Řídicí vozy ř. Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2021-12-04

Popis GVD 2021/2022.

2021-12-12

Počet řídicích vozů řady ABfbrdtn795 přechodně stoupne z 8 na 9. Dne 14. 12. 2021 se očekává příjezd trutnovského řídicího vozu ABfbrdtn795 206, avšak heršpický řídicí vůz ABfbrdtn795 223, který je v DPOV Nymburk na vyvazovací obnově, se do Brna již nevrátí a přejde pod OCÚ Střed. Datumy převedení vozů doplním.

2022-01-02

Dne 8. 1. 2022 odjel do DPOV Nymburk na vyvazovací obnovu R2 řídicí vůz Bfbrdtn794 302, který je tak odstaven.

Řídicí vozy ř. Bfbrdtn794

bfbrdtn794 Řídicí vozy řady Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795 jsou skutečnou raritou mezi ostatními vozovými řadami. Ke stavbě řídicího vozu totiž posloužila vozová skříň a podvozky z poštovního vozu řady Postw (ex Postmw). První vůz s označením Bdbftn 954.001 (ex Postmw 50 54 90-40 242-5, 1984/87922) byl dokončen firmou Pars nova a.s. Šumperk v roce 2006, načež byl vystaven na výstavě Czech Raildays v Ostravě v červnu téhož roku. Další vůz - 954.002 - byl vystaven na strojírenském veletrhu v Brně v září 2006. Na jaře 2007 byly vozy přeznačeny na řadu Bfbrdtn a od 1. 1. 2009 jsou vedeny jako řada Bfbrdtn794 s číselným označením 50 54 86-29 3xx. Ani toto přeznačení však nebylo poslední, od 1. 1. 2010 nesou vozy pozměněné číselné označení 50 54 80-29 3xx. Vůz má k dispozici pouze 2. vozovou třídu.

 

Vyrobeno bylo celkem 8 vozů této řady. Od prosince 2008 byly všechny soustředěny do bývalého DKV Brno. Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ je tedy inventární stav 8 vozů a v turnuse jezdí 6 vozů. Ve srovnání s minulým GVD je inventární a zaturnusovaný počet řídicích vozů stejný.

SÚ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Postmw 50 54 90-40 242-5

1984/87922

Bfbrdtn794 50 54 80-29 301-6

později 954.001 a 50 54 86-29 301

2021-12-12

Postmw 50 54 90-40 200-3

1984/87880*

Bfbrdtn794 50 54 80-29 302-4

později 954.002 a 50 54 86-29 302; *po výrobě měl vůz výr. štítek 1984/87913; odstaven - vyvazovací obnova R2

2022-01-08

Postmw 50 54 90-40 243-3

1984/87923

Bfbrdtn794 50 54 80-29 303-2

později 954.003 a 50 54 86-29 303

2021-12-12

Postmw 50 54 90-40 209-4

1984/87889

Bfbrdtn794 50 54 80-29 304-0

později 954.004 a 50 54 86-29 304; červenokrémový nátěr; odstaven - po požáru

2021-12-31

Postmw 50 54 90-40 261-8

1984/87941

Bfbrdtn794 50 54 80-29 305-7

později 954.005 a 50 54 86-29 305

2021-12-12

Postmw 50 54 90-40 222-7

1984/87902

Bfbrdtn794 50 54 80-29 306-5

později 954.006 a 50 54 86-29 306; červenokrémový nátěr

2021-12-12

Postmw 50 54 90-40 211-0

1984/87891

Bfbrdtn794 50 54 80-29 307-3

později 954.007 a 50 54 86-29 307

2021-12-12

Postmw 50 54 90-40 246-6

1984/87926

Bfbrdtn794 50 54 80-29 308-1

později 954.008 a 80 54 86-29 308; červenokrémový nátěr

2021-12-12


Vozy řady Bfbrdtn794 jezdí ve dvou turnusových skupinách 960 a 961. Okruh tratí, kde se s těmito řídicími vozy můžeme setkat je stejný jako v minulém GVD. Výčet tratí s pravidelným nasazením je následující:

Všech 6 turnusovaných řídicích vozů řady Bfbrdtn794 jezdí s motorovými vozy řady 842 a tvoří tzv. "kočkopsa". Oběhy jsou popsány v sekci motorových vozů řady 842. Zde pouze stručné shrnutí:
- turnusová skupina 960 ... dvoudenní oběh, motorové vozy v TS 860;
- turnusová skupina 961 ... čtyřdenní oběh, motorové vozy v TS 861.


794-301

Motorový vůz 842.032 s řídicím vozem Bfbrdtn794 301 projíždí 10. 10. 2020 mezi ŽST Sedlec u Mikulova a Mikulov na Moravě jako Os 4511. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-302

Dne 28. 3. 2020 projíždí mezi zastávkami Jestřabice a Bohuslavice u Kyjova vlak Os 4111 sestavený z řídicího vozu Bfbrdtn794 302 a motorového vozu 842.032. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-303

Mezi zastávkou Popovice u Uherského Hradiště a ŽST Hradčovice projíždí dne 1. 10. 2019 vlak Os 4367 řazený z řídicího vozu Bfbrdtn794 303 a "kvatra" 842.005. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-304

V Moravském Krumlově byl dne 20. 7. 2020 zachycen Os 11510 s řídicím vozem Bfbrdtn794 304 a motorovým vozem 842.016. Autor snímku František Bartoš.


794-305

Dne 11. 1. 2020 projíždí mezi zastávkou Brankovice a ŽST Nesovice vlak Sp 1764 sestavený z motorového vozu 842.026 a řídicího vozu Bfbrdtn794 305. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

Bfbrdtn794-306

Řídicí vůz Bfbrdtn794 306 spolu s motorovým vozem 854.028 dne 12. 5. 2018 v Popovicích u Uherského Hradiště v čele Os 4337. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-307

V Brankovicích byl dne 15. 2. 2019 zachycen Os 4116 vedený řídicím vozem Bfbrdtn794 307 "Markétka", na konci vlaku se nachází motorový vůz 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-308

Os 4460 projíždí mezi ŽST Brno-Horní Heršpice a zastávkou Troubsko dne 13. 6. 2020 v čele s řídicím vozem Bfbrdtn794 308 spřaženým s motorovým vozem 842.026. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


 

Řídicí vozy ř. ABfbrdtn795

abfbrdtn795 Další variantou řídicích vozů je provedení s 1. a 2. vozovou třídou. Tyto vozy byly označeny inventárními čísly od 201 výše, do konce roku 2008 pod označením ABfbrdtn 954.2, od 1. 1. 2009 jako řada ABfbrdtn795 s číselným označením 50 54 86-29 2xx. V průběhu výroby bylo číselné označení změněno na 50 54 80-29 2xx. Tyto vozy se v bývalém DKV Brno zprvu nevyskytovaly, neboť si objednavatel regionální dopravy nepřál mít v regionální dopravě 1. vozovou třídu. Od poloviny roku 2007 se však jiné vozy než varianta s 1. a 2. třídou nevyráběly, a tak se tyto vozy objevily i v bývalém DKV Brno, ale v oddíle 1. třídy platí jízdné zakoupené na 2. vozovou třídu. Prvním vozem ve stavu DKV Brno se stal 1. 7. 2009 vůz ABfbrdtn795 50 54 80-29 215. Vozů bylo k ČD dodáno celkem 26.

 

Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 8 vozů, všechny vozy jsou turnusovány. Ve srovnání s minulým GVD je inventární a zaturnusovaný počet řídicích vozů stejný.

SÚ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Postmw 50 54 90-40 279-7

1985/87959

ABfbrdtn795 50 54 80-29 201-8

TONÍK; červenokrémový nátěr

2021-06-22

Postmw 50 54 90-40 214-4

1984/87894

ABfbrdtn795 50 54 80-29 202-6

 

2020-12-13

Postmw 50 54 90-40 247-4

1985/87925

ABfbrdtn795 50 54 80-29 203-4

výr. štítek chybný, původ vozu nespolehlivý

2020-12-13

Postmw 50 54 90-40 249-0

1985/87972

ABfbrdtn795 50 54 80-29 204-2

KOZLÍK

2021-09-16

Postmw 50 54 90-40 228-4

1985/87908

ABfbrdtn795 50 54 80-29 206-7

ANDÍLEK

2021-12-14

Postmw 50 54 90-40 248-2

1985/87928

ABfbrdtn795 50 54 80-29 224-0

 

2021-11-23

Postmw 50 54 90-40 207-8

1984/87887

ABfbrdtn795 50 54 80-29 225-7

červenokrémový nátěr

2020-12-13

Postmw 50 54 90-40 229-2

1985/87909

ABfbrdtn795 50 54 80-29 226-5

 

2020-12-13


Řídicí vozy řady ABfbrdtn795 obíhají ve třech turnusových skupinách 962, 963 a 964. Řídicí vozy řady ABfbrdtn795 v porovnání s minulým GVD jezdí na stejných vozebních ramenech, vyskytují se pravidelně na tratích:

Čtyři řídicí vozy řady ABfbrdtn795 jezdí s motorovými vozy řady 854 a přípojnými vozy řady Bdtn756 v tzv. "motografu" na "vlárské" trati. Druhá čtveřice řídicích vozů řady ABfbrdtn795 je spojena s motorovým vozem řady 854 bez přípojného vozu a tvoří tzv. "motopsa" na trati Brno - Třebíč. Oběhy jsou popsány v sekci motorových vozů řady 854. Zde pouze stručné shrnutí:
- turnusová skupina 962 ... třídenní oběh, motorové vozy řady 854 v TS 862, přípojné vozy řady Bdtn756 v TS 062;
- turnusová skupina 963 ... jednodenní oběh, motorový vůz řady 854 v TS 863, přípojný vůz řady Bdtn756 v TS 063;
- turnusová skupina 964 ... čtyřdenní oběh, motorové vozy řady 854 v TS 868.


795-201

Dne 18. 2. 2019 byl mezi Pitínem zastávkou a Bojkovicemi městem zachycen Os 4312 s řídicím vozem ABfbrdtn795 201 "Toník" a motorovým vozem 842.026. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

795-202

Os 4822 řazený z řídicího vozu ABfbrdtn795 202 a motorového vozu 854.201 projíždí dne 13. 6. 2020 mezi zastávkou Troubsko a Střelice dolní. Pozorné oko čtenářovo zahlédne v povzdálí jedoucí vlak opačného směru Os 4833 sestavený z motorového vozu 854.013 a přípojného vozu Bdtn756 312. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

795-203

V Troubsku byl dne 13. 6. 2020 zachycen řídicí vůz ABfbrdtn795 203 spolu s "katrem" 854.218 jedoucí jako Os 4828. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

204


206

795-224

Dne 16. 7. 2020 odjíždí z ŽST Rapotice vlak Os 4824 řazený z řídicího vozu ABfbrdtn795 224 a motorového vozu 854.033. Autor snímku František Bartoš.

795-225

"Kvatro" 842.033 spolu s řídicím vozem ABfbrdtn795 225 dne 13. 6. 2020 jako Os 4413 v Troubsku. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

795-226

Od Brna-Horních Heršpic k zastávce Troubsko stoupá dne 13. 6. 2020 vlak Os 4824 v čele s řídicím vozem ABfbrdtn795 226 spojeným s motorovým vozem 854.209. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky