Elektrické lokomotivy ř. 242

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2020-11-22

Popis GVD 2020/2021.

2020-12-23

Do provozu se vrátily dvě "plechovky" WTB, 242.240 od 21. 12. 2020 a 242.264 od 23. 12. 2020.

2021-02-07

"Plechovka" 242.246 přešla 28. 12. 2020 do brněnských oběhů a tím skončilo její zapůjčení do SÚ Plzeň. Lokomotiva 242.261 je z důvodu protočených obručí od 24. 1. 2021 odstavena. Dále je po přeskoku v trakčních motorech od 1. 2. 2021 odstaven stroj 242.272.

2021-02-21

Odstavená "plechovka" 242.281 byla 6. 2. 2021 přepravena do DPOV Přerov na vyvazovací obnovu R2. Zpět do provozu se vrátily lokomotivy 242.261 (od 8. 2. 2021) a 242.273 (od 17. 2. 2021). Od 13. 2. 2021 je z důvodu závady na elektronice odstaven "plecháč" 242.264.

2021-03-07

Od 1. 3. 2021 je opět provozní lokomotiva 242.272.

2021-03-21

Z důvodu více závad je od 16. 3. 2021 odstavena "plechovka" 242.240.

2021-04-04

Lokomotiva 242.246 je z důvodu více závad od 28. 3. 2021 odstavena. V TS 204 je možné alternativně nasazovat od 6. 4. 2021 i lokomotivu řady řady 362.

2021-04-18

Zpět do provozu se 9. 4. 2021 vrátila "plechovka" 242.246.

2021-05-02

Lokomotiva 242.264 je od 27. 4. 2021 provozní.

2021-05-16

Od 28. 4. 2021 je odstavena "plechovka" 242.268 z důvodu přeskoku na výkonovém přepínači.

2021-06-06

Provozní jsou lokomotivy 242.268 od 26. 5. 2021 a 242.281 od 28. 5. 2021.

2021-06-20

"Plechovka" 242.204 odstavená od 7. 7. 2020 byla dne 9. 6. 2021 přepravena do DPOV Přerov na vyvazovací obnovu R2.

2021-07-11

Ke dni 13. 6. 2021 došlo ke změnám v TS 202 a 203. Od 29. 6. 2021 došlo v souvislosti s výlukou Hrušovany u Brna - Modřice kvůli budování odbočky Rajhrad ke změnám v TS 202, 203, 204 a vznikla nová turnusová skupina 203a. A do třetice došlo ke změně v TS 205 od 9. 7. 2021 vyvolané nepřetržitou výlukou v ŽST Křenovice horní n. Lokomotiva 242.221 je z důvodu závady olejového čerpadla od 20. 6. 2021 odstavena.

2021-07-25

Lokomotiva 242.227 je od 18. 7. 2021 odstavena z důvodu zahoření.

2021-08-21

Dne 2. 8. 2021 došlo v Šakvicích k požáru lokomotivy 242.214, která měla odjet do Břeclavi jako Lv 96085, lokomotiva je odstavena. Do provozu se vrátily "plechovky" 242.221 (3. 8. 2021), 242.227 (8. 8. 2021) a 242.240 (9. 8. 2021). Podvozky z požárem zasažené lokomotivy 242.214 posloužily k převázání pod "plechovku" 242.236, která se tak 19. 8. 2021 (po 17 měsících odstavení) mohla vrátit do provozu.

2021-09-12

Ke dni 1. 9. 2021 došlo ke změně v turnusových skupinách 202, 203, 204, 205 a k zrušení turnusové skupiny 203a.

2021-10-10

Ke dni 1. 10. 2021 došlo ke změnám v turnusové skupině 204. "Plechovka" 242.204 je od 1. 10. 2021 provozní.

2021-11-28

Na vyvazovací obnovu R1 odjela 15. 11. 2021 lokomotiva 242.246, a je tak odstavena.


242 Elektrické lokomotivy řady 242 - tedy "plecháče" - nesly původně označení S 499.02 a byly vyráběny ve Škodě Plzeň v počtu 86 kusů v letech 1975 až 1981. Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly všechny společnosti ČD, a.s., pro zajištění vozby v osobní dopravě.

 

Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 26 strojů, z nichž 17 je turnusovaných. Ve srovnáním s minulým GVD je inventární a turnusovaný počet lokomotiv stejný.

SÚ Maloměřice

Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

S 499.0204

91 54 7 242.204-6

 

2021-10-01

S 499.0209

1975/6824

91 54 7 242.209-5

 

2020-12-13

S 499.0214

1975/6829

91 54 7 242.214-5

odstavena - po požáru

2021-08-02

S 499.0217

1975/6832

91 54 7 242.217-8

 

2020-12-13

S 499.0221

1975/6836

91 54 7 242.221-0

 

2021-08-03

S 499.0227

1975/6842

91 54 7 242.227-7

 

2021-08-08

S 499.0228

91 54 7 242.228-5

odstavena - vibrace pojezdu

2016-05-18

S 499.0229

1975/6844

91 54 7 242.229-3

 

2020-12-13

S 499.0234

1979/7273

91 54 7 242.234-3

odstavena - závada na dvojkolí

2020-10-17

S 499.0235

91 54 7 242.235-0

 

2020-12-13

S 499.0236

1979/7275

91 54 7 242.236-8

 

2021-08-19

S 499.0238

1979/7277

91 54 7 242.238-4

 

2020-12-13

S 499.0240

1979/7279

91 54 7 242.240-0

WTB

2021-08-09

S 499.0242

1979/7281

91 54 7 242.242-6

WTB

2020-12-13

S 499.0246

1979/7285

91 54 7 242.246-7

odstavena - vyvazovací obnova R1

2021-11-15

S 499.0247

1979/7286

91 54 7 242.247-5

 

2020-12-13

S 499.0253

1979/7292

91 54 7 242.253-3

 

2020-12-13

S 499.0260

1981/7606

91 54 7 242.260-8

 

2020-12-13

S 499.0261

1981/7607

91 54 7 242.261-6

 

2021-02-08

S 499.0264

1981/7610

91 54 7 242.264-0

WTB

2021-04-27

S 499.0268

1981/7614

91 54 7 242.268-1

 

2021-05-26

S 499.0272

1981/7618

91 54 7 242.272-3

 

2021-03-01

S 499.0273

1981/7619

91 54 7 242.273-1

 

2021-02-17

S 499.0278

1981/7624

91 54 7 242.278-0

 

2020-12-13

S 499.0281

91 54 7 242.281-4

 

2021-05-28

S 499.0285

1981/7631

91 54 7 242.285-5

odstavena - protočené obruče

2015-06-01


Obraty lokomotiv řady 242 jsou rozděleny do čtyř turnusových skupin, označených 202, 203, 204 a 205. Ve výčtu tratí s pravidelnými výkony se ve srovnání s minulým GVD nově nachází elektrizovaná trať Šakvice - Hustopeče u Brna. "Plechovky" ale naopak opouští úsek Šakvice - Břeclav, Brno - Rájec-Jestřebí a mezi Brnem a Křenovice horním n. mají plánovaný výkon pouze na jednom páru o prázdninách. S lokomotivami řady 242 se pravidelně můžeme setkat na tratích:

Turnusová skupina 202 je dvoudenní a je určena pro lokomotivy řady 242 s komunikační linkou WTB dopravující soupravy osobních vlaků ve složení Bdmtee275 + Bdmtee281 + řídicí vůz Bfhpvee295 (řazen v TS 902) na rameni Tišnov - Brno - Hustopeče u Brna, v pracovní dny se na jednom obratu objeví i mezi Vranovicemi a Hustopečemi u Brna, o prázdninách jsou obraty odchylné. O víkendech jezdí jen jedna lokomotiva. Oběhy platné do 12. 6. 2021 a od 1. 9. 2021:


242

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

TIV 4903 ZID / 4906 TIV / 4913 BNO / 4927 ZID / 4930 TIV / 4939 ZID / 4942 TIV / 4953 ZID / 4956 TIV

TIV 4673 BNO / 4961 ZID / 4964 KUM / 4915 ZID / 4918 KUM / 4923 ZID / 4924 BNO / 4926 KUM / 4969 ZID / 4974 KUM / 4975 ZID / 4980 KUM / 4665 BNO / 4674 TIV

TIV 4673 BNO / 4961 ZID / 4964 KUM / 4915 ZID / 4918 KUM / 4923 ZID / 4924 BNO / 4926 KUM / 4969 ZID / 4974 KUM / 4975 ZID / 4980 KUM / 4665 BNO / 4674 TIV

2.

TIV 4905 ZID / 4908 TIV / 4915 ZID / 4918 TIV / 4925 ZID / 4928 TIV / 4937 ZID / 4940 TIV / 4667 HSB / 4674 TIV

odstavena TIV

odstavena TIV


Oběhy platné od 13. 6. do 28. 6. 2021:


242

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

TIV 4905 ZID / 4908 BNO KP / 4983 ZID / 4916 BNO / 4666 TIV / 4667 HSB / 4674 TIV

TIV 4673 BNO / 4961 ZID / 4964 KUM / 4915 ZID / 4918 KUM / 4923 ZID / 4924 BNO / 4926 KUM / 4969 ZID / 4974 KUM / 4975 ZID / 4980 KUM / 4665 BNO / 4674 TIV

TIV 4673 BNO / 4961 ZID / 4964 KUM / 4915 ZID / 4918 KUM / 4923 ZID / 4924 BNO / 4926 KUM / 4969 ZID / 4974 KUM / 4975 ZID / 4980 KUM / 4665 BNO / 4674 TIV

2.

TIV 4915 ZID / 4918 TIV / 4925 ZID / 4928 TIV / 4665 HSB / 4662 TIV

odstavena TIV

odstavena TIV


V souvislosti s výlukou Hrušovany u Brna - Modřice, během níž proběhly stavební práce na zřízení odbočky Rajhrad, došlo od 29. 6. 2021 ke změnám oběhů v pracovní dny. Oběhy platné od 29. 6. do 31. 8. 2021:


242

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

TIV 4905 MOD / 4908 BNO KP / 4983 MOD / 4916 BNO / 4929 MOD / 4930 BNO KP / 4935 MOD / 4936 BNO KP / 4941 MOD / 4942 BNO KP / 4947 MOD / 4948 BNO / 4666 TIV / 4667 MOD / 4672 TIV

TIV 4673 BNO / 4961 ZID / 4964 KUM / 4915 ZID / 4918 KUM / 4923 ZID / 4924 BNO / 4926 KUM / 4969 ZID / 4974 KUM / 4975 ZID / 4980 KUM / 4665 BNO / 4674 TIV

TIV 4673 BNO / 4961 ZID / 4964 KUM / 4915 ZID / 4918 KUM / 4923 ZID / 4924 BNO / 4926 KUM / 4969 ZID / 4974 KUM / 4975 ZID / 4980 KUM / 4665 BNO / 4674 TIV

2.

TIV 4915 ZID / 4918 TIV / 4925 ZID / 4928 TIV / 4665 VRE / 11491 HSB / 4662 TIV

odstavena TIV

odstavena TIV


Velkou turnusovou skupinou je TS 203 zahrnující výkony pro 13 lokomotiv řady 242. Od 1. turnusového dne do rána 7. dne a od 10. dne rána do konce 13. turnusového dne se pohybují na rameni Hustopeče u Brna - Brno - Žďár nad Sázavou. Ve zbylých dnech (plus večer 11. dne a ráno 12. dne) se vyskytují mezi Žďárem nad Sázavou, Havlíčkovým Brodem a Jihlavou městem (v úseku Havlíčkův Brod - Jihlava město pouze v pracovní dny). Na jednom páru osobních vlaků se objeví na trati Havlíčkův Brod - Čáslav (5916 v pracovní dny a 5934 v neděli // 5931 v pracovní dny a 5933 v sobotu).

Ke dni 13. 6. 2021 došlo k prohození turnusových dnů, v nichž "plechovky" jezdí buď na lince IDS JMK S3 Hustopeče u Brna - Brno - Žďár nad Sázavou nebo od Žďáru nad Sázavou na západ. Další změna v TS 203 nastala 29. 6. 2021 v souvislosti s výlukou Hrušovany u Brna - Modřice zřízené kvůli stavebním pracem na zřízení odbočky Rajhrad. Došlo k rozdělení 13denní TS 203 na 11denní TS 203 a novou dvou denní TS 203a. Zajímavostí v TS 203 se stala plánovaná jízda páru vlaků Lv 96084 / 96085 Šakvice - Břeclav a zpět v pracovní dny dopoledne. Výkony mezi Žďárem nad Sázavou, Jihlavou a Čáslaví byly prováděny v 6. až 8. turnusovém dni. Od 1. 9. 2021 se oběhy vrátily do základního 13denního stavu platného od začátku GVD do 12. 6. 2021.
Ve dvoudenní TS 203a zřízené 29. 6. 2021 "plechovky" vozily téměř výhradně osobní vlaky Modřice - Žďár nad Sázavou, a to v pracovní dny obě lokomotivy, v sobotu jedna, v neděli žádná (resp. jedna vyjížděla pozdě večer z Havlíčkova Brodu). Čímž jsem nakousl skutečnost, že ve Žďáru nad Sázavou přecházela po vlaku 4620 lokomotiva na obrat 8754 / 8755 do Havlíčkova Brodu a zpět (vlak 8755 nejede v pátek, místo toho jede v neděli) a ráno udělala obrat 8740 / 8743 a přešla na Os 4607 do Modřic. Turnusová skupina 203a byla 1. 9. 2021 zrušena.

 

Jedna lokomotiva je zařazená do turnusové skupiny 204, v které v pracovní dny provádí vozbu osobních vlaků na rameni Hustopeče u Brna - Žďár nad Sázavou. O víkendech je lokomotiva odstavená. Do této turnusové skupiny je možné alternativně nasazovat lokomotivu řady 362. Od 29. 6. do 31. 8. 2021 jezdila lokomotiva v této turnusové skupině i v neděli. Počínaje 1. 9. 2021 se oběhy vrátily do stavu platného před prázdninami, ale s tím, že o víkendech dopravuje Sp 1780 / 1781 mezi Brnem a Tišnovem. To je dáno nepřetržitou výlukou Tišnov - Nedvědice trvající od 1. 9. do 30. 9. 2021 (je až neuvěřitelné kolik dlouhodobých nepřetržitých výluk se na "staré tišnovce" koná). Od 1. 10. 2021 se vedení Sp 1780 / 1781 vrátilo "brejlovcům".

 

Pro poslední "plechovku" je vyhrazena turnusová skupina 205, v níž zabezpečuje připravenost pohotovostní soupravy IDS JMK na brněnském hlavním nádraží. O prázdninách (resp. již od 14. 6. 2021) se před výkonem pohotovostní soupravy prováděl od úterý do pátku výkon BNO 4021 KRE / 4000 BNO, s ohledem na nepřetržitou výluku v Křenovicích horním n. od 9. 7. do 31. 8. 2021 se jednalo o obrat BNO 03:50 96043 SOK / 4000 BNO. Vozba obratu 4021 / 4000 se kvůli nepřetržité výluce Adamov - Blansko provádí od 1. 9. 2021 v úterý až pátek nastálo.


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky