Motorové vozy ř. 854

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2018-07-14

Překlopení stavu vozidel vedených v DKV Brno pod OCÚ Východ - SÚ Havlíčkův Brod, Horní Heršpice, Maloměřice, Veselí nad Moravou a Znojmo. Od 1. 7. 2018 nastaly v souvislosti s výlukou ve Veselí nad Moravou změny v TS 8040, 8044, 8049 a 8050, dočasně vznikly turnusové skupiny 8040a a 8050a. Od 16. 7. 2018 se přidala změna vyvolaná výlukou V. a VI. nástupiště v ŽST Brno hl. n. zasáhla do TS 8044. Motorový vůz 854.025 je od 10. 7. 2018 odstaven z důvodu závady spalovacího motoru.

2018-08-05

Od 26. 7. 2018 je pro závadu na rámu podvozku odstaven motorový vůz 854.207.

2018-09-09

K 1. 9. 2018 došlo ke změnám v TS 8040, 8040a, 8044, 8050; turnusová skupina 8050a byla zrušena.

2018-09-30

Motorový vůz 854.025 je od 27. 9. 2018 opět provozní. "Katr" 854.206 zavítal na pár dnů (19. - 27. 9. 2018) do Trutnova na opravu spalovacího motoru a převodovky, při té příležitosti si 25. a 26. 9. 2018 zajezdil na spěšných vlacích mezi Trutnovem a Martinicemi v Krkonoších.

2018-10-28

S ukončením výluky Valtice - Novosedly byl od 3. 10. 2018 navrácen pod motorové vozy řady 842 oběh TS 8044 a byla změněna TS 8049.

2018-11-25

Do provozu se 22. 11. 2018 vrátil motorový vůz 854.207.

2018-12-09

Dne 27. 11. 2018 odjel dp Pars nova v Šumperku na opravu MVY motorový vůz 854.203 a je tak odstaven. Od 28. 11. 2018 je z důvodu závady na převodovce odstaven motorový vůz 854.207.


Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.

 

Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.

 

Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.

 

Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.

 

V bývalém DKV Brno vozy řady 854 jezdily od konce roku 2006. Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 18 motorových vozů, z nichž 15 je turnusovaných. Ve srovnání s minulým GVD zůstává turnusová potřeba i inventární stav na stejné úrovni.

SÚ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 296.1002

1969/70320

95 54 5 854.002-3

 

2018-03-06

M 296.1007

1969/70325

95 54 5 854.007-2

 

2018-01-16

M 296.1012

1970/72195

95 54 5 854.012-2

ZUZKA; červenokrémový nátěr

2017-12-10

M 296.1013

1970/72196

95 54 5 854.013-0

PAVLÍNKA

2017-12-10

M 296.1024

1970/72207

95 54 5 854.024-7

MARCELKA; červenokrémový nátěr

2018-02-02

M 296.1025

1970/72208

95 54 5 854.025-4

SANDRA

2018-09-27

M 296.1026

1970/72209

95 54 5 854.026-2

 

2017-12-10

M 296.1028

1970/72211

95 54 5 854.028-8

BOBÍK

2017-12-10

M 296.1030

1970/72213

95 54 5 854.030-4

EDITA

2017-12-10

M 296.1033

1970/72216

95 54 5 854.033-8

VENDULKA; červenokrémový nátěr

2018-02-10

M 296.2001

1968/70294

95 54 5 854.201-1

JITUŠKA

2017-12-10

M 296.2003

1968/70296

95 54 5 854.203-7

TEREZKA; odstaven - oprava MVY

2018-11-27

M 296.2006

1968/70299

95 54 5 854.206-0

VLAĎKA

2017-12-10

M 296.2007

1968/70300

95 54 5 854.207-8

RADKA; odstaven - závada na převodovce

2018-11-28

M 296.2009

1968/70302

95 54 5 854.209-4

GÁBINKA; červenokrémový nátěr

2017-12-10

M 296.2016

1968/70309

95 54 5 854.216-9

 

2017-12-10

M 296.2018

1968/70311

95 54 5 854.218-5

 

2017-12-10

M 296.2022

1968/70315

95 54 5 854.222-7

 

2017-12-10


Pro motorové vozy řady 854 jsou sestaveny tři turnusové skupiny 8040, 8049 a 8050 (ex TS 840, 849 a 850); od 13. 4. 2018 jezdí motorové vozy řady 854 i v TS 844, od 1. 7. 2018 přeznačené na TS 8044. Motorové vozy 854 ve srovnání s minulým GVD 2016/2017 zajíždí nově na trať Znojmo - Moravské Budějovice, naopak opuští trať Brno - Břeclav:

Tradičních 6 "motografů", tedy souprav ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz ABfbrdtn795, obíhá v turnusové skupině 8040 (ex TS 840). V prvním dni přijede "motograf" ráno z Veselí nad Moravou a přechází na trať Brno - Jihlava. Ve čtvrtém dni dopoledne přechází vlakem po zbytek turnusu opět na "vláru".

V souvislosti s výlukou v úseku Veselí nad Moravou - Kunovice je turnusová skupina 8040 od 1. 7. do 31. 8. 2018 rozdělena na TS 8040 a TS 8040a:

- v TS 8040 jezdí 4 soupravy na trati Brno - Jihlava, na "vlárskou" trať zajíždí pouze jedna souprav od sobotního poledne do nedělního poledne;

- v TS 8040a obíhají 2 soupravy na trati Brno - Veselí nad Moravou.

Pro úplnost doplňuji, že se takto už jezdilo od 23. 6. 2018 podle tabulek mimo rámec oběhových listů.

Od 1. 9. 2018 platí stále rozdělení 6 "motografů" do TS 8040 a 8040a. Nyní jsou však obě dvě turnusové skupiny třídenní: 8040 představuje 3 dny obehů na trati Brno - Jihlava a v TS 8040a se soupravy 3 dny pohybují mezi Brnem a Starým Městem u Uhreského Hradiště.

 

Turnusová skupina 8044 (ex TS 844) představovala oběhy motorového vozu řady 854 s řídicím vozem řady ABfbrdtn795, jednalo se o období 13. 4. - 2. 10. 2018. Do 12. 4. byl a od 3. 10. 2018 je oběh veden u motorových vozů řady 842.

V souvislosti s výlukou v úseku Veselí nad Moravou - Kunovice od 23. 6. do 31. 8. 2018 byly oběhy turnusové skupiny 8044 od 1. 7. do 15. 7. 2018 (pro úplnost doplňuji, že se takto už jezdilo od 23. 6. 2018 podle tabulek mimo rámec oběhových listů) tyto:


854 + ABfbrdtn795

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)–(4): RKS 4470 BHE / 1923 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO / pk4814 ZUB / 4837 BNO / 4838 ZUB / 4843 BNO / 4846 ZUB / 4849 BNO / 4428 RKS


(5): RKS 4470 BHE / 1923 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO / pk4814 ZUB / 4837 BNO / 4838 ZUB / 4843 BNO / 4846 ZUB / 4849 BNO / 4854 ZUB / 4851 BNO

BNO 4820 RAP / 4825 BNO / 4824 NNO / 4831 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO / 4121 VNM / 18:25 11540 BZC / 11551 VNM / 20:20 11559 UHE / 12273 KUE / 1735 BYE

BYE 11522 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO / 4428 RKS


Od 16. 7. 2018 do 31. 8. 2018 platila v obězích turnusové skupiny 8044 změna z důvodu zahájení výluky V. a VI. nástupiště v ŽST Brno hl. n.:


854 + ABfbrdtn795

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1): BNO 14404 IVE / 14407 MBR / 14406 IVE / 14409 MBR / 4425 BNO / 4422 MBR / 4460 BHE / 4427 BNO / 4416 MBR / 14436 IVE

 

(2)–(4): IVE 14407 MBR / 14406 IVE / 14409 MBR / 4425 BNO / 4422 MBR / 4460 BHE / 4427 BNO / 4416 MBR / 14436 IVE


(5): IVE 14407 MBR / 14406 IVE / 14409 MBR / 4425 BNO / 4422 MBR / 4460 BHE / 4427 BNO / pk4850 ZUB / 4849 BNO / 4854 ZUB / 4851 BNO

BNO 4820 RAP / 4825 BNO / 4824 NNO / 4831 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO / 4121 VNM / 18:25 11540 BZC / 11551 VNM / 20:20 11559 UHE / 12273 KUE / 1735 BYE

BYE 11522 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO


Turnusová skupina 8044 doznala od 1. 9. 2018 ještě jednu další změnu a platila do 2. 10. 2018:


854 + ABfbrdtn795

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)–(4): ZUB 4802 JHL / pk14862 JHL BD / 4865 TRC / 4831 ZUB / 4826 NNO / 4833 ZUB / 4828 NNO / 4835 ZUB / 4832 NNO / 4841 ZUB / 16:50 11493 BNO / 4854 ZUB


(5): ZUB 4802 JHL / pk14862 JHL BD / 4865 TRC / 4831 ZUB / 4826 NNO / 4833 ZUB / 4828 NNO / 4835 ZUB / 4832 NNO / 4841 ZUB / 16:50 11493 BNO / 4854 ZUB / 4851 BNO

BNO 4820 RAP / 4825 BNO / 4824 NNO / 4831 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO / 1735 BYE

BYE 1722 BNO / 4828 NNO / 4835 BNO / 4854 ZUB


V turnusové skupině 8049 (ex TS 849) obíhá 5 motorových vozů řady 854. V pracovní dny první tři dny jezdí na trati Znojmo - Břeclav, čtvrtý den ráno se vrací do Brna a a další dva dny se pohybují na vlárské trati. Novinkou je pár vlaků Znojmo - Moravské Budějovice 24800 / 24801 na začátku 2. turnusového dne. V sobotu je v provozu po celý den jen jeden motorový vůz dopravující spěšné vlaky Brno - Staré Město u Uherského Hradiště, neděle je prakticky bez provozu, resp. večer odjíždí "katr" do Hrušovan nad Jevišovkou. V víkendech v období od 14. 4. do 30. 9. 2017 motorový vůz z této TS dopravuje spěšné vlaky Brno-Královo Pole - Šatov (1822 / 1823), letos trasované přes Moravský Krumlov (a tedy s úvratí v Hrušovanech nad Jevišovkou) kvůli plánované výluce Valtice - Novosedly.

V souvislosti s výlukou v úseku Blažovice - Šlapanice a ve Šlapanicích byl oběh TS 849 od 9. 3. do 12. 4. 2018 dočasně rozdělen na 4denní TS 849 a jednodenní novou TS 849a. Turnusová skupina 849 byla v podstatě stejná jako první čtyři dny v dosud platné TS 849 s určitou odchylkou ve 4. dni. Jednodenní oběh v TS 849a byl veden mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště.

Od 13. 4. 2018 platí další verze oběhů, tentokrát je změna vyvolaná jak úpravou opatření u výluky ve Šlapanicích, tak zejména spuštěním nepřetržité výluky Valtice - Novosedly od 6. 4. 2018 (období 6. 4. až 12. 4. 2018 se řešilo depešemi a výlukovým rozkazem). Turnusová skupina 849a je zrušena a turnusová skupina 849 se změnila na 4denní. První dva dny jezdí motorové vozy v úseku Novosedly - Znojmo, o víkendech na spěšných vlacích 1822 / 1823, třetí den ráno se "katr" dostane do Brna a přechází na úsek Brno - Staré Město u Uherského Hradiště [od 1. 7. (resp. již od 23. 6.) do 31. 8. jen do Veselí nad Moravou], odkud se ve 4. den navečer vrací opět do Hrušovan nad Jevišovkou.

Ukončení výluky Valtice - Novosedly přineslo od 3. 10. 2018 v podstatě návrat do stavu popisovaného k začátku GVD.

 

Poslední 4 motorové vozy řady 854 obíhají v turnusové skupině 8050 (ex TS 850). Motorové vozy v ní jezdí na trati Brno - Jihlava a Brno - Staré Město u Uherského Hradiště - Bylnice, v pátek a neděli se "katr" ukáže až ve Vlárském průsmyku.

V souvislosti s výlukou v úseku Veselí nad Moravou - Kunovice byla turnusová skupina 8050 od 1. 7. do 31. 8. 2018 rozdělena na TS 8050 a TS 8050a:

- v TS 8050 jezdily 3 motorové vozy na trati Brno - Veselí nad Moravou - Bylnice;

- v TS 8050a obíhal 1 motorový vůz na trati Brno - Jihlava, v neděli se projel z Brna do Veselí nad Moravou.

Pro úplnost doplňuji, že se takto už jezdilo od 23. 6. 2018 podle tabulek mimo rámec oběhových listů.


Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno)

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky