouci.


V RPP Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Balm 5-0795

1965/67201

Btx763 50 54 28-29 033-0

později 70 54 28-05 556, 020.045 a 021.045; zrušen; deponie Olomouc (šrotace)

2023-08-31

Balm 70 54 28-05 661-2

1969/70671

Btx763 50 54 28-29 057-9

později 020.091 a 021.062; zrušen; deponie Olomouc (šrotace)

2023-08-31


 

Přípojné vozy ř. Bdtx766

bdtx766 Vozy řady Bdtx766 vznikly v letech 2007–2008 v počtu 5 kusů, roce 2011 doplněné o další dva vozy. Jedná se o úpravu vozů řady Btx763, při níž v nich vznikl prostor pro jízdní kola. Potřeba této úpravy byla spjata se stále zhoršujícím se technickým stavem vozů řady BDdtx764 (tehdy označených ještě jako řada BDdtx 022), jež zabezpečovaly přepravu cestujících s jízdními koly na trati 246 Znojmo - Břeclav. K nasazení vozů řady Bdtx766 do provozu došlo na jaře 2008. Zmíněné dva vozy upravené v roce 2011 putovaly na trať Rybník - Lipno nad Vltavou, v prosinci 2016 přešly do DKV Praha - PJ Libeň. V roce 2018 došlo k předání dvou znojemských vozů do DKV Praha - PJ Děčín, resp. OCÚ Střed - SÚ Děčín. Vozy nesou označení řady Bdtx766 a číselný interval 50 54 84-29 0xx.

 

Ve stavu Regionálního pracoviště provozu Brno se do 30. 8. 2023 nacházely 3 zrušené vozy.

SS Znojmo

Ve stavu SS Znojmo byly vedeny 3 přípojné vozy řady Bdtx766. Vozy byly zrušeny a nacházely se zprvu v České Třebové, poté v Olomouci.


V RPP Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Balm 5-0797

1965/67203

Bdtx766 50 54 84-29 001-8

později 70 54 28-05 558, 020.009 a 021.022; zrušen; deponie Olomouc (šrotace)

2023-08-31

Balm 5-0755

1965/66465

Bdtx766 50 54 84-29 004-2

později 70 54 28-05 516, 020.080 a 021.066; zrušen; deponie Olomouc (šrotace)

2023-08-31

Balm 5-0758

1965/66468

Bdtx766 50 54 84-29 005-9

později 70 54 28-05 519, 020.082 a 021.055; zrušen; deponie Olomouc (šrotace)

2023-08-31


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky