PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2023-11-19 | Popis JŘ 2023/2024. |
2023-12-24 | "Katr" 854.209 je od 20. 12. 2023 v provozu. |
2024-01-07 | Od 29. 12. 2023 je odstaven motorový vůz 854.207 z důvodu prasklého rámu podvozku. Doplněn snímek motorového vozu 854.014 a aktualizován snímek motorového vozu 854.209. |
2024-01-21 | Závada na hydrodynamické převodovce je důvodem odstavení "katru" 854.033 od 5. 1. 2024. Motorový vůz 854.207 je od 7. 1. 2024 opět provozní. |
2024-02-11 | Na vyvazovací obnovu R1 odjel do ŠKODA PARS v Šumperku "katr" 854.007, a je tak odstaven. Do provozu se vrátily motorové vozy 854.013 (24. 1. 2024) a 854.033 (8. 2. 2024). |
2024-03-03 | Z důvodu závady na dvojkolí je od 22. 2. 2024 (kdy odjel do Prahy na soustruh) odstaven motorový vůz 854.033. |
2024-03-24 | "Katr" 854.033 je od 9. 3. 2024 zpět v provozu. |
2024-04-14 | Od 28. 3. 2024 je z důvodu závady na hydrodynamické převodovce odstaven motorový vůz 854.202. Odstavený "katr" 854.009 byl 8. 4. 2024 přepraven do ČMŽO Přerov. Doplněny snímky motorových vozů 854.009, 854.023 a aktualizovány snímky motorových vozů 854.202, 854.203, 854.207 a 854.222. |
2024-05-05 | V souvislosti se zahájením nepřetržité výluky Střelice - Rapotice došlo dnem 30. 4. 2024 ke změně v turnusových skupinách 868 a 869. Motorový vůz 854.202 je od 19. 4. 2024 v provozu. "Katr" 854.206 je od 22. 4. 2024 odstaven, čeká na vyvazovací obnovu. Aktualizován snímek motorového vozu 854.009. |
2024-05-26 | Z důvodu závady na nápravové převodovce je od 9. 5. 2024 odstaven "katr" 854.023. Odstavený motorový vůz 854.206 byl 12. 5. 2024 byl přepraven na vyvazovací obnovu R1 do DPOV Veselí nad Moravou. Aktualizovány snímky motorových vozů 854.023 a 854.207. |
2024-06-23 | Motorový vůz 854.007 je od 3. 6. 2024 zpět v provozu. Aktualizován snímek motorového vozu 854.009. |
2024-07-14 | Ke dni 1. 7. 2024 byla zrušena turnusová skupina 869 a došlo ke změně v turnusové skupině 864. Na vyvazovací obnovu R1 odjel 23. 6. 2024 do DPOV Veselí nad Moravou "katr" 854.209, a je tak odstaven. Z důvodu závady na spalovacím motoru je od 4. 7. 2024 odstaven motorový vůz 854.012. Do provozu se 12. 7. 2024 vrátil "katr" 854.009. |
2024-08-04 | Ke dni 8. 8. 2024 došlo ke změně v turnusové skupině 864. |
2024-08-25 | Odstaveny jsou motorové vozy 854.023 od 2. 8. 2024 (závada na hydrodynamické převodovce) a 854.201 od 23. 8. 2024 (vyvazovací obnova R3 v ŠKODA PARS v Šumperku). Do provozu se vrátily motorové vozy 854.012 (11. 8. 2024) a 854.206 (23. 8. 2024). |
2024-09-15 | "Katr" 854.023 je od 29. 8. 2024 zpět v provozu. |
2024-10-20 | Z důvodu závady na nápravové převodovce je motorový vůz 854.023 od 6. 10. 2024 odstaven. Doplněn snímek motorového vozu 854.020 a aktualizován snímek motorového vozu 854.013. |
2024-11-03 | Motorové vozy 854.009 a 854.014 odjely dne 26. 10. 2024 jako Sv 98204 do Prahy-Libně, ve stavu RPP Praha - SS Praha Libeň jsou od 28. 10. 2024. Odstaveny jsou "katry" 854.012 od 11. 10. 2024 (závada na spalovacím motoru, 29. 10. 2024 byl přepraven na opravu do Trutnova) a 854.206 od 18. 10. 2024 (závada na hydrodynamické převodovce). Zpět v provozu jsou motorové vozy 854.209 od 23. 10. 2024 a 854.023 od 24. 10. 2024. |
2024-11-24 | Zpět do provozu se 19. 11. 2024 vrátil "katr" 854.206. |
2024-12-15 | V noci 25./26. 11. 2024 byl z Brna do Veselí nad Moravou převezen vlakem Pn 53267 odstavený motorový vůz 854.002 k další deponii. Dne 30. 11. 2024 odjel z Brna-Horních Heršpic do Prahy-Libně vlak Sv 98030 přepravující motorové vozy 854.007, 854.020 a 854.216, ve stavu RPP Praha - SS Praha Libeň jsou od 30. 11. 2024. Do Prahy-Libně zamířil 13. 12. 2024 jako Sv 98042 i motorový vůz 854.023, v RPP Praha - SS Praha Libeň je veden od 13. 12. 2024. Odstaveny jsou z důvodu závady na spalovacím motoru "katry" 854.218 od 2. 12. 2024 a 854.207 od 5. 12. 2024. Aktualizován snímek motorového vozu 854.014. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které v letech 1969–1980 zajížděly do Brna na rychlících, v GVD 1974/1975 dokonce vozily i pár osobních vlaků Brno - Zastávka u Brna. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V bývalém DKV Brno začaly vozy řady 854 jezdit od konce roku 2006. V Regionálním pracovišti provozu Brno se nachází 19 motorových vozů (do 27. 10. 2024 zde bylo 24 motorových vozů, do 29. 11. 2024 zde bylo 22 motorových vozů), z nichž 14 je turnusovaných (do 29. 4. 2024 bylo turnusováno 16 motorových vozů, do 30. 6. 2024 to bylo 15 motorových vozů). Ve srovnání s minulým JŘ byl na počátku tohoto JŘ inventární a turnusovaný počet motorových vozů stejný. V samém závěru JŘ se počet motorových vozů snížil z 19 na 18.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1002 |
1969/70320 |
95 54 5 854.002-3 |
odstaven - po násilném poškození (střet s automobilem); deponie Veselí nad Moravou |
2024-11-26 |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA; odstaven - závada na spalovacím motoru |
2024-10-29 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2024-01-24 |
M 296.1022 |
1970/72205 |
95 54 5 854.022-1 |
|
2023-12-10 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
odstaven - závada na spalovacím motoru |
2023-12-06 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
|
2023-12-10 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
JANA |
2023-12-10 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
|
2023-12-10 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA; odstaven - závada na nápravové převodovce |
2022-06-28 |
M 296.1033 |
1970/72216 |
95 54 5 854.033-8 |
|
2024-03-09 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
odstaven - vyvazovací obnova R3 |
2024-08-23 |
M 296.2002 |
1968/70295 |
95 54 5 854.202-9 |
|
2024-04-19 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
|
2023-12-10 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
|
2024-11-19 |
M 296.2007 |
1968/70300 |
95 54 5 854.207-8 |
odstaven - závada na spalovacím motoru |
2024-12-05 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
|
2024-10-23 |
M 296.2018 |
1968/70311 |
95 54 5 854.218-5 |
odstaven - závada na spalovacím motoru |
2024-12-02 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
|
2023-12-10 |
Pro motorové vozy řady 854 je sestaveno pět turnusových skupin 863, 864, 867, 868 a 869. Motorové vozy 854 na počátku tohoto JŘ ve srovnání s minulým JŘ mizí z úseku Brno hl. n. - Brno-Královo Pole. Výčet tratí s jejich pravidelným nasazením je následující:
225 Havlíčkův Brod - Jihlava (od 30. 4. 2024);
240 Brno - Třebíč (do 29. 4. 2024), Rapotice - Jihlava (od 30. 4. 2024);
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov;
246 Znojmo - Břeclav;
248 Znojmo - Šatov;
251 Brno - Šakvice;
252 Šakvice - Břeclav;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bojkovice město.
Turnusové skupiny 863 a 864 představují výkony pro 4 "motografy", tzn. soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.
"Motografy" se i v tomto JŘ objevují výhradně na "vlárské" trati. První turnusová skupina 863 je třídenní a "motografy" dopravují osobní a spěšné vlaky mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště.
"Vlára" je i tratí, na níž se výlučně vyskytuje i čtvrtý "motograf" zařazený do jednodenní turnusové skupiny 864. V pracovní dny dojede z Nesovic do Brna jako Os 4140 (v pondělí si tam napřed najede soupravově jako Sv 4191), následuje obrat do Starého Města u Uherského Hradiště 4103 / 1764, odpoledne jede z Brna do Nemotic a zpět 4149 / 4150 a večer odjíždí do Nemotic jako Os 4155 a následně popojede jako Os 4156 do Nesovic. V pátek pokračuje na Os 4155 do Kyjova, v sobotu dopoledne provede obraty KYV 4101 UHE / 4133 KUE / 4132 UHE / 4110 BNO a pak jede večer jako Sp 1773 do Bojkovic. V neděli ráno zajede do Bojkovic města jako Os 14101 a dále jako Sp 1762 do Brna, následuje ještě obrat do Starého Města u Uherského Hradiště 1763 / 1768. Po dobu nepřetržité výluky Uherský Brod - Kunovice od 1. 7. do 7. 8. 2024 odpadly výkony do Bojkovic.
Motorové vozy řady 854 v turnusových skupinách 867 a 869 jezdí s přípojnými vozy, nikoli s vozy řídicími.
V turnusové skupině 867 jezdí 6 "katrů", kteří zajišťují především vozbu na trati Znojmo - Břeclav. V pracovní dny zde jezdí 5 motorových vozů, v sobotu a neděli dva, v neděli večer se přidá třetí "katr". Propojení s SS Horní Heršpice se děje po trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov (vlaky 1748 a 1743 v pracovní dny, 4418 v neděli). V pátek "katr" provede obrat z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště na vlacích 1765 / 1770. O víkendech od konce března do konce září dopravuje motorový vůz vlaky Sp 1785 / 1786 "Expres Pálava-Podyjí" Brno hl. n. - Šatov a zpět.
Do 29. 4. 2024 dvoudenní turnusová skupina 869 obsahovala obraty motorových vozů řady 854 v úseku Brno - Třebíč. Od 30. 4. 2024 byla kvůli nepřetržité výluce Střelice - Rapotice turnusová skupina pouze jednodenní. Motorový vůz jezdil v úseku Rapotice - Jihlava, v sobotu zajížděl z Jihlavy do Havlíčkova Brodu a zpět na údržbu. K 1. 7. 2024 byla turnusová skupina 869 zrušena.
Turnusová skupina 868 je určena pro "motopsy", tedy soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.
"Motopsy" jezdí ve čtyřdenní turnusové skupině 868, vozba se do 29. 4. 2024 odehrávala výhradně v úseku Brno - Třebíč, od 30. 4. 2024 soupravy jezdí v úseku Rapotice - Jihlava. "Katry" zde dopravují osobní a spěšné vlaky. V pracovní dny dopoledne jsou v provozu 4 motorové vozy, odpoledne a v nepracovní dny jezdí 3 "katry". V sobotu zajíždí z Jihlavy do Havlíčkova Brodu a zpět na údržbu.
V RPP Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1007 |
1969/70325 |
95 54 5 854.007-2 |
|
2024-11-30 |
M 296.1009 |
1969/70327 |
95 54 5 854.009-8 |
|
2024-10-28 |
M 296.1014 |
1970/72197 |
95 54 5 854.014-8 |
ALENKA |
2024-10-28 |
M 296.1020 |
1970/72203 |
95 54 5 854.020-5 |
KRAKONOŠ |
2024-11-30 |
M 296.1023 |
1970/72206 |
95 54 5 854.023-9 |
|
2024-12-13 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
zrušen |
2024-11-30 |
Těsně před zahájením stavebních prací - 13. 6. 2020 - byl v ŽST Střelice zachycen Os 4823 vedený motorovým vozem 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Mezi ŽST Božice u Znojma a Hodonice byl 2. 9. 2022 zachycen Os 4518 vedený motorovým vozem 854.009. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 6. 9. 2024 byl v ŽST Veselí nad Moravou zachycen na konci vlaku Os 4115 "katr" 854.014, v čele vlaku se nacházel řídicí vůz ABfbrdtn795 218. Autor snímku David Prause. |
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023