PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2024-12-01 | Popis JŘ 2024/2025. |
2025-02-09 | Aktualizován snímek řídicího vozu ABfbrdtn795 201. |
2025-02-23 | V uplynulých dnech došlo k vzájemné výměně dvou řídicích vozů mezi RPP Brno - SS Horní Heršpice a RPP Praha - SS Praha Libeň. Nejprve odjel 13. 2. 2025 z Brna do Prahy vlakem Lv 53562 řídicí vůz ABfbrdtn795 219 a následně z Prahy do Brna dojel 15. 2. 2025 na vlaku R 975/100975 řídicí vůz ABfbrdtn795 204; přesné datumy předání doplním. |
Řídicí vozy řady Bfbrdtn794 a ABfbrdtn795 jsou skutečnou raritou mezi ostatními vozovými řadami. Ke stavbě řídicího vozu totiž posloužila vozová skříň a podvozky z poštovního vozu řady Postw (ex Postmw). První vůz s označením Bdbftn 954.001 (ex Postmw 50 54 90-40 242-5, 1984/87922) byl dokončen firmou Pars nova a.s. Šumperk v roce 2006, načež byl vystaven na výstavě Czech Raildays v Ostravě v červnu téhož roku. Další vůz - 954.002 - byl vystaven na strojírenském veletrhu v Brně v září 2006. Na jaře 2007 byly vozy přeznačeny na řadu Bfbrdtn a od 1. 1. 2009 jsou vedeny jako řada Bfbrdtn794 s číselným označením 50 54 86-29 3xx. Ani toto přeznačení však nebylo poslední, od 1. 1. 2010 nesou vozy pozměněné číselné označení 50 54 80-29 3xx. Vůz má k dispozici pouze 2. vozovou třídu.
Vyrobeno bylo celkem 8 vozů této řady. Od prosince 2008 byly všechny soustředěny do bývalého DKV Brno. V Regionálním pracovišti provozu Brno je tedy inventární stav 8 vozů a v turnuse jezdí 6 vozů. Ve srovnání s minulým JŘ je inventární a zaturnusovaný počet řídicích vozů stejný.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Postmw 50 54 90-40 242-5 |
1984/87922 |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 301-6 |
později 954.001 a 50 54 86-29 301; ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 200-3 |
1984/87880* |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 302-4 |
později 954.002 a 50 54 86-29 302; *po výrobě měl vůz výr. štítek 1984/87913; ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 243-3 |
1984/87923 |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 303-2 |
později 954.003 a 50 54 86-29 303; ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 209-4 |
1984/87889 |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 304-0 |
později 954.004 a 50 54 86-29 304; červenokrémový nátěr; odstaven - po požáru; deponie Veselí nad Moravou |
2024-11-26 |
Postmw 50 54 90-40 261-8 |
1984/87941 |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 305-7 |
později 954.005 a 50 54 86-29 305; ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 222-7 |
1984/87902 |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 306-5 |
později 954.006 a 50 54 86-29 306; ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 211-0 |
1984/87891 |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 307-3 |
později 954.007 a 50 54 86-29 307; ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 246-6 |
1984/87926 |
Bfbrdtn794 50 54 80-29 308-1 |
později 954.008 a 80 54 86-29 308; ETCS |
2024-12-15 |
Vozy řady Bfbrdtn794 jezdí ve dvou turnusových skupinách 964 a 965. Oproti minulému JŘ vozy opustily trať Znojmo - Břeclav. Tratě na kterých se s těmito řídicími vozy můžeme pravidelně setkat jsou následující:
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Moravské Bránice - Ivančice;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Uherské Hradiště - Staré Město u Uherského Hradiště.
Všech 6 turnusovaných řídicích vozů řady Bfbrdtn794 jezdí s motorovými vozy řady 842 a tvoří tzv. "kočkopsa". Oběhy jsou popsány v sekci motorových vozů řady 842. Zde pouze stručné shrnutí:
- turnusová skupina 964 ... jednodenní oběh na vozebním rameni Brno - Veselí nad Moravou - Staré Město u Uherského Hradiště, motorové vozy řady 842 jsou vedeny v TS 864;
- turnusová skupina 965 ... pětidenní oběh, na vozebním rameni Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, Moravské Bránice - Ivančice a Brno - Veselí nad Moravou - Staré Město u Uherského Hradiště, motorové vozy řady 842 jsou vedeny v TS 865.
Vlak Os 4110 vedený motorovým vozem 854.012 a s řídicím vozem Bfbrdtn794 301 na konci projíždí 21. 9. 2021 mezi ŽST Ostrožská Nová Ves a Uherský Ostroh. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 28. 3. 2020 projíždí mezi zastávkami Jestřabice a Bohuslavice u Kyjova vlak Os 4111 sestavený z řídicího vozu Bfbrdtn794 302 a motorového vozu 842.032. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Mezi zastávkou Popovice u Uherského Hradiště a ŽST Hradčovice projíždí dne 1. 10. 2019 vlak Os 4367 řazený z řídicího vozu Bfbrdtn794 303 a "kvatra" 842.005. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Dne 27. 4. 2024 vjíždí do ŽST Zastávka u Brna vlak Os 4842 sestavený z řídicího vozu Bfbrdtn794 305 a motorového vozu 854.012. Autor snímku Jiří Mrkos. Řídicí vůz Bfbrdtn794 306 spolu s motorovým vozem 854.028 dne 12. 5. 2018 v Popovicích u Uherského Hradiště v čele Os 4337. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. V Brankovicích byl dne 15. 2. 2019 zachycen Os 4116 vedený řídicím vozem Bfbrdtn794 307 "Markétka", na konci vlaku se nachází motorový vůz 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Další variantou řídicích vozů je provedení s 1. a 2. vozovou
třídou. Tyto vozy byly označeny inventárními čísly od 201 výše, do konce roku
2008 pod označením ABfbrdtn 954.2, od 1. 1. 2009 jako řada ABfbrdtn795 s číselným označením 50 54 86-29 2xx. V
průběhu výroby bylo číselné označení změněno na 50 54 80-29 2xx. Tyto vozy se v bývalém DKV Brno zprvu nevyskytovaly, neboť
si objednavatel regionální dopravy nepřál mít v regionální dopravě 1. vozovou třídu. Od poloviny roku 2007 se však jiné vozy než
varianta s 1. a 2. třídou nevyráběly, a tak se tyto vozy objevily i v bývalém DKV Brno, ale v oddíle 1. třídy platí jízdné zakoupené na 2. vozovou třídu.
Prvním vozem ve stavu DKV Brno se stal 1. 7. 2009 vůz ABfbrdtn795 50
54 80-29 215. Vozů bylo k ČD dodáno celkem 26.
V Regionálním pracovišti provozu Brno se nachází 8 vozů, z nichž je 6 turnusováno. Ve srovnání s minulým JŘ je inventární počet řídicích vozů o 1 nižší, zaturnusováno je o 2 vozy méně.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Postmw 50 54 90-40 279-7 |
1985/87959 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 201-8 |
ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 214-4 |
1984/87894 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 202-6 |
ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 247-4 |
1985/87925 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 203-4 |
výr. štítek chybný, původ vozu nespolehlivý; ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 249-0 |
1985/87972 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 204-2 |
KOZLÍK; ETCS |
2025-02-15 |
Postmw 50 54 90-40 228-4 |
1985/87908 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 206-7 |
ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 248-2 |
1985/87928 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 224-0 |
ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 207-8 |
1984/87887 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 225-7 |
ETCS |
2024-12-15 |
Postmw 50 54 90-40 229-2 |
1985/87909 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 226-5 |
ETCS |
2024-12-15 |
Řídicí vozy řady ABfbrdtn795 obíhají ve dvou turnusových skupinách 962 a 963. Řídicí vozy řady ABfbrdtn795 v porovnání s minulým JŘ opustily tratě Rapotice - Jihlava, Jihlava - Havlíčkův Brod, naopak nově jezdí na trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov a v úseku Bojkovice město - Vlárský průsmyk. Tratě na kterých se s těmito řídicími vozy můžeme pravidelně setkat jsou následující:
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Vlárský průsmyk.
Všech 6 turnusovaných řídicích vozů řady ABfbrdtn795 jezdí s motorovými vozy řady 842 a přípojnými vozy řady Bdtn756 nebo Bdtn757 v tzv. "motografu". Oběhy jsou popsány v sekci motorových vozů řady 842. Zde pouze stručné shrnutí:
- turnusová skupina 962 ... čtyřdenní oběh na vozebním rameni Brno - Veselí nad Moravou - Staré Město u Uherského Hradiště s nedělním výkonem v úseku Kunovice - Vlárský průsmyk, motorové vozy řady 842 jsou vedeny TS 862, přípojné vozy řady Bdtn757 v TS 062;
- turnusová skupina 963 ... dvoudenní oběh na vozebním rameni Brno - Veselí nad Moravou - Staré Město u Uherského Hradiště a Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov, motorové vozy řady 842 jsou vedeny v TS 963, přípojné vozy řady Bdtn756 v TS 063.
Dne 27. 2. 2023 byl mezi ŽST Ostrožská Nová Ves a Uherský Ostroh zachycen Os 4110 vedený "katrem" 854.028 a na konci s řídicím vozem ABfbrdtn795 201. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Os 4822 řazený z řídicího vozu ABfbrdtn795 202 a motorového vozu 854.201 projíždí dne 13. 6. 2020 mezi zastávkou Troubsko a Střelice dolní. Pozorné oko čtenářovo zahlédne v povzdálí jedoucí vlak opačného směru Os 4833 sestavený z motorového vozu 854.013 a přípojného vozu Bdtn756 312. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Mezi zastávkou Omice a ŽST Tetčice byl dne 29. 4. 2024 zachycen vlak Os 4832 sestavený z dvojice "motopsů" - řídicího vozu ABfbrdtn795 203, "katru" 854.202, řídicího vozu ABfbrdtn795 219 a motorového vozu 854.012. Autor snímku Jiří Mrkos. 204 |
V Zastávce u Brna byl 26. 4. 2024 zachycen Os 4841 sestavený z řídicího vozu ABfbrdtn795 206 a "katru" 854.201. Autor snímku Jiří Mrkos. Dne 15. 7. 2024 odjíždí z Moravských Bránice vlak Os 4444 řazený z řídicího vozu ABfbrdtn795 224 a motorového vozu 842.031. Autor snímku David Prause. Řídicí vůz ABfbrdtn795 225 byl zachycen dne 19. 9. 2021 v Uherském Ostrohu na konci Os 4119, v čele vlaku se nachází "katr" 854.201. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
V RPP Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Postmw 50 54 90-40 218-5 |
1988/87898 |
ABfbrdtn795 50 54 80-29 219-0 |
ETCS |
2025-02-14 |
219
|
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024