Řídicí vozy ř. Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2023-11-19

Popis JŘ 2023/2024.

2023-12-10

Inventární stav řídicích vozů řady ABfbrdtn795 se navyšuje o vozy 217, 218 a 219, všechny z RPP Plzeň - PP Plzeň. Vůz 217 do Brna dojel 7. 12. 2023 na vlaku R 991, vůz 218 dne 9. 12. 2023 na vlaku R 991, ve stavu RPP Brno - SS Horní Heršpice jsou od 11. 12. 2023. Vůz 219 prozatím nedojel.

2023-12-24

Řídicí vůz Bfbrdtn794 308 je od 18. 12. 2023 v provozu. Dne 21. 12. 2023 dojel na vlaku R 991 z Prahy do Brna třetí avizovaný řídicí vůz ABfbrdtn795 219 redislokovaný z RPP Plzeň - PP Plzeň, ve stavu RPP Brno - SS Horní Heršpice je od 21. 12. 2023. Všechny tři ex plzeňské vozy vyrazily v Brně do provozu: 10. 12. 2023 vůz 217, dne 12. 12. 2023 a dne 24. 12. 2023 vůz 219.

2024-01-07

Na montáž ETCS odjel 2. 1. 2024 do ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě řídicí vůz Bfbrdtn794 307, a je tak odstaven. Z důvodu vyvazovací obnovy R1 je od 3. 1. 2024 odstaven řídicí vůz Bfbrdtn794 301. Zpět v provozu je od 4. 1. 2024 řídicí vůz ABfbrdtn795 226.

2024-01-21

Od 6. 1. 2024 je z důvodu závady na dvojkolí odstaven řídicí vůz Bfbrdtn794 302.

2024-02-11

Řídicí vůz ABfbrdtn795 218 odjel 22. 1. 2022 na montáž ETCS do ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě, a je tak odstaven. Do provozu se vrátily řídicí vozy Bfbrdtn794 302 (29. 1. 2024) a 307 (1. 2. 2024).

2024-03-03

Montáž ETCS v ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě pokročila, od 19. 2. 2024 je v provozu řídicí vůz ABfbrdtn795 218 a naopak do Hranic na Moravě odjel týž den řídicí vůz ABfbrdtn795 217, který je tak odstaven.

2024-03-24

Od 11. 3. 2024 je odstaven řídicí vůz ABfbrdtn795 219 z důvodu montáže ETCS v ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě. Řídicí vůz ABfbrdtn795 217 je od 17. 3. 2024 v provozu.

2024-04-14

Na montáž ETCS v ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě odjel 2. 4. 2024 řídicí vůz ABfbrdtn795 226, který je tak odstaven. Do provozu se 8. 4. 2024 vrátil řídicí vůz ABfbrdtn795 219.

2024-05-05

V souvislosti se zahájením nepřetržité výluky Střelice - Rapotice došlo dnem 30. 4. 2024 ke změně v turnusové skupině 965. Odstaveny jsou řídicí vozy Bfbrdtn794 308 od 5. 4. 2024 (závada na vlakovém zabezpečovači) a 306 od 22. 4. 2024 (montáž ETCS v ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě). Od 2. 5. 2024 je opět provozní řídicí vůz Bfbrdtn794 301. Aktualizovány snímky řídicích vozů Bfbrdtn794 308 a ABfbrdtn795 226.

2024-05-26

Zpět do provozu se vrátily řídicí vůz ABfbrdtn795 226 (9. 5. 2024) a Bfbrdtn794 306 (21. 5. 2024). Odstaveny jsou řídicí vozy Bfbrdtn794 305 od 13. 5. 2024 (montáž ETCS v ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě) a ABfbrdtn795 218 od 16. 5. 2024 (po vykolejení). Doplněny snímky řídicích vozů ABfbrdtn795 217, 218 a aktualizovány snímky řídicích vozů Bfbrdtn794 305 a ABfbrdtn795 203 a 206.

2024-06-23

Odstavený řídicí vůz Bfbrdtn794 308 se 29. 5. 2024 projel na páru osobních vlaků, ale je opět i nadále odstaven z důvodu závady na vlakovém zabezpečovači. Montáž ETCS v ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě probíhá svižně dál, tamtéž odjel 3. 6. 2024 řídicí vůz Bfbrdtn794 303 a 20. 6. 2024 řídicí vůz Bfbrdtn794 302, vozy jsou odstaveny. Naopak řídicí vůz Bfbrdtn794 305 je od 8. 6. 2024 v provozu. Dále je opět v provozu od 20. 6. 2024 řídicí vůz ABfbrdtn795 218.

2024-07-14

Zpět v provozu jsou řídicí vozy Bfbrdtn794 303 (od 30. 6. 2024) a 308 (od 9. 7. 2024).

2024-08-04

Od 14. 7. 2024 odjel na montáž ETCS v ČMŽO - Elektronika v Hranicích na Moravě řídicí vůz Bfbrdtn794 301, a je tak odstaven. Do provozu se 23. 7. 2024 vrátil řídicí vůz Bfbrdtn794 302.

2024-08-25

Řídicí vůz Bfbrdtn794 301 je od 18. 8. 2024 opět provozní.

2024-09-15

Dne 24. 8. 2024 odjel řídicí vůz ABfbrdtn795 204 do RPP Česká Třebová - PP Hradec Králové, přesné datum předání doplním. Řídicí vůz Bfbrdtn794 308 je od 27. 8. 2024 odstaven z důvodu závady na vlakovém zabezpečovači. Aktualizovány snímky řídicích vozů ABfbrdtn795 201 a 224.

2024-10-18

Z důvodu vyvazovací obnovy R1 prováděné v DPOV Veselí nad Moravou je do 18. 10. 2024 odstaven řídicí vůz ABfbrdtn795 201.

Řídicí vozy ř. Bfbrdtn794

bfbrdtn794 Řídicí vozy řady Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795 jsou skutečnou raritou mezi ostatními vozovými řadami. Ke stavbě řídicího vozu totiž posloužila vozová skříň a podvozky z poštovního vozu řady Postw (ex Postmw). První vůz s označením Bdbftn 954.001 (ex Postmw 50 54 90-40 242-5, 1984/87922) byl dokončen firmou Pars nova a.s. Šumperk v roce 2006, načež byl vystaven na výstavě Czech Raildays v Ostravě v červnu téhož roku. Další vůz - 954.002 - byl vystaven na strojírenském veletrhu v Brně v září 2006. Na jaře 2007 byly vozy přeznačeny na řadu Bfbrdtn a od 1. 1. 2009 jsou vedeny jako řada Bfbrdtn794 s číselným označením 50 54 86-29 3xx. Ani toto přeznačení však nebylo poslední, od 1. 1. 2010 nesou vozy pozměněné číselné označení 50 54 80-29 3xx. Vůz má k dispozici pouze 2. vozovou třídu.

 

Vyrobeno bylo celkem 8 vozů této řady. Od prosince 2008 byly všechny soustředěny do bývalého DKV Brno. V Regionálním pracovišti provozu Brno je tedy inventární stav 8 vozů a v turnuse jezdí 6 vozů. Ve srovnání s minulým JŘ je inventární a zaturnusovaný počet řídicích vozů stejný.

SS Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Postmw 50 54 90-40 242-5

1984/87922

Bfbrdtn794 50 54 80-29 301-6

později 954.001 a 50 54 86-29 301; ETCS

2024-08-18

Postmw 50 54 90-40 200-3

1984/87880*

Bfbrdtn794 50 54 80-29 302-4

později 954.002 a 50 54 86-29 302; *po výrobě měl vůz výr. štítek 1984/87913; ETCS

2024-07-23

Postmw 50 54 90-40 243-3

1984/87923

Bfbrdtn794 50 54 80-29 303-2

později 954.003 a 50 54 86-29 303; ETCS

2024-06-30

Postmw 50 54 90-40 209-4

1984/87889

Bfbrdtn794 50 54 80-29 304-0

později 954.004 a 50 54 86-29 304; červenokrémový nátěr; odstaven - po požáru

2021-12-31

Postmw 50 54 90-40 261-8

1984/87941

Bfbrdtn794 50 54 80-29 305-7

později 954.005 a 50 54 86-29 305; ETCS

2024-06-08

Postmw 50 54 90-40 222-7

1984/87902

Bfbrdtn794 50 54 80-29 306-5

později 954.006 a 50 54 86-29 306; ETCS

2024-05-21

Postmw 50 54 90-40 211-0

1984/87891

Bfbrdtn794 50 54 80-29 307-3

později 954.007 a 50 54 86-29 307; ETCS

2024-02-01

Postmw 50 54 90-40 246-6

1984/87926

Bfbrdtn794 50 54 80-29 308-1

později 954.008 a 80 54 86-29 308; ETCS; odstaven - závada na vlakovém zabezpečovači

2024-08-27


Vozy řady Bfbrdtn794 jezdí ve dvou turnusových skupinách 960, 961 a 962. Oproti minulému JŘ vozy opustily úsek Brno - Rájec-Jestřebí. Okruh tratí, kde se s těmito řídicími vozy můžeme pravidelně setkat je následující:

Všech 6 turnusovaných řídicích vozů řady Bfbrdtn794 jezdí s motorovými vozy řady 842 a tvoří tzv. "kočkopsa". Oběhy jsou popsány v sekci motorových vozů řady 842 včetně vlivu letních výluk. Zde pouze stručné shrnutí:
- turnusová skupina 960 ... dvoudenní oběh, motorové vozy v TS 860;
- turnusová skupina 961 ... třídenní oběh, motorové vozy v TS 861;
- turnusová skupina 962 ... jednodenní oběh, motorový vůz v TS 862.


794-301

Vlak Os 4110 vedený motorovým vozem 854.012 a s řídicím vozem Bfbrdtn794 301 na konci projíždí 21. 9. 2021 mezi ŽST Ostrožská Nová Ves a Uherský Ostroh. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-302

Dne 28. 3. 2020 projíždí mezi zastávkami Jestřabice a Bohuslavice u Kyjova vlak Os 4111 sestavený z řídicího vozu Bfbrdtn794 302 a motorového vozu 842.032. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-303

Mezi zastávkou Popovice u Uherského Hradiště a ŽST Hradčovice projíždí dne 1. 10. 2019 vlak Os 4367 řazený z řídicího vozu Bfbrdtn794 303 a "kvatra" 842.005. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-304

V Moravském Krumlově byl dne 20. 7. 2020 zachycen Os 11510 s řídicím vozem Bfbrdtn794 304 a motorovým vozem 842.016. Autor snímku František Bartoš.


rv-305

Dne 27. 4. 2024 vjíždí do ŽST Zastávka u Brna vlak Os 4842 sestavený z řídicího vozu Bfbrdtn794 305 a motorového vozu 854.012. Autor snímku Jiří Mrkos.

Bfbrdtn794-306

Řídicí vůz Bfbrdtn794 306 spolu s motorovým vozem 854.028 dne 12. 5. 2018 v Popovicích u Uherského Hradiště v čele Os 4337. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-307

V Brankovicích byl dne 15. 2. 2019 zachycen Os 4116 vedený řídicím vozem Bfbrdtn794 307 "Markétka", na konci vlaku se nachází motorový vůz 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

794-308

Os 4110 řízený z "katru" 854.028 a na konci s řídicím vozem Bfbrdtn794 308 odjíždí dne 23. 9. 2022 ze Slavkova u Brna. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


 

Řídicí vozy ř. ABfbrdtn795

abfbrdtn795 Další variantou řídicích vozů je provedení s 1. a 2. vozovou třídou. Tyto vozy byly označeny inventárními čísly od 201 výše, do konce roku 2008 pod označením ABfbrdtn 954.2, od 1. 1. 2009 jako řada ABfbrdtn795 s číselným označením 50 54 86-29 2xx. V průběhu výroby bylo číselné označení změněno na 50 54 80-29 2xx. Tyto vozy se v bývalém DKV Brno zprvu nevyskytovaly, neboť si objednavatel regionální dopravy nepřál mít v regionální dopravě 1. vozovou třídu. Od poloviny roku 2007 se však jiné vozy než varianta s 1. a 2. třídou nevyráběly, a tak se tyto vozy objevily i v bývalém DKV Brno, ale v oddíle 1. třídy platí jízdné zakoupené na 2. vozovou třídu. Prvním vozem ve stavu DKV Brno se stal 1. 7. 2009 vůz ABfbrdtn795 50 54 80-29 215. Vozů bylo k ČD dodáno celkem 26.

 

V Regionálním pracovišti provozu Brno se nachází 10 vozů (do 23. 8. 2024 zde bylo 11 řídicích vozů), z nichž je 8 turnusováno. Ve srovnání s minulým JŘ byl na počátku tohopto JŘ inventární počet řídicích vozů o 3 vyšší, zaturnusovaný počet řídicích vozů byl stejný.

SS Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Postmw 50 54 90-40 279-7

1985/87959

ABfbrdtn795 50 54 80-29 201-8

ETCS; odstaven - vyvazovací obnova R1

2024-10-18

Postmw 50 54 90-40 214-4

1984/87894

ABfbrdtn795 50 54 80-29 202-6

ETCS

2023-12-10

Postmw 50 54 90-40 247-4

1985/87925

ABfbrdtn795 50 54 80-29 203-4

výr. štítek chybný, původ vozu nespolehlivý; ETCS

2023-12-10

Postmw 50 54 90-40 228-4

1985/87908

ABfbrdtn795 50 54 80-29 206-7

ETCS

2023-12-10

Postmw 50 54 90-40 225-0

1984/87905

ABfbrdtn795 50 54 80-29 217-4

možný původ z vozu 50 54 90-40 202-9; ETCS

2024-03-17

Postmw 50 54 90-40 202-9

1984/87882

ABfbrdtn795 50 54 80-29 218-2

možný původ z vozu 50 54 90-40 225-0; ETCS

2024-06-20

Postmw 50 54 90-40 218-5

1988/87898

ABfbrdtn795 50 54 80-29 219-0

ETCS

2024-04-08

Postmw 50 54 90-40 248-2

1985/87928

ABfbrdtn795 50 54 80-29 224-0

ETCS

2023-12-10

Postmw 50 54 90-40 207-8

1984/87887

ABfbrdtn795 50 54 80-29 225-7

ETCS

2023-12-10

Postmw 50 54 90-40 229-2

1985/87909

ABfbrdtn795 50 54 80-29 226-5

ETCS

2024-05-09


Řídicí vozy řady ABfbrdtn795 obíhají ve třech turnusových skupinách 963, 964 a 965. Řídicí vozy řady ABfbrdtn795 v porovnání s minulým JŘ jezdily na počátku tohoto JŘ na stejných vozebních ramenech, vyskytují se pravidelně na tratích:

Čtyři řídicí vozy řady ABfbrdtn795 jezdí s motorovými vozy řady 854 a přípojnými vozy řady Bdtn756 v tzv. "motografu" na "vlárské" trati (TS 963 a 964). Druhá čtveřice řídicích vozů řady ABfbrdtn795 je spojena s motorovým vozem řady 854 bez přípojného vozu a tvoří tzv. "motopsa" na trati Brno - Třebíč, resp. od 30. 4. 2024 v úseku Rapotice - Jihlava se zájezdem do Havlíčkova Brodu (TS 965). Oběhy jsou popsány v sekci motorových vozů řady 854. Zde pouze stručné shrnutí:
- turnusová skupina 963 ... třídenní oběh, motorové vozy řady 854 v TS 863, přípojné vozy řady Bdtn756 v TS 063;
- turnusová skupina 964 ... jednodenní oběh, motorový vůz řady 854 v TS 864, přípojný vůz řady Bdtn756 v TS 064;
- turnusová skupina 965 ... čtyřdenní oběh, motorové vozy řady 854 v TS 868.


795-201

Dne 15. 7. 2024 byl v ŽST Moravské Bránice zachycen vlak Os 4430 řazený z "kvatra" 842.022 a řídicího vozu ABfbrdtn795 201. Autor snímku David Prause.

795-202

Os 4822 řazený z řídicího vozu ABfbrdtn795 202 a motorového vozu 854.201 projíždí dne 13. 6. 2020 mezi zastávkou Troubsko a Střelice dolní. Pozorné oko čtenářovo zahlédne v povzdálí jedoucí vlak opačného směru Os 4833 sestavený z motorového vozu 854.013 a přípojného vozu Bdtn756 312. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

rv-203

Mezi zastávkou Omice a ŽST Tetčice byl dne 29. 4. 2024 zachycen vlak Os 4832 sestavený z dvojice "motopsů" - řídicího vozu ABfbrdtn795 203, "katru" 854.202, řídicího vozu ABfbrdtn795 219 a motorového vozu 854.012. Autor snímku Jiří Mrkos.

rv-206

V Zastávce u Brna byl 26. 4. 2024 zachycen Os 4841 sestavený z řídicího vozu ABfbrdtn795 206 a "katru" 854.201. Autor snímku Jiří Mrkos.


rv-217

Řídicí vůz ABfbrdtn795 217 s motorovým vozem 854.023 jedou dne 29. 4. 2024 jako Os 4840 naposledy "odpolední zastávky" mezi zastávkou Omice a ŽST Tetčice, od následujícího dne započne v tomto úseku nepřetržitá výluka. Autor snímku Jiří Mrkos.

rv-218

Dne 29. 4. 2024 projíždí mezi Omicemi a Tetčicemi Os 4834 řazený z řídicího vozu ABfbrdtn795 218 a "katru" 854.020. Autor snímku Jiří Mrkos.

219

795-224

Dne 15. 7. 2024 odjíždí z Moravských Bránice vlak Os 4444 řazený z řídicího vozu ABfbrdtn795 224 a motorového vozu 842.031. Autor snímku David Prause.


795-225

Řídicí vůz ABfbrdtn795 225 byl zachycen dne 19. 9. 2021 v Uherském Ostrohu na konci Os 4119, v čele vlaku se nachází "katr" 854.201. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

795-226

Ze Slavkova u Brna odjíždí dne 23. 9. 2022 vlak Sp 1764, v jehož čele je "katr" 854.218 a na konci řídicí vůz ABfbrdtn795 226. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

 

 


V RPP Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Postmw 50 54 90-40 249-0

1985/87972

ABfbrdtn795 50 54 80-29 204-2

KOZLÍK; ETCS

2024-08-24


795-204

Dne 10. 2. 2022 projíždí mezi ŽST Vlkoš a zastávkou Kyjov zastávka vlak Os 4116 řazený z "motografu" - řídicího vozu ABfbrdtn795 204, přípojného vozu Bdtn756 301 a motorového vozu 854.009. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

 

 

 


Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky