PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2022-11-20 | Popis JŘ 2022/2023. |
2022-12-27 | Motorový vůz 854.009 je z důvodu závady na bateriích od 13. 12. 2022 odstaven. "Katr" 854.202 je od 21. 12. 2022 opět v provozu. |
2023-01-08 | Odstavený "katr" 854.009 byl 3. 1. 2023 přepraven do Nymburka na opravu. |
2023-01-22 | Aktualizovány snímky motorových vozů 854.012, 854.028 a 854.201. |
2023-02-12 | Aktualizován snímek motorového vozu 854.028. |
2023-03-05 | Ke dni 20. 2. 2023 došlo ke změně v turnusové skupině 868 a k zavedení turnusové skupiny 869. Z důvodu závady na hydrodynamické převodovce je od 1. 3. 2023 odstaven "katr" 854.007. Aktualizován snímek motorového vozu 854.222. |
2023-03-19 | Odstavené jsou motorové vozy 854.012 od 4. 3. 2023 (závada na hydrodynamické převodovce), 854.033 od 4. 3. 2023 (závada na nápravové převodovce), 854.023 od 11. 3. 2023 (vyvazovací obnova v ŠKODA PARS v Šumperku) a 854.222 od 11. 3. 2023 (závada na spalovacím motoru). "Katr" 854.216 byl zrušen, pravděpodobně ke dni 9. 3. 2023. Do provozu se vrátily motorové vozy 854.007 od 6. 3. 2023 a 854.009 od 12. 3. 2023. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V bývalém DKV Brno začaly vozy řady 854 jezdit od konce roku 2006. V Regionálním pracovišti provozu Brno se nachází 22 motorových vozů, z nichž 16 je turnusovaných. Ve srovnání s minulým JŘ je inventární a turnusovaný počet motorových vozů stejný.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1002 |
1969/70320 |
95 54 5 854.002-3 |
|
2022-12-11 |
M 296.1007 |
1969/70325 |
95 54 5 854.007-2 |
BONDOVKA |
2023-03-06 |
M 296.1009 |
1969/70327 |
95 54 5 854.009-8 |
ERIKA; červenokrémový nátěr |
2023-03-12 |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA; odstaven - závada na hydrodynamické převodovce |
2023-03-04 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2022-12-11 |
M 296.1022 |
1970/72205 |
95 54 5 854.022-1 |
|
2022-12-11 |
M 296.1023 |
1970/72206 |
95 54 5 854.023-9 |
LUCKA; odstaven - vyvazovací obnova |
2023-03-11 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
|
2022-12-11 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
|
2022-12-11 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
JANA |
2022-12-11 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
BOBÍK |
2022-12-11 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA; odstaven - závada na nápravové převodovce |
2022-06-28 |
M 296.1033 |
1970/72216 |
95 54 5 854.033-8 |
odstaven - závada na nápravové převodovce |
2023-03-04 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
|
2022-12-11 |
M 296.2002 |
1968/70295 |
95 54 5 854.202-9 |
|
2022-12-21 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
|
2022-12-11 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
|
2022-12-11 |
M 296.2007 |
1968/70300 |
95 54 5 854.207-8 |
|
2022-12-11 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
|
2022-12-11 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
zrušen |
2023-03-09 |
M 296.2018 |
1968/70311 |
95 54 5 854.218-5 |
|
2022-12-11 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
odstaven - závada na spalovacím motoru |
2023-03-11 |
Pro motorové vozy řady 854 je sestaveno pět turnusových skupin 863, 864, 867, 868 a 869. Motorové vozy 854 ve srovnání s minulým JŘ jezdí na stejných vozebních ramenech. Výčet tratí s jejich pravidelným nasazením je následující:
240 Brno - Třebíč;
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov;
246 Znojmo - Břeclav;
248 Znojmo - Šatov;
251 Brno-Královo Pole - Šakvice;
252 Šakvice - Břeclav;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bojkovice město.
Turnusové skupiny 863 a 864 představují výkony pro 4 "motografy", tzn. soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.
"Motografy" se i v tomto JŘ objevují výhradně na "vlárské" trati. První turnusová skupina 863 je třídenní a "motografy" dopravují osobní a spěšné vlaky mezi Brnem a Uherským Hradištěm. Obraty 4121 / 4122 denně a 1769 / 1772 v pátek jsou vedeny až do/ze Starého Města u Uherského Hradiště.
"Vlára" je i tratí, na níž se výlučně vyskytuje i čtvrtý "motograf" zařazený do jednodenní turnusové skupiny 864. V pracovní dny dojede do Brna jako Os 4140 (v pondělí si napřed najede soupravově jako Sv 4191), následuje obrat do Starého Města u Uherského Hradiště 4103 / 1764, odpoledne jede z Brna do Nemotic a zpět 4149 / 4150 a večer odjíždí do Nemotic jako Os 4155 a následně popojede jako Os 4156 do Nesovic. V pátek pokračuje na Os 4155 do Kyjova, v sobotu dppoledne provede obraty KYV 4101 UHE / 4133 KUE / 4132 UHE / 4110 BNO a pak jede večer jako Sp 1773 do Bojkovic. V neděli ráno zajede do Bojkovic města jako Os 14101 a dále jako Sp 1762 do Brna, následuje ještě obrat do Starého Města u Uherského Hradiště 1763 / 1768.
Motorové vozy řady 854 v turnusových skupinách 867 a 869 jezdí s přípojnými vozy, nikoli s vozy řídicími.
V turnusové skupině 867 jezdí 6 "katrů", kteří zajišťují vozbu na trati Znojmo - Břeclav. V pracovní dny zde jezdí 5 motorových vozů, v sobotu a neděli dva, v neděli večer se přidá třetí "katr". Propojení s SS Horní Heršpice se děje jednak po trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov (vlaky 1748 a 1743 v pracovní dny, 4418 v neděli) a jednak po trati Brno - Břeclav z neděle na pondělí na obratu BCV 1788 BNO // 1789 BCV. V pátek "motograf" provede obrat z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště na vlacích 1765 / 1770.
Ke dni 20. 2. 2023 vznikla dvoudenní turnusová skupina 869 převedením dvou turnusových dnů z TS 868. I nadále se jedná o oběhy motorových vozů řady 854 bez řídicích vozů, jen s vozy přípojnými, a to výhradně v úseku Brno - Třebíč.
Turnusová skupina 868 je určena pro "motopsy", tedy soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.
Do 19. 2. 2023 jezdilo v této turnusové skupině 868 šest motorových vozů řady 854, čtyři dny s řídicími vozy řady ABfbrdtn795 a 2 dny bez řídicích vozů s vozy přípojnými. Od 20. 2. 2023 přešly dva dny oběhů bez řídicích vozů do nové turnusové skupiny 869. Vozba se odehrává výhradně v úseku Brno - Třebíč, "katry" zde dopravují osobní a spěšné vlaky.
Mezi ŽST Uherský Ostroh a zastávkou Ostrožská Nová Ves lázně projíždí dne 15. 4. 2020 vlak Os 4119 s motorovým vozem 854.002 na konci vlaku. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Těsně před zahájením stavebních prací - 13. 6. 2020 - byl v ŽST Střelice zachycen Os 4823 vedený motorovým vozem 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. 854.009 |
Motorový vůz "Sandra" 854.025 dne 10. 10. 2020 mezi ŽST Mikulov na Moravě a Sedlec u Mikulova v čele vlaku Os 4511. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Os 4114 v čele s "katrem" 854.026 projíždí dne 15. 3. 2020 mezi ŽST Blažovice a zastávkou Ponětovice. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Motorový vůz 854.028 vjíždí dne 7. 1. 2022 do ŽST Veselí nad Moravou s vlakem Os 4113. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Z důvodu momentálního poklesu provozních třídílných "Regionov" zaskočila při výluce v Křenovicích horním n. na zajištění vozby Sokolnice-Telnice - Křenovice horní n. souprava řazená ze dvou motorových vozů řady 854 s přípojným vozem řady Bdtn756. Dne 24. 8. 2021 odjíždí z ŽST Sokolnice-Telnice Os 11473 v sestavě 854.026+Bdtn756 313+ 854.033. Autor snímku Jakub Matějka. Motorový vůz 854.201 v čele Os 11510 projíždí dne 7. 12. 2021 mezi ŽST Hodonín a Lužice. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. 854.202 Z Brankovic do Nemotic klesá Sp 1727 Javořina v čele s motorovým vozem 854.203. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Dne 7. 11. 2020 mezi ŽST Okříšky a Krahulov projíždí Os 4861 vedený motorovým vozem 854.206. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Setkání motorového vozu 854.207 s vlakem Os 4515 a lokomotivou 740.748 s vlakem Pn 59682 dne 10. 10. 2020 v Mikulově na Moravě. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Os 14815 sestavený z motorového vozu 854.209 a řídicího vozu ABfbrdtn795 225 byl 7. 11. 2020 zachycen mezi ŽST Bransouze a Okříšky. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Dne 14. 6. 2020 projíždí mezi zastávkami Střelice dolní a Troubsko motorový vůz 854.218 s řídicím vozem ABfbrdtn795 203 jako Os 4817. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Sp 1770 vedený motorovým vozem 854.222 projíždí dne 10. 2. 2022 mezi ŽST Vlkoš a zastávkou Kyjov zastávka. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.
|
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022