Motorové vozy ř. 854

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2021-12-04

Popis GVD 2021/2022.

2021-12-12

Počet motorových vozů řady 854 stoupne z 20 na 22. Dne 14. 12. 2021 se očekává příjezd trutnovských motorových vozů 854.023 a 854.202. Datumy převedení pod SÚ Horní Heršpice doplním.

2022-01-02

Přesun vozidel z Trutnova do Brna dne 14. 12. 2021 proběhl, vlak Sv 11817 byl vypraven v řazení 854.023 + Bdtn757 216 + 854.202 + ABfbrdtn795 206. Dne 30. 12. 2021 odjel do DPOV Nymburk jako vlak Lv 53252 na vyvazovací obnovu R1 "katr" 854.218, a je tak odstaven.


Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.

 

Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.

 

Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.

 

Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.

 

V bývalém DKV Brno vozy řady 854 jezdily od konce roku 2006. Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 22 motorových vozů, z nichž 16 je turnusovaných. Ve srovnání s koncem minulého GVD inventární počet motorových vozů vzrostl o 2, počet zaturnusovaných vozů naopak o 2 klesl.

SÚ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 296.1002

1969/70320

95 54 5 854.002-3

 

2021-12-12

M 296.1007

1969/70325

95 54 5 854.007-2

BONDOVKA

2021-12-12

M 296.1009

1969/70327

95 54 5 854.009-8

ERIKA; červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 296.1012

1970/72195

95 54 5 854.012-2

ZUZKA

2021-12-12

M 296.1013

1970/72196

95 54 5 854.013-0

PAVLÍNKA

2021-12-12

M 296.1022

1970/72205

95 54 5 854.022-1

 

2021-12-12

M 296.1023

1970/72206

95 54 5 854.023-9

LUCKA

2021-12-14

M 296.1024

1970/72207

95 54 5 854.024-7

 

2021-12-12

M 296.1025

1970/72208

95 54 5 854.025-4

 

2021-12-12

M 296.1026

1970/72209

95 54 5 854.026-2

 

2021-12-12

M 296.1028

1970/72211

95 54 5 854.028-8

BOBÍK

2021-12-12

M 296.1030

1970/72213

95 54 5 854.030-4

EDITA

2021-12-12

M 296.1033

1970/72216

95 54 5 854.033-8

 

2021-12-12

M 296.2001

1968/70294

95 54 5 854.201-1

 

2021-12-12

M 296.2002

1968/70295

95 54 5 854.202-9

JANINKA; červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 296.2003

1968/70296

95 54 5 854.203-7

 

2021-12-12

M 296.2006

1968/70299

95 54 5 854.206-0

 

2021-12-12

M 296.2007

1968/70300

95 54 5 854.207-8

 

2021-12-12

M 296.2009

1968/70302

95 54 5 854.209-4

 

2021-12-12

M 296.2016

1968/70309

95 54 5 854.216-9

odstaven - závada na spalovacím motoru

2021-11-11

M 296.2018

1968/70311

95 54 5 854.218-5

odstaven - vyvazovací obnova R1

2021-12-30

M 296.2022

1968/70315

95 54 5 854.222-7

 

2021-12-12


Pro motorové vozy řady 854 jsou sestaveny 4 turnusové skupiny 862, 863, 867 a 868. Motorové vozy 854 ve srovnání s minulým GVD jezdí na stejných vozebních ramenech. Výčet tratí s jejich pravidelným nasazením je následující:

Turnusové skupiny 862 a 863 představují výkony pro 4 "motografy", tzn. soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.

 

"Motografy" se i v tomto GVD objevují výhradně na "vlárské" trati. První turnusová skupina 862 je třídenní a "motografy" dopravují osobní a spěšné vlaky mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště. Ze soboty na neděl se "motograf" objeví v Bojkovicích na obratu 1773 // 14101 / 1762.

 

V jednodenní turnusové skupině 863 vykonává "motograf" v pracovní dny vozbu osobních vlaků Brno - Nesovice a Brno - Nemotice. V pátek večer odjede do Kyjova, ráno v sobotu pokračuje do Uherského Hradiště a jezdí celý víkend mezi Brnem (zde ale jen na "otočku" v perónu) a Uherským Hradištěm, v sobotu večer zajede jednou až do Starého Města u Uherského Hradiště a poté nocuje ve Veselí nad Moravou. Do SÚ Horní Heršpice se vrací až v neděli pozdě večer.

 

 

Motorové vozy řady 854 v turnusové skupině 867 jezdí s přípojnými vozy, nikoli s vozy řídicími.

 

V turnusové skupině 867 jezdí 6 "katrů". Během pěti turnusových dnů (2. až 6. turnusový den) se pohybují na trati Znojmo - Břeclav. V pracovní dny jezdí všech 5 vozů, o víkendech jezdí 2 motorové vozy, resp. v neděli večer vyjíždí 3. motorový vůz. Oběhy v 1. turnusovém dni jsou vedeny na jiných tratích, v pracovní dny "katr" jezdí mezi Brnem a Hrušovany nad Jevišovkou-Šanovem na obratu 1748 // 1743, v pátek se večer vrací do Brna jako Os 4419. V pátek přes den rovněž vykoná obrat 1765 / 1770 z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště a zpět. V sobotu a neděli je mimo cyklistickou sezónu odstaven v Brně, resp. v neděli vyjíždí na vlaku 4418 do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova. V cyklistické sezóně v tomto dni zabezpečuje vozbu "Expresu Pálava-Podyjí" Sp 1749/1750 z Brna přes Břeclav do Šatova a zpět. Z 5. na 6. turnusový den v noci z neděle na pondělí zajede motorový vůz z Břeclavi do Brna a zpět na vlacích 1788 // 1789.

 

 

Turnusová skupina 868 je částečně určena pro "motopsy", tedy soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.

 

V šestidenní turnusové skupině 868 jezdí motorové vozy řady 854 čtyři dny s řídicími vozy řady ABfbrdtn795 a 2 dny jezdí bez řídicích vozů s vozy přípojnými. Vozba ve všech 6 dnech se odehrává výhradně v úseku Brno - Třebíč, "katry" zde dopravují osobní a spěšné vlaky.


854002

Mezi ŽST Uherský Ostroh a zastávkou Ostrožská Nová Ves lázně projíždí dne 15. 4. 2020 vlak Os 4119 s motorovým vozem 854.002 na konci vlaku. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854007

Těsně před zahájením stavebních prací - 13. 6. 2020 - byl v ŽST Střelice zachycen Os 4823 vedený motorovým vozem 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854.009

854012

"Zuzka" 854.012 dne 2. 4. 2020 s vlakem Os 4514 projíždí mezi ŽST Novosedly a zastávkou Jevišovice. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


854013

Os 4821 v čele s motorovým vozem "Pavlínka" 854.013 dne 13. 6. 2020 projíždí zastávkou Střelice dolní. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854.022

854.023

854024

Mezi ŽST Třebíč a zastávou Třebíč-Borovina projíždí dne 21. 3. 2019 vlak Os 4810 vedený "Marcelkou" 854.024. Autor snímku Jan Zavadil.


854025

Motorový vůz "Sandra" 854.025 dne 10. 10. 2020 mezi ŽST Mikulov na Moravě a Sedlec u Mikulova v čele vlaku Os 4511. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854026

Os 4114 v čele s "katrem" 854.026 projíždí dne 15. 3. 2020 mezi ŽST Blažovice a zastávkou Ponětovice. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854028

"Bobík" 854.028 projíždí 15. 3. 2020 mezi zastávkou Křenovice dolní n. a ŽST Blažovice s vlakem Sp 1768. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854030

Motorový vůz 854.030 "Edita" dne 2. 4. 2020 byl zachycen v Hrušovanech nad Jevišovkou- Šanově s vlakem Os 4509. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


854033

Z důvodu momentálního poklesu provozních třídílných "Regionov" zaskočila při výluce v Křenovicích horním n. na zajištění vozby Sokolnice-Telnice - Křenovice horní n. souprava řazená ze dvou motorových vozů řady 854 s přípojným vozem řady Bdtn756. Dne 24. 8. 2021 odjíždí z ŽST Sokolnice-Telnice Os 11473 v sestavě 854.026+Bdtn756 313+ 854.033. Autor snímku Jakub Matějka.

854201

Motorový vůz 854.201 spolu s řídicím vozem ABfbrdtn795 202 projíždí dne 13. 6. 2020 jako Os 4817 mezi zastávkou Troubsko a ŽST Brno-Horní Heršpice. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854.202

854203

Z Brankovic do Nemotic klesá Sp 1727 Javořina v čele s motorovým vozem 854.203. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


854206

Dne 7. 11. 2020 mezi ŽST Okříšky a Krahulov projíždí Os 4861 vedený motorovým vozem 854.206. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854207

Setkání motorového vozu 854.207 s vlakem Os 4515 a lokomotivou 740.748 s vlakem Pn 59682 dne 10. 10. 2020 v Mikulově na Moravě. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854209

Os 14815 sestavený z motorového vozu 854.209 a řídicího vozu ABfbrdtn795 225 byl 7. 11. 2020 zachycen mezi ŽST Bransouze a Okříšky. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854216

Mezi zastávkou Křenovice dolní n. a ŽST Blažovice projíždí dne 15. 3. 2020 vlak Os 4116 v čele s motorovým vozem 854.216. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


854218

Dne 14. 6. 2020 projíždí mezi zastávkami Střelice dolní a Troubsko motorový vůz 854.218 s řídicím vozem ABfbrdtn795 203 jako Os 4817. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854222

Os 4115 vedený motorovým vozem 854.222 projíždí dne 28. 3. 2020 mezi ŽST Vlkoš a zastávkou Vracov, na konci vlaku se nachází řídicí vůz ABfbrdtn795 226. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

 

 


Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky