PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2022-11-20 | Popis JŘ 2022/2023. |
2022-12-11 | Mezi RPP Plzeň - PP Plzeň a RPP Brno - SS Maloměřice by mělo dojít k větší vzájemné výměně lokomotiv. Z Brna do Plzně má odjet 7 lokomotiv, z Plzně do Brna by mělo být předáno 9 lokomotiv. Dvě plzeňské "plechovky" do Brna dojely - stroj 242.226 dne 8. 12. 2022 a 242.230 dne 9. 12. 2022, ve stavu RPP Brno - PP Maloměřice jsou od 7. 12. 2022 (242.226) a od 9. 12. 2022 (242.230). V SS Maloměřice je tak vedeno 28 lokomotiv řady 242. |
2022-12-27 | Od 14. 12. do 23. 12. 2022 vypomáhala v brněnských obězích plzeňská lokomotiva 242.237. Odstavené jsou "plechovky" 242.278 od 14. 12. 2022 (zahoření v Havlíčkově Brodě za jízdy Os 8755) a 242.245 od 15. 12. 2022 (protočené obruče). Do provozu se 20. 12. 2022 vrátila lokomotiva 242.238. Doplněny snímky lokomotiv 242.226, 242.245, 242.267 a aktualizovány snímky lokomotiv 242.229, 242.235, 242.247, 242.272 a 242.285. |
2023-01-08 | Z důvodu více závad je od 24. 12. 2022 odstavena lokomotiva 242.240. "Plechovka" 242.253 je od 27. 12. 2022 opět provozní. Lokomotiva 242.228 odstavená od 18. 5. 2016 byla patrně začátkem ledna 2023 navržena na zrušení. |
2023-01-22 | Odstaveny jsou lokomotivy 242.260 od 13. 1. 2013 (protočené obruče), 242.272 od 14. 1. 2023 (závada na výkonovém přepínači) a 242.246 od 18. 1. 2023 (více závad). Do provozu se 17. 1. 2023 vrátila "plechovka" 242.245. Aktualizovány snímky lokomotiv 242.229 a 242.245. |
2023-02-12 | Do provozu se vrátily tři "plechovky": 242.278 od 24. 1. 2023, 242.260 od 30. 1. 2023 a 242.246 od 31. 1. 2023. Doplněn snímek lokomotivy 242.265 a aktualizovány snímky lokomotiv 242.217, 242.253 a 242.260. |
2023-03-05 | Ke dni 1. 3. 2023 došlo ke změně v turnusové skupině 253. Od 8. 2. 2023 je provozní lokomotiva 242.240. Z důvodu závady pojezdu je od 24. 2. 2023 odstavena "plechovka" 242.217 deponovaná od téhož dne v RPP Plzeň - PP Plzeň. Lokomotiva 242.214 přešla od 2. 3. 2023 pod RPP Plzeň - PP Plzeň, počet "plechovek" v RPP Brno klesl z 28 na 27. Aktualizovány snímky lokomotiv 242.242 a 242.253. |
2023-03-19 | Odstavené jsou lokomotivy 242.226 od 8. 3. 2023 (protočená obruč) a 242.260 od 10. 3. 2023 (závada na pojezdu). Odstavená "plechovka" 242.217 byla 14./15. 3. 2023 přepravena z Plzně do Brna. Doplněn snímek lokomotivy 242.230 a aktualizovány snímky lokomotiv 242.236, 242.247 a 242.268. |
2023-04-10 | Zpět do provozu se vrátily "plechovky" 242.272 od 20. 3. 2023, 242.260 od 25. 3. 2023 a 242.217 od 28. 3. 2023. Aktualizovány snímky lokomotiv 242.226, 242.238, 242.268 a 242.273. |
2023-05-01 | Ke dni 1. 4. 2023 byla zrušena turnusová skupina 253. Ke dni 3. 5. 2023 došlo ke změně v turnusové skupině 251 a vznikla nová turnusová skupina 251a. Lokomotiva 242.245 odjela 14. 4. 2023 z Jihlavy do Plzně, počet "plechovek" se v RPP Brno snížil z 27 na 26 strojů, ve stavu RPP Plzeň - PP Plzeň je od 13. 4. 2023. Od 18. 4. 2023 je z důvodu více závad odstavena lokomotiva 242.235. |
2023-05-21 | "Plechovka" 242.228 byla v uplynulém období roku 2023 zrušena. Od 10. 5. 2023 je odstavena lokomotiva 242.267 z důvodu závady na pojezdu. Do provozu se 14. 5. 2023 vrátila "plechovka" 242.226. |
2023-06-04 | Do RPP Plzeň - PP Plzeň je od 31. 5. 2023 zapůjčena lokomotiva 242.204. Aktualizovány snímky lokomotiv 242.235, 242.261, 242.268 a 242.278. |
2023-06-25 | V pátek 16. 6. a v sobotu 17. 6. 2023 proběhlo nasazení elektrických jednotek řady 530 a 550 v majetku Jihomoravského kraje na linku S3 Křižanov - Brno - Hustopeče u Brna / Židlochovice. Lokomotivy řady 242 v průběhu soboty dojezdily vyjma výkonů na Vysočině v turnusové skupině 251. V Jihomoravském kraji "plechovky" do provozu zasáhnou už jen v případě poklesu provozního stavu elektrických jednotek řady 530 a 550 na linkách S2 a S3. Lokomotiva 242.227 jezdí od 11. 6. 2023 v plzeňských obratech, přesné datum předání do RPP Plzeň - PP Plzeň doplním. "Plechovka" 242.204 je od 13. 6. 2023 zpět v Brně-Maloměřicích. Lokomotiva 242.235 je od 13. 6. 2023 provozní. |
2023-07-17 | Ke dni 1. 7. 2023 došlo ke změně v turnusových skupinách 251, 251a a byla zrušena turnusová skupina 252. Ke dni 10. 7. 2023 došlo ke změně v turnusové skupině 251. Z Brna-Maloměřic do Havlíčkova Brodu odjely 1. 7. 2023 jako Lv 55228 lokomotivy 242.226, 242.253 a 242.281, cca od 14. 7. 2023 (přesné datum doplním) jsou převedeny do stavu RPP Plzeň - PP Plzeň. |
2023-08-06 | Aktualizovány snímky lokomotiv 242.217, 242.227, 242.238, 242.264, 242.268 a 242.272. |
2023-08-27 | Aktualizovány snímky lokomotiv 242.217, 242.227 a 242.272. |
2023-09-10 | Ke dni 2. 9. 2023 byly zrušeny poslední svě existující turnusové skupiny 251 a 251a; od tohoto dne není turnusována žádná lokomotiva řady 242. |
Elektrické lokomotivy řady 242 - tedy "plecháče" - nesly původně označení S 499.02 a byly vyráběny ve Škodě Plzeň v počtu 86 kusů v letech 1975 až 1981. Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly všechny společnosti ČD, a.s., pro zajištění vozby v osobní dopravě. Od listopadu 2022 ČD Cargo vybrané nepotřebné stroje kupuje, čímž se výlučné vlastnictví u ČD, a.s., stalo minulostí.
Na začátku JŘ 2022/2023 se v Regionálním pracovišti provozu Brno nacházelo 28 lokomotiv řady 242, turnusy byly sestaveny pro 21 z nich. Ve srovnání s koncem minulého JŘ stoupl inventární počet o 2 lokomotivy, turnusovaný počet se navýšil o 2 lokomotivy. Do JŘ 2022/2023 lokomotivy řady 242 vstupovaly s tím, že bude postupně snižován jejich inventární a tursuovaný počet vlivem dodávek elektrických jednotek řady 530 a 550 v majetku Jihomoravského kraje a elektrických jednotek řady 650.2 do Havlíčkova Brodu. K tomu zejména v červnu 2023 skutečně došlo, vývoj byl následující:
11. 12. 2022 - 28. 2. 2023 ... 28 lokomotiv, 21 turnusovaných;
1. 3. 2023 ... 28 lokomotiv, 16 turnusovaných;
2. 3. 2023 - 31. 3. 2023 ... 27 lokomotiv, 16 turnusovaných;
1. 4. 2023 - 12. 4. 2023 ... 27 lokomotiv, 15 turnusovaných;
13. 4. 2023 - 10. 6. 2023 ... 26 lokomotiv, 15 turnusovaných;
11. 6. 2023 - 30. 6. 2023 ... 25 lokomotiv, 15 turnusovaných;
1. 7. 2023 - 13. 7. 2023 ... 25 lokomotiv, 2 turnusované;
14. 7. 2023 - 1. 9. 2023 ... 22 lokomotiv, 2 turnusované.
od 2. 9. 2023 ... 22 lokomotiv, 0 turnusovaných.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
S 499.0204 |
91 54 7 242.204-6 |
červenokrémový nátěr |
2023-06-13 |
|
S 499.0217 |
1975/6832 |
91 54 7 242.217-8 |
červenokrémový nátěr |
2023-03-28 |
S 499.0228 |
91 54 7 242.228-5 |
červenokrémový nátěr; zrušena |
2023-05-21 |
|
S 499.0229 |
1975/6844 |
91 54 7 242.229-3 |
|
2022-12-11 |
S 499.0230 |
91 54 7 242.230-1 |
červenokrémový nátěr |
2022-12-11 |
|
S 499.0235 |
91 54 7 242.235-0 |
červenokrémový nátěr |
2023-06-13 |
|
S 499.0236 |
1979/7275 |
91 54 7 242.236-8 |
|
2022-12-11 |
S 499.0238 |
1979/7277 |
91 54 7 242.238-4 |
|
2022-12-20 |
S 499.0240 |
1979/7279 |
91 54 7 242.240-0 |
WTB |
2023-02-08 |
S 499.0242 |
1979/7281 |
91 54 7 242.242-6 |
WTB |
2022-12-11 |
S 499.0246 |
1979/7285 |
91 54 7 242.246-7 |
|
2023-01-31 |
S 499.0247 |
1979/7286 |
91 54 7 242.247-5 |
červenokrémový nátěr |
2022-12-11 |
S 499.0248 |
1979/7287 |
91 54 7 242.248-3 |
|
2022-12-11 |
S 499.0260 |
1981/7606 |
91 54 7 242.260-8 |
červenokrémový nátěr |
2023-03-25 |
S 499.0261 |
1981/7607 |
91 54 7 242.261-6 |
červenokrémový nátěr |
2022-12-11 |
S 499.0264 |
1981/7610 |
91 54 7 242.264-0 |
WTB; odstavena - více závad |
2022-07-20 |
S 499.0265 |
1981/7611 |
91 54 7 242.265-7 |
|
2022-12-11 |
S 499.0267 |
1981/7613 |
91 54 7 242.267-3 |
odstavena - závada na pojezdu |
2023-05-10 |
S 499.0268 |
1981/7614 |
91 54 7 242.268-1 |
|
2022-12-11 |
S 499.0272 |
1981/7618 |
91 54 7 242.272-3 |
|
2023-03-20 |
S 499.0273 |
1981/7619 |
91 54 7 242.273-1 |
červenokrémový nátěr |
2022-12-11 |
S 499.0278 |
1981/7624 |
91 54 7 242.278-0 |
|
2023-01-24 |
Obraty lokomotiv řady 242 jsou rozděleny do čtyř turnusových skupin označených 251, 251a, 252 a 253. Původně byla sestavena i čtvrtá turnusová skupina 250 s výkony s řídicími vozy řady Bfhpvee295, ale kvůli nedostatečnému provoznímu stavu řídicích vozů byla ještě před zahájením JŘ 2022/2023 zrušena. Ve výčtu tratí s pravidelnými výkony ve srovnání s minulým JŘ "plechovky" opouští úsek Křenovice horní n. - Vyškov na Moravě. S lokomotivami řady 242 se pravidelně můžeme setkat na tratích (viz však níže postupný útlum jejich nasazení):
225 Havlíčkův Brod - Jihlava město;
230 Havlíčkův Brod - Čáslav;
250 Havlíčkův Brod - Tišnov (od 1. 7. 2023 pouze Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou);
251 Tišnov - Brno - Hustopeče u Brna, Hrušovany u Brna - Židlochovice (do 30. 6. 2023);
252 Šakvice - Břeclav (do 30. 6. 2023);
260 Brno - Křenovice horní n. (do 20. 6. 2023).
Celkem 11 "plechovek" obíhalo v turnusové skupině 251, z nichž 8 lokomotiv zajišťovalo vozbu osobních vlaků na rameni Hustopeče u Brna - Brno - Žďár nad Sázavou. Tři zbylé lokomotivy se pohybovaly na tratích Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod - Jihlava město a Havlíčkův Brod - Čáslav, a to pouze v pracovní dny. Výjimkou byl návrat lokomotivy z Čáslavi do Havlíčkovu Brodu v sobotu ráno na Os 5933 od pátečního Os 5916, dále nájezd "plechovky" v neděli večer na Os 5934 do Čáslavi na pondělní Os 5931 a v neděli večer z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou jela v čele Os 8755 (na tomto vlaku naopak nejela v pátek). Lokomotivy se z Brna dostávaly přes Žďár nad Sázavou v pracovní dny v sudém směru přechodem z Os 24632 na Os 8746 a v lichém směru z Os 8743 na Os 24637.
Od 3. 5. 2023 vlivem zahájení provozu elektrických jednotek řady 650.2 v Havlíčkově Brodě se turnusová skupina 251 stala nově 10denní. Vznikla zároveň nová jednodenní turnusová skupina 251a, v níž se ukrývá "plechovka" určená v Jihlavě jako záložní za řadu 650.2 a zároveň zajišťující převoz osobních vozů klasické stavby mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem.
Ve dnech 16. a 17. 6. 2023 došlo k nasazení elektrických jednotek řady 530 a 550 v majetku Jihomoravského kraje na vozební rameno Křižanov - Brno - Hustopeče u Brna / Židlochovice. Lokomotivy řady 242 dojezdily v sobotu 17. 6. 2023, změna v turnusových skupinách 251 a 251a nastala oficiálně k 1. 7. 2023. Oběh v TS 251 je pouze jednodenní. Od 1. 7. do 9. 7. 2023 se jednalo o obrat v pracovní dny CAV 5931 JHL ME / 8342 HBR / 5913 ZNS / 8756 HBR / 5934 CAV, v sobotu CAV 5933 HBR a v neděli HBR 5934 CAV. V souvislosti s nasazením třetí elektrické jednotky 650.2 do provozu jsou od 10. 7. 2023 oběhy mírně redukovány - v pracovní dny CAV 5931 JHL ME / 8342 HBR / 5934 CAV, v sobotu CAV 5933 HBR a v neděli HBR 5934 CAV.
"Plechovka" zaturnusovaná v TS 251a tvořila od 1. 7. 2023 provozní zálohu za elektrické jednotky řady 650.2 bez vedení pravidelných vlaků či převozů osobních vozů klasické stavby.
Ke dni 2. 9. 2023 byly turnusové skupiny 251 a 251a zrušeny.
Do turnusové skupiny 252 byly zařazené 4 lokomotivy řady 242. Tři dny prováděly vozbu osobních vlaků na rameni Hustopeče u Brna - Brno - Žďár nad Sázavou (v pracovní dny jezdily všechny tři, v sobota jedna a v neděli dvě lokomotivy), čtvrtý turnusový den zabezpečovaly v pracovní dny připravenost pohotovostní soupravy IDS JMK na brněnském hlavním nádraží. V cyklistické sezóně dopravovaly v sobotu Sp 1785 / 1786 Brno - Břeclav. Od 1. 7. 2023 je turnusová skupina 252 zrušena.
Šest lokomotiv řady 242 jezdilo do 28. 2. 2023 v turnusové skupině 253, a to výhradně na rameni Letovice - Brno - Křenovice horní n. V pracovní dny jezdilo 5, resp. odpoledne všech 6 lokomotiv. O víkendu jezdily 2 "plechovky" po celý den, další jedna vyjížděla v sobotu večer, resp. dvě v neděli večer. O víkendech byly k dispozici další 2 lokomotivy, z toho jedna je u pohotovostní soupravy IDS JMK.
Od 1. 3. 2023 byla turnusová skupina pouze jednodenní. O víkendech byla "plechovka" u pohotovostní soupravy IDS JMK, v neděli večer vyjížděla na Os 4736 do Letovic a až do pátku jezdí na vlacích LET 4741 BNO / 4720 LET / 4729 KRE / 4756 SNS / 4757 BNO / 4736 LET (na vlaku 4736 kromě pátku). K 1. 4. 2023 byla tato turnusová skupina zrušena.
Dne 13. 12. 2021 byla v ŽST Brno hl. n. zachycena "plechovka" 242.204 s pohotovostní soupravou pro vlak Os 4610, u kterého byla v Brně hl. n. provedena mimořádně výměna souprav. Autor snímku Jakub Matějka. Mezi ŽST Tišnov a zastávkou Hradčany byl 17. 4. 2022 zachycen vlak Os 4637 v čele s "plechovkou" 242.217. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 13. 1. 2021 byla lokomotiva 242.228 zachycena v SÚ Maloměřice, kde je dlouhodobě odstavena s malou nadějí na zprovoznění. Autor snímku Jakub Matějka. |
Os 4647 v čele s lokomotivou 242.230 se rozjíždí dne 17. 3. 2023 od I. nástupiště v železniční stanici Brno hl. n. Autor snímku Alan Butschek. Dne 26. 3. 2022 byla v ŽST Hustopeče u Brna zachycena lokomotiva 242.235, která sem dovezla Os 4637. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Os 4608 v čele s "plecháčem" 242.236 projíždí dne 19. 2. 2022 mezi ŽST Řikonín a zastávkou Níhov. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Mezi ŽST Židlochovice a Hrušovany u Brna byla 18. 11. 2020 zachycena "plechovka" 242.240 s vlakem Os 4928. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 5. 2. 2022 byla v ŽST Židlochovice zachycena lokomotiva 242.242 v čele Os 4924. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Na zastávce Česká se 10. 7. 2021 potkal vlak Os 4607 vedený lokomotivou 242.246 s vlakem Os 4964 na konci s řídicím vozem Bfhpvee295 021. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
242.248 Lokomotiva 242.260 dne 14. 1. 2022 projíždí v čele Os 4609 mezi ŽST Šakvice a Hustopeče u Brna. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 26. 3. 2022 byl v Hustopečích u Brna zachycen "plecháč" 242.261 v čele Os 4651. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
V ŽST Brno hl. n. se dne 21. 1. 2023 nacházela "plechovka" 242.265 v čele Os 14712. Autor snímku Ladislav Seidenglanz. Lokomotiva 242.267 byla 6. 12. 2022 zachycena v Brně-Maloměřicích ve společnosti "Adélky" 799.023. Autor snímku Jakub Matějka. Dne 18. 4. 2022 byl v ŽST Tišnov zachycen Os 4617 tažený lokomotivou 242.268. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
V Brně-Židenicích zastavuje dne 24. 3. 2023 vlak Os 104725 z Letovic sestavený velmi netradičně z vozů "motorové" pohotovostní soupravy Bdtn756 361 + Bdtn756 309 + Bdtn756 360 v čele s lokomotivou 242.273. V Brně hl. n. došlo k výměně soupravy, dál do Křenovic horního n. pokračovaly elektrické jednotky 550.005+530.004. Autor snímku Jan Petrás. "Plecháč" 242.278 s Os 4607 projíždí dne 26. 3. 2022 mezi ŽST Vranovice a zastávkou Pouzdřany. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.
|
V RPP Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
S 499.0214 |
1975/6829 |
91 54 7 242.214-5 |
červenokrémový nátěr |
2023-03-03 |
S 499.0226 |
91 54 7 242.226-9 |
červenokrémový nátěr |
2023-07-14 |
|
S 499.0227 |
1975/6842 |
91 54 7 242.227-7 |
|
2023-06-11 |
S 499.0245 |
1979/7284 |
91 54 7 242.245-9 |
|
2023-04-14 |
S 499.0253 |
1979/7292 |
91 54 7 242.253-3 |
červenokrémový nátěr |
2023-07-14 |
S 499.0281 |
91 54 7 242.281-4 |
červenokrémový nátěr |
2023-07-14 |
|
Lokomotiva 242.214 dne 13. 2. 2021 míří z Hustopečí u Brna do Šakvic s vlakem Os 4614. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. "Plecháč" 242.227 byl na Velikonoční pondělí 18. 4. 2022 odstaven v ŽST Tišnov, dojel sem 14. 4. 2022 s vlakem Os 4664 a odjel odtud 19. 4. 2022 v čele Os 4633. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022