PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2021-12-04 | Popis GVD 2021/2022. |
2021-12-12 | Aktualizovány snímky motorových vozů 842.004 a 842.027. |
2022-01-23 | Na vyvazovací obnovu R2 do DPOV Veselí nad Moravou odjelo 5. 1. 2022 "kvatro" 842.027, a je tak odstaveno. Aktualizovány snímky motorových vozů 842.016 a 842.027. |
2022-02-06 | Přiřazení vozidel ke střediskům údržby Oblastního centra údržby Východ (OCÚ Východ) je nahrazeno přiřazením vozidel k pracovištím provozu (PP) a strojním stanicím (SS) spadajících pod Regionální pracoviště provozu (RPP), jež jsou součástí Oblastního ředitelství osobní dopravy (OŘOD Východ). Ke dni 1. 2. 2022 nastala změna v TS 865 a vznikla nová TS 864a. Aktualizován snímek motorového vozu 842.027. |
2022-02-20 | Aktualizován snímek motorového vozu 842.026. |
2022-03-20 | "Kvatro" 842.009 je od 18. 3. 2022 zpět v provozu. |
2022-04-03 | V souvislosti s výlukou Brno hl. n. - Brno-Židenice (most Šámalova) došlo od 26. 3. 2022 ke změně v TS 860 a 861. Od 20. 3. 2022 je motorový vůz 842.027 provozní. |
2022-04-18 | Na vyvazovací obnovu R2 odjel 3. 4. 2022 do DPOV Veselí nad Moravou motorový vůz 842.032 a je tak odstaven. |
2022-06-26 | Zpět do provozu se 3. 6. 2022 vrátilo "kvatro" 842.032. Do DPOV Veselí nad Moravou na vyvazovací obnovu R2 odjel 17. 6. 2022 motorový vůz 842.004, a je tak odstaven. Aktualizován snímek motorového vozu 842.027. |
Motorové vozy ř. 842, přezdívané "kvatra", byly vyrobeny v letech 1988–1994 ve Studénce. Původně měly nést označení M 273.2, ale toto označení zůstalo nakonec nevyužito a oba dva protypy dokončené koncem roku 1988 nesly již nové označení jako řada 842. Sériová výroba 35 vozů proběhla v letech 1993–1994. Prototypy se od sériově vyráběných vozů liší mírně i vzhledem, proto zde uvádím oba obrázky.
V listopadu 2008 vyhlásily ČD výběrové řízení na modernizaci motorových vozů řady 842, které se ujala firma Pars Nova a.s. v Šumperku. Modernizace započaly zkraje roku 2010, k dokončení posledních dvou vozů - 842.001 a 842.002 - došlo v druhé polovině prosince 2013, do pravidelného provozu se však vozy dostaly až 7. 1., resp. 11. 1. 2014.
V Regionálním pracovišti provozu Brno se nachází 19 motorových vozů řady 842 (včetně obou prototypů), z nichž 15 je turnusováno. Inventární a zaturnusovaný počet motorových vozů je ve srovnání s minulým GVD na stejné úrovni.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
- |
1988/91425 |
95 54 5 842.001-0 |
|
2021-12-12 |
- |
1988/91426 |
95 54 5 842.002-8 |
RICHARD |
2021-12-12 |
- |
1993/92843 |
95 54 5 842.004-4 |
odstaven - vyvazovací obnova R2 |
2022-06-17 |
- |
1993/92844 |
95 54 5 842.005-1 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/92848 |
95 54 5 842.009-3 |
|
2022-03-18 |
- |
1993/92853 |
95 54 5 842.014-3 |
PEPA |
2021-12-12 |
- |
1993/92854 |
95 54 5 842.015-0 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/92855 |
95 54 5 842.016-8 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/92856 |
95 54 5 842.017-6 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/92857 |
95 54 5 842.018-4 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/92858 |
95 54 5 842.019-2 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/92861 |
95 54 5 842.022-6 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/93680 |
95 54 5 842.026-7 |
ALOIS |
2021-12-12 |
- |
1993/93681 |
95 54 5 842.027-5 |
ZDENEČEK |
2022-03-20 |
- |
1993/93682 |
95 54 5 842.028-3 |
|
2021-12-12 |
- |
1993/93685 |
95 54 5 842.031-7 |
|
2021-12-12 |
- |
1994/93686 |
95 54 5 842.032-5 |
|
2022-06-03 |
- |
1994/93687 |
95 54 5 842.033-3 |
HONZÍK |
2021-12-12 |
- |
1994/93691 |
95 54 5 842.037-4 |
|
2021-12-12 |
Motorové vozy řady 842 jezdí v šesti turnusových skupinách 860, 861, 864, 864a, 865 a 866. Oproti předešlému GVD se "kvatra" nově objevují na trati Brno - Křenovice horní n. - Holubice, a dále od 26. 3.2022 v úseku Brno - Tišnov. Přehled tratí s pravidelnými oběhy je následující:
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Moravské Bránice - Ivančice;
246 Znojmo - Břeclav;
251 Brno - Šakvice, od 26. 3. 2022 Tišnov - Brno;
252 Šakvice - Břeclav;
260 Brno - Holubice;
300 Blažovice - Holubice - Přerov;
301 Nezamyslice - Prostějov hl. n.;
330 Břeclav - Hodonín;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Vlárský průsmyk.
Turnusové skupiny 860 a 861 přestavují "kočkopsy", tzn. motorový vůz řady 842 ve spojení s řídicím vozem řady Bfbrdtn794.
První turnusová skupina 860 byla do 25. 3. 2022 dvoudenní. Soupravy obíhaly na trati Brno - Staré Město u Uherského Hradiště a Brno - Bohutice. V neděli jedna souprava zajela z Bohutic až do Miroslavi (4410 / 4413) a objevila se i na trati z Moravských Bránic do Ivančic (4472 / 4473).
Další 4 soupravy v řazení 842 + Bfbrdtn794 obíhaly v turnusové skupině 861. Pohybovaly se převážně na trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a Moravské Bránice - Ivančice. Dvě soupravy zajely z Brna do Nesovic - jedna z pátku na sobotu, druhá v sobotu po půlnoci. Po pátečním večerním Os 4416 přešla jedna souprava v Hrušovanech nad Jevišovkou-Šanově na sobotní Os 4501 do Břeclavi a následně se celý víkend pohybovala na trati Břeclav - Znojmo, v pondělí se na Os 4401 vracela do Brna.
V souvislosti s výlukou Brno hl. n. - Brno-Židenice (most Šámalova) došlo od 26. 3. 2022 došlo mězi TS 860 a 861 ke vzájemným úpravám.
Turnusová skupina 860 je třídenní. V pracovní dny se první souprava pohybuje ráno mezi Brnem a Bohuticemi, pak přechází na "vláru". Druhá souprava jezdí ráno mezi Brnem a Starým Městem u Uh. zhadiště a odpoledne - což je novinka - vykoná dva zuby v úseku Brno dolní n. - Tišnov (11430 / 11439 / 11438 / 11447), večer odjede na "akátku". Třetí "kočkopes" jezdí po celý den na "akátce" mezi Brnem a Bohuticemi. O víkendech soupravy jezdí jak mezi Brnem a Starým Městem u Uh. Hradiště, tak mezi Brnem a Miroslaví a Ivančicemi.
Další 3 soupravy v řazení 842 + Bfbrdtn794 zařazené do turnusové skupiny 861 jsou nasazeny na trať Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a Moravské Bránice - Ivančice s víkendovým provozem na trati Břeclav - Znojmo, zůstaly zachovány i obraty z Brna do Nesovic jako tomu bylo do 25. 3. 2022.
Motorové vozy řady 842 v turnusových skupinách 864, 864a, 865 a 866 jezdí samotné nebo s přípojnými vozy, nikoli s vozy řídicími.
Čtyři motorové vozy řady 842 jezdí v turnusové skupině 864. Vozy provádí zejména vozbu osobních a spěšných vlaků mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště, v neděli "kvatro" zajede na obratu 1779 / 21992 / 21993 / 1776 až do Vlárského průsmyku. V menší míře se vozy této turnusové skupiny objeví i v úseku Brno - Ivančice, a to 3× v pracovní dny (jednou ráno, dvakrát odpoledne). Z pátku na sobotu provede "kvatro" obrat 1744 // 4405 z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova a zpět.
Turnusová skupina 865 vstoupila do GVD 2021/2022 jako čtyřdenní, neboť do sebe pojmula v 1. až 3. turnusovém dni výkony vedené zejména v úseku Brno - Ivančice a ve 4. turnusovém dni obraty na "přerovce". To byla oproti minulým GVD novinka, výkony Vyškov na Moravě - Přerov byly do té doby vedené v samostatné jednodenní turnusové skupině.
V prvních třech dnech se kromě úseku Brno - Ivančice "kvatra" rozjíždí z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova vždy v noci před pracovním dnem (1744, 4416 // 4403). O víkendech jezdí motorové vozy s přímými vlaky Ivančice - Moravské Bránice - Bohutice a zpět. "Kvatra" se rozjela i na "vláru" - v pátek na obratu 4119 / 4120 z Brna do Uherského Hradiště a v neděli na obratu 1765 / 1770 z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště. A dále v pondělí, úterý, čtvrtek a neděli "kvatro" jede z Brna do Nesovic a vrací se ráno. Bezesporu zajímavým oživením provozu je nasazení kvatra na závěs elektrické jednotky řady 560 z Brna do Křenovic horního nádraží a zpět. Děje se tak v pracovní dny na vlacích 4009 / 4010, důvodem je přizpůsobení kapacity vlaku 4010 obvyklé poptávce cestujících ("panťáky" jezdí pětivozové).
Výkony na osobních vlacích Vyškov na Moravě - Přerov se provádí ve 4. turnusovém dni. Ve středu před půlnocí odjede "kvatro" z Brna do Vyškova na Moravě jako Sv 4094 a zde obíhá až do další středy, kdy po vlaku Os 3877 odjede z Vyškova na Moravě do Brna jako Sv 4095 a pokračuje na výše zmíněný obrat do Nesovic. Během svého týdenního výkonu jezdí v pracovní dny odpoledne jako Sv 4084 / 4085 z Nezamyslic do Prostějova hl. n. na zbrojení. A v neděli jezdí na údržbu do SS Horní Heršpice, z Vyškova na Moravě po vlaku Os 4075 jako Sv 4091 a vrací se jako Sv 4092 před vlakem Os 4078.
Od 1. 2. 2022 došlo k rozdělení čtyřdenní TS 865 na dvoudenní turnusovou skupinu 865 a novou dvodenní turnusovou skupinu 864a. V TS 865 motorový vůz vyjede v pracovní dny odpoledne na výkony Brno - Ivančice a večer odjede do Nesovic, odkud se vrátí ráno do Brna a jede na závěsu "panťáka" 4009 / 4010 do Křenovic horního nádraží a zpět. V druhém dni provádí motorový vůz obraty na trati Vyškov na Moravě - Nezamyslice s výše popisovanými Sv jízdami do Horních Heršpic ve středu a neděli. Vozy tak de facto točí každý sám na sebe a každou středu se prohodí. V TS 864a jsou výkony Brno - Ivančice, Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a Brno - Staré Město u Uherského Hradiště.
Turnusová skupina 866 je jednodenní a představuje vozbu osobních vlaků motorovým vozem řady 842 na Břeclavsku. Výkon motorového vozu začíná a končí každý den ve Vranovicích (první a poslední spoj jsou také jedinými mezi Vranovicemi a Šakvicemi) a poté "kvatro" zajišťuje po celý den vedení všech vlaků série 146xx mezi Šakvicemi a Břeclaví a také 4 párů osobních vlaků Břeclav - Hodonín v pracovní dny a 6 párů o víkendech. Spojení s SÚ Horní Heršpice na provozní ošetření se děje 3× týdně v noční době.
"Prototyp" 842.001 byl zachycen dne 22. 6. 2020 mezi ŽST Ivanovice na Hané a zastávkou Hoštice-Heroltice jedoucí jako Os 4087. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 24. 7. 2019 projíždí mezi zastávkou Havřice a ŽST Hradčovice Os 4368 řazený z "kvatra" 842.002. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Přesně v 3:00 h dne 10. 3. 2021 dojely do Přerova "kvatro" 842.004 a "katr" 854.002 na soustružení kol. Téhož dne odjely motorové vozy z Přerova v 15:08 h jako Lv 58956 zpět do Brna-Horních Heršpic, na snímku jsou zachyceny v Měrovicích nad Hanou. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Motorový vůz 842.009 v ŽST Kyjov s vlakem Sp 1763 dne 28. 3. 2020. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Na zastávce Střelice dolní byl dne 13. 6. 2020 zachycen vlak Os 4455 řazený z motorového vozu 842.014 a řídicího vozu Bfbrdtn794 301. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Os 4514 vedený motorovým vozem 842.015 v Mikulově na Moravě dne 31. 12. 2018. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
"Kvatro" 842.017 spolu s řídicím vozem Bfbrdtn794 302 odjede z ŽST Moravský Krumlov jako Os 11535. Autor snímku František Bartoš. Mezi ŽST Němčice nad Hanou a zastávkou Měrovice na Hané projíždí dne 20. 1. 2021 vlak Os 3872 v podobě motorového vozu 842.018. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 16. 7. 2020 byl v ŽST Moravský Krumlov zachycen Os 11508 sestavený z řídicího vozu Bfbrdtn794 308 a motorového vozu 842.019. Autor snímku František Bartoš. |
Motorový vůz 842.026 dne 1. 5. 2021 ve Veselí nad Moravou v čele Sp 1766. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Motorový vůz 842.027 na svém pravidelném výkonu na "přerovce" jedoucí jako Os 4083 byl dne 27. 6. 2021 zachycen mezi ŽST Nezamyslice a zastávkou Chvalkovice na Hané. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 8. 5. 2019 projíždí mezi ŽST Luhačovice a zastávkou Biskupice u Luhačovic vlak Os 14316 řazený z "kvatra" 842.028. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
"Kvatro" 842.032 dne 25. 6. 2021 v ŽST Brno hl. n. na obratu Os 11541 / 11540. Autor snímku František Bartoš. V Brno hl. n. se dne 26. 6. 2021 rozjíždí Os 11554 řazený z řídicího vozu Bfbrdtn794 303 a motorového vozu 842.033. Autor snímku František Bartoš. Os 11533 sestavený z "kvatra" 842.037 a řídícího vozu Bfbrdtn794 301 dne 16. 7. 2020 v Moravském Krumlově. Autor snímku František Bartoš.
|
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021