PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2023-11-19 | Popis JŘ 2023/2024. |
2023-12-24 | Lokomotiva 242.235 je od 10. 12. 2023 odstavena z důvodu netěsnosti střechy. |
2024-01-07 | Od 1. 1. 2024 je "plechovka" 242.235 opět provozní. Aktualizován snímek lokomotivy 242.217. |
2024-01-21 | Zkraje roku 2024 vstoupila v účinnost smlouva mezi ČD, a.s., a ČD Cargo, a.s., na prodej 12 lokomotiv řady 242. Jedná se o "plechovky" 242.204, 242.217, 242.229, 242.230, 242.247, 242.260, 242.261, 242.265, 242.267, 242.268, 242.272 a 242.278. Stroj 242.261 odjel z Brna již v prosinci. Dne 12. 1. 2024 došlo k přepravě 11 "plechovek" z Brna-Maloměřic do Břeclavi, a sice vlakem Pn 54521 (Brno-Maloměřice odj. 10:20 h) odjely stroje 242.229, 242.230, 242.247, 242.265, 242.272, 242.278 a poté vlakem Pn 54775 (Brno-Maloměřice odj. 14:42 h) zbylých 5 lokomotiv 242.204, 242.217, 242.260, 242.267 a 242.268. Oba vlaky odvezla "laminátka" 240.025. Přesné datum předání k ČD Cargo doplním. Ve stavu RPP Brno - PP Maloměřice tak zbylo 7 lokomotiv řady 242, přičemž jedna z nich (242.228) je zrušena a jedna (242.264) odstavena bez šance návratu do provozu. Aktualizovány snímky lokomotiv 242.229 a 242.235. |
2024-02-11 | Aktualizovány snímky lokomotiv 242.238 a 242.242. |
2024-03-24 | Dne 13. 3. 2024 byla na vlaku R 652 přepravena z Brna do Jihlavy brněnská "plechovka" 242.238, od 12. 3. 2024 je vedena v novém působišti v RPP Západ - PP Plzeň. |
2024-04-14 | Od 5. 4. 2024 je odstavena lokomotiva 242.242 z důvodu závady na nabíječi. Aktualizovány snímky lokomotiv 242.240, 242.265, 242.272 a 242.273. |
2024-05-05 | Aktualizovány snímky lokomotiv 242.229, 242.240 a 242.247. |
2024-05-26 | Aktualizován snímek lokomotivy 242.240. |
2024-06-23 | "Plechovka" 242.235 se 25. 5. 2024 vydala z Brna na R 866 do Prahy a dále pokračovala 27. 5. 2024 na IC 537 do svého nového působiště RPP Západ - PP Plzeň; přesné datum předání doplním. Lokomotiva 242.242 je od 25. 5. 2024 provozní. |
2024-08-25 | Všechny tři běžně provozní "plechovky" 242.240, 242.242 a 242.273 jsou odstaveny z důvodu závady na izolátorech, a to v uvedeném pořadí od 4. 8. 2024, 11. 8. 2024 a 14. 8. 2024. Ještě doplním, že v tomto JŘ lokomotivy 242.240 a 242.242 nevyjely ani jednou. Do provozu zasahovala pouze lokomotiva 242.273, na osobních vlacích výhradně na Vysočině (Křižanov - Havlíčkův Brod) plus několik výkonů na rychlících a zvláštním vlaku s přepravou parní lokomotivy 433.001 do/z Budapešti v červenci 2024. |
2024-09-15 | Do provozu se vrátily lokomotivy 242.273 od 26. 8. 2024 a 242.242 od 28. 8. 2024. Aktualizován snímek lokomotivy 242.273. |
2024-10-06 | Lokomotiva 242.240 je od 18. 9. 2024 provozní. |
Elektrické lokomotivy řady 242 - tedy "plecháče" - nesly původně označení S 499.02 a byly vyráběny ve Škodě Plzeň v počtu 86 kusů v letech 1975 až 1981. Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly všechny lokomotivy společnosti ČD, a.s., pro zajištění vozby v osobní dopravě. Od listopadu 2022 ČD Cargo vybrané nepotřebné stroje kupuje, čímž se výlučné vlastnictví u ČD, a.s., stalo minulostí.
Po odstavení lokomotiv řady 242 v souvislosti s nasazením elektrických jednotek řady 530 a 550 v majetku Jihomoravského kraje a "RegioPanterů" řady 650.2 na Vysočině v roce 2023 se při přechodu do JŘ 2023/2024 v Regionálním pracovišti provozu Brno nacházelo 18 lokomotiv bez zaturnusování s výhledem postupného snížení stavu lokomotiv na několik strojů. Ke snížení došlo zkraje roku 2024, od 13. 1. 2024 bylo ve stavu 7 lokomotiv bez zaturnusování, od 13. 3. 2024 bylo ve stavu 6 lokomotiv, od 25. 5. 2024 je ve stavu 5 lokomotiv. V provozu se tak setkáme s "plechovkami" jen výjimečně, a to buď jako náhrada za elektrické jednotky řady 530 a 550 (mělo by se jednat o lokomotivy 242.240 nebo 242.242 vybavené komunikační linkou WTB) nebo na záskok za "eso" v turnusové skupině 350a (posledně jmenované platilo kvůli výluce Přibyslav - Pohled do 11. 6. 2024).
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
S 499.0228 |
1975/6843 |
91 54 7 242.228-5 |
červenokrémový nátěr; zrušena |
2023-05-21 |
S 499.0240 |
1979/7279 |
91 54 7 242.240-0 |
WTB |
2024-09-18 |
S 499.0242 |
1979/7281 |
91 54 7 242.242-6 |
WTB |
2024-08-28 |
S 499.0264 |
1981/7610 |
91 54 7 242.264-0 |
WTB; odstavena - více závad |
2022-07-20 |
S 499.0273 |
1981/7619 |
91 54 7 242.273-1 |
červenokrémový nátěr |
2024-08-26 |
Dne 13. 1. 2021 byla lokomotiva 242.228 zachycena v SÚ Maloměřice, kde je dlouhodobě odstavena s malou nadějí na zprovoznění. Autor snímku Jakub Matějka. Mezi zastávkami Hostěrádky-Rešov a Újezd u Brna projíždí dne 30. 8. 2022 "plechovka" 242.240 s vlakem Os 4038. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 4. 5. 2023 byla v ŽST Brno-Královo Pole zachycena lokomotiva 242.242 na konci vlaku Os 4939, v pozadí se nachází "plechovka" 242.229 s vlakem Os 4616. Autor snímku David Prause. |
V RPP Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
S 499.0204 |
1975/6819 |
91 54 7 242.204-6 |
červenokrémový nátěr |
2024-01-12 |
S 499.0217 |
1975/6832 |
91 54 7 242.217-8 |
červenokrémový nátěr |
2024-01-12 |
S 499.0229 |
1975/6844 |
91 54 7 242.229-3 |
|
2024-01-12 |
S 499.0230 |
1975/6845 |
91 54 7 242.230-1 |
červenokrémový nátěr |
2024-01-12 |
S 499.0235 |
1979/7274 |
91 54 7 242.235-0 |
červenokrémový nátěr |
2024-05-25 |
S 499.0238 |
1979/7277 |
91 54 7 242.238-4 |
|
2024-03-12 |
S 499.0247 |
1979/7286 |
91 54 7 242.247-5 |
červenokrémový nátěr |
2024-01-12 |
S 499.0260 |
1981/7606 |
91 54 7 242.260-8 |
červenokrémový nátěr |
2024-01-12 |
S 499.0265 |
1981/7611 |
91 54 7 242.265-7 |
|
2024-01-12 |
S 499.0267 |
1981/7613 |
91 54 7 242.267-3 |
odstavena - závada na pojezdu |
2024-01-12 |
S 499.0268 |
1981/7614 |
91 54 7 242.268-1 |
|
2024-01-12 |
S 499.0272 |
1981/7618 |
91 54 7 242.272-3 |
|
2024-01-12 |
S 499.0278 |
1981/7624 |
91 54 7 242.278-0 |
|
2024-01-12 |
Dne 13. 12. 2021 byla v ŽST Brno hl. n. zachycena "plechovka" 242.204 s pohotovostní soupravou pro vlak Os 4610, u kterého byla v Brně hl. n. provedena mimořádně výměna souprav. Autor snímku Jakub Matějka. V ŽST Brno-Královo Pole byl 4. 5. 2023 zachycen vlak Os 4614 v čele s "plechovkou" 242.217. Autor snímku David Prause. "Plechovka" 242.229 dne 23. 9. 2022 odjede z ŽST Křenovice horní nádraží jako Os 4030. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Dne 20. 9. 2023 byla v ŽST Čáslav zachycena "plechovka" 242.235 v čele Os 5916 spolu s elektrickou jednotkou 650.230 jedoucí jako Os 5935. Autor snímku David Prause. Lokomotiva 242.238 se dne 4. 5. 2023 rozjíždí v Brně-Králově Poli v čele Os 4615. Autor snímku David Prause. "Plecháč" 242.247 se dne 23. 9. 2022 blíží od zastávky Zbýšov do cílové stanice Křenovice horní nádraží s vlakem Os 4013. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
V ŽST Brno-Královo Pole se dne 4. 5. 2023 rozjíždí "plechovka" 242.265 s vlakem Os 4653. Autor snímku David Prause. Lokomotiva 242.267 byla 6. 12. 2022 zachycena v Brně-Maloměřicích ve společnosti "Adélky" 799.023. Autor snímku Jakub Matějka. Dne 18. 4. 2022 byl v ŽST Tišnov zachycen Os 4617 tažený lokomotivou 242.268. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. V ŽST Brno-Královo Pole se dne 4. 5. 2023 nacházel "plecháč" 242.272 s vlakem Os 4649, vpravo je vidět "eso" 362.124 s vlakem R 980 Vysočina. Autor snímku David Prause. |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023