Vozy k sezení 1. a 2. třídy
Výroba Bautzen 1964–1984 (vozy původních řad ABa, ABm)nahoru
Vagónka (v tehdy východo-) německém Budyšíně dodala ČSD v letech 1964–1984 sérii vozů konstrukčního typu Y/B a Y/B70 se sedadly 1. a 2. vozové třídy, označené u ČSD jako řada ABa, resp. u dodávky z roku 1984 ABm. Nejprve se jednalo o vozy s kombinovaným topením (1964–1973), později s teplovzdušným topením (1984) ve třech různých intervalech 5.–8. číslice:
51 54 39-80 001 až 085 ... 1964–1967
51 54 39-10 086 až 298 ... 1969–1973
51 54 39-41 001 až 050 ... 1984
(1.) ABa 1964–1967 (interval 39-80)
Řada vozu: AB350 |
Číselné označení vozu: 50 54 39-40 |
Kód řady KOV: 350 |
Typové označení KOV: AB 350 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ OSŽD-B (vozy 2001–2005), konstrukční typ Y/B (vozy 2006–2065, 066–085), typ vozu 01.301 (vozy 2001–2005), 01.301? (vozy 2006–2065), 1.773 (vozy 066–085), 9 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), topení odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 2 stupačky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1964–1967 (1964: 2001–2005; 1965: 2006–2065; 1967: 066–085) | Počet vyrobených vozů: 85 (2001–2065, 066–085) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABa | 1983: ABm | 1990: AB | 2001: AB350 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 2001–2065 | 1967: 51 54 39-80 | 19xx: 51 54 39-40 |po odebrání režimu RIC v různých letech (1983–2001): 50 54 39-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Vozy nesly interval 39-80, povolená provozní rychlost vozů byla zprvu 160 km/h. Počátkem 70. let byla tato rychlost snížena na 140 km/h. Dle údajů v [Jindra–Frolík. Osobní vozy ČSD 1965–1976. Praha. 1977.] podvozek Görlitz V sice rychlosti 160 km/h vyhovuje, ale jen při překročené zábrzdné vzdálenosti 1000 m. Pro dodržení zábrzdné vzdálenosti 1000 m, která se začala počátkem 70. let uplatňovat, bylo potřeba povolenou provozní rychlost snížit na 140 km/h.V průběhu zatím blíže neurčených let vozy obdržely odpovídající interval 39-40. Přeznačení však muselo proběhnout ještě před rokem 1993, neboť vozy přidělené železniční správě ŽSR již interval 39-40 nesly. Prvních pět vozů z roku 1964 mělo odchylný tvar skříně (bez zúžení na koncích a šířka skříně byla o 20 mm užší), jednalo se o konstrukční typ OSŽD-B. Vůz ABa 2001 byl v září 1964 vystaven na brněnském strojírenském veletrhu. Vozy dodané v letech 1964–1965 obdržely číselné označení ČSD zavedené v roce 1957, tedy ABa 2001 až ABa 2065. Přeznačení do 12místného tvaru proběhlo v roce 1967. Vozy dodané roku 1967 obdržely 12místné číselné označení přímo z výroby. Z literatury je známa fotografie vozu řady ABa vyrobeného v roce 1965 v netradičním modrošedém nátěru. Podle snímku by se mohlo odhadem jednat o vůz ABa 2009. Údajně mělo být takto natřeno pět vozů, mohlo by se tedy jednat například o prvních pět vozů vyrobených v roce 1965 (tzn. již konstrukčního typu Y/B) ABa 2006 až 2010. Ovšem v knize "Internationale Schnellzüge in der DDR" se píše že se jednalo o prvních pět vozů z roku 1964... Dle [Mahel, Ivo et al. Osobní vozy ČSD II. 1939–1992. Praha. 2019.] byl nátěr použit jen u 3 vozů, a to z důvodu prezentace výrobce na jarním lipském veletrhu v roce 1965. Zda se vozy v tomto nátěru dostaly k ČSD není doloženo. Vůz 021 byl dodatečně vybaven napájecím potrubím. V roce 1993 připadly slovenské straně vozy 026, 032, 036–037, 045, 048, 052, 057–058, 081–085. K zániku této série vozů došlo 3. 2. 2015, kdy byl poslední vůz (001) odepsán ze stavu ČD po prodeji společnosti Výzkumný Ústav Železniční, a.s. Tento vůz byl 27. 3. 2015 přemístěn vlakem Sv 100932 / 100792 / 100612 spolu s ostatními vozy zakoupenými VUZ z Hradce Králové do depozitáře NTM v Chomutově. Dne 17. 12. 2018 byla podepsána kupní smlouva s ČD, a.s., na základě které patří vůz opět Českým dráhám a spadá pod CHV Lužná u Rakovníka. Avšak dne 31. 1. 2020 byl tento vůz převezen vlakem Sv 58263 do České Třebové k likvidaci... Osudy ostatních vozů jsou uvedeny v následujícím přehledu. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2015)
|
(2.) ABa 1969–1973 (interval 39-10)
Řada vozu: AB350 |
Číselné označení vozu: 50 54 39-40 |
Kód řady KOV: 350 |
Typové označení KOV: AB 350 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B, typ vozu 1.792 (vozy 086–150), 1.706 (vozy 151–238), 1.231 (vozy 239–298), 9 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), topení odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 2 stupačky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1969–1973 (1969: 086–150; 1970: 151–238; 1973: 239–298) | Počet vyrobených vozů: 213 (086–298) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABa | 1983: ABm | 1990: AB | 2001: AB350, vozy 239 a 276 AB348 (režim RIC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 39-10 | 19xx: 51 54 39-40 |po odebrání režimu RIC v různých letech (1983–2001): 50 54 39-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 248, 250, 254, 257, 267, 269–270, 272, 277 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 9 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 V letech 1969–1973 probíhaly dodávky vozů zařazených do intervalu 39-10. Po jejich vyrobení se uvádí povolená provozní rychlost 140 km/h, ale to byla pravda jen u vozů vyrobených v roce 1973 (tzn. od poř. č. 239 výše). Vozy vyráběné v letech 1969–1970 (tzn. vozy poř. č. 086 až 238) měly povolenou provozní rychlost pouze 120 km/h. Důvodem propadu povolené provozní rychlosti ze 160 km/h na 120 a 140 km/h oproti předešlé dodávce vozů 51 54 39-80 z let 1964–1967 jde na vrub problémům s dobíjením baterie dynamem při menších rychlostech, u něhož musel být změněn převod. Použitá číslice 1 na sedmé pozici číselného označení byla u vozů poř. č. 239 a výše nepřesná. V průběhu zatím blíže neurčených let (např. začátkem roku 1982 je interval 51 54 39-40 již doložen) byla u vozů s povolenou provozní rychlostí 120 km/h tato zvýšena na 140 km/h a všechny vozy obdržely odpovídající interval 39-40. Poslední vozy této řady dojezdily v režimu RIC v roce 2001 (jednalo se o vozy 239 a 276 dom. st. České Budějovice), a to někdy mezi únorem a červnem. Pro tyto vozy byl v kartotéce vyhrazen kód 348. Část vozů byla vybavena napájecím potrubím, tedy "žlutými hadicemi". Z výroby je měly vozy od poř. č. 239 výše, do vozů 182 a 183 byly instalovány dodatečně. Na vozech 271–278 se v 70. letech prováděly zkoušky elektropneumatické brzdy (mimo jiné se tyto vozy vyznačovaly žlutým podélným pruhem na vozové skříni), více v tomto článku. Běžný provoz s cestujícími vozy této řady byl ukončen v únoru 2015. Vozy (mimo vůz v CHV Lužná u Rakovníka) jsou vedeny jako zrušené, navržené na zrušení nebo nepotřebné, cestující se v nich téměř jistě již nesvezou. V září 2015 se stala majitelem vozu 276 společnost Výzkumný Ústav Železniční, a.s. Dne 17. 12. 2018 byla podepsána kupní smlouva s ČD, a.s., na základě které patří vůz opět Českým dráhám a spadá pod CHV Lužná u Rakovníka. Vůz 239 odkoupilo 16. 6. 2021 NTM Praha. Provoz vozů (mimo DHV, resp. CHV Lužná u Rakovníka a VUZ) v letech 2012–2021 (stav 18. 9. 2021): V roce 1991 byly v STP Bohumín vozy 168 a 216 přeznačeny na vozy 2. vozové třídy s intervalem 29-10, pod kterým byly i v roce 1999 zrušeny. Toto přeznačení potkalo ještě dva vozy neznámých čísel ze série 151–238. Zrušení těchto dvou vozů proběhlo v roce 1996. Osudy ostatních vozů jsou uvedeny v následujícím přehledu:
|
(3.) ABm 1984 (interval 39-41)
Řada vozu: AB349 |
Číselné označení vozu: 51 54 39-41 |
Kód řady KOV: 349 |
Typové označení KOV: AB RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.244, 9 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz Va, 3 stupačky |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1984 | Počet vyrobených vozů: 50 (001–050) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABm | 1990: AB | 2009: AB349 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 39-41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 004–007, 009–015, 017–018, 020–022, 024–028, 032–034, 036–037, 040–041, 043–045, 047–048, 050 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 34 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín, Brno hl. n., České Budějovice, Hradec Králové hl. n., Plzeň hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-05-15 Údajně již z výroby byly vozy 049 a 050 vybaveny CZE tak jako tomu bylo i vozů řady Bm (dnes řada Bee243) čísel 883 až 890. V roce 1993 připadly slovenské straně jen vozy 001–003. "RICovým" vozům řady AB se mimořádné události příliš nevyhýbaly: V souvislosti s provozováním vozů řady AB349 v soupravách s řídicím vozem řady Bfhpvee295 došlo u několika vozů počínaje rokem 2012 k dosazení 18žilového kabelu UIC místo 12žilového.
|
Rekonstrukce vozu řady BDs - MOVO Plzeň (vůz řady ABeer)nahoru
V roce 1993 byl v rámci probíhající rekonstrukce vozů řady B a BDs na vozy řady Beer jeden vůz zprvu rekonstruován na vůz s 1. a 2. vozovou třídou.
(4.) ABeer - rekonstrukce 1993 (ex BDs)
Řada vozu: ABeer |
Číselné označení vozu: 50 54 30-78 |
Kód řady KOV: - |
Typové označení KOV: - |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu ?, 6 oddílů, 19 sedadel (3 oddíly 1. třídy) + 34 sedadel (3 oddíly 2. třídy) + 8 sklopných sedadel + 1 dětská sedačka, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 3 stupačky Rekonstrukce vozu původní řady BDa (Bautzen 1975). |
|||
Rekonstrukce: MOVO, Plzeň, ČR | Rok rekonstrukce: 1993 | Počet rekonstruovaných vozů: 1 (101) | |
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: BDs [viz kód 450] | po rekonstrukci (1993): ABeer | |||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 50 54 82-40 [viz kód 450] | po rekonstrukci (1993): 50 54 30-78 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů: - |
||
Akt.: 2013-10-28 V roce 1992 byl veřejnosti představen prototyp rekonstruovaného vozu s označením Beer 50 54 20-78 101-3. Ještě téhož roku se započalo s rekonstrukcemi dalších dvou vozů, přičemž druhý vůz vyjel z MOVO Plzeň v roce 1993, a to zkušebně jako vůz 1. a 2. vozové třídy s označením 50 54 30-78 101-1. Údajně se interiér 1. vozové třídy lišil pouze v podhlavnících. Po několika měsících zkušebního provozu mezi Plzní a Českými Budějovicemi došlo v roce 1994 ke zrušení 1. vozové třídy a vůz byl přeznačen na Beer 50 54 20-78 103-9, viz kód 273. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1994) |
Rekonstrukce vozů řady Bdt - PESA Bydgoszcz (vozy řady ABpee)nahoru
Po téměř 30 letech přichází k Českým dráhám nová řada vozů rozdělených na 1. a 2. vozovou třídu vzniklá rekonstrukcí starších osobních vozů 2. třídy.
(5.) ABpee - rekonstrukce 2013–2014 (ex Bdt)
Řada vozu: ABpee347 |
Číselné označení vozu: 61 54 30-30 |
Kód řady KOV: 347 |
Typové označení KOV: ABpee 347 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy, typ vozu ?, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 30 sedadel (5 oddílů 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), 3 háky na jízdní kola, zásuvky 230 V, Wi-Fi, elektronický informační systém, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200 Rekonstrukce vozů původní řady Btme (Studénka 1986–1987). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce: PESA Bydgoszcz, Polsko | Rok rekonstrukce: 2013–2014 | Počet vyrobených vozů: 15 (001–015) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: Bdt279 [viz kód 279] | po rekonstrukci (2013–2014): ABpee347 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 50 54 21-08 [viz kód 279] | po rekonstrukci (2013–2014): 61 54 30-30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–015 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 15 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Brno hl. n., Hradec Králové hl. n., Plzeň hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Výběrové řízení na rekonstrukci 15 vozů 2. vozové třídy na vozy 1. a 2. vozové třídy ČD vypsaly v polovině roku 2011 a o rok později jej vyhrála polská firma PESA Bydgoszcz. Jeden vůz řady Bdt279 byl do Bydhoště odeslaný v roce 2012, zbývajících 14 vozů v roce 2013. Předpoklad byl ten, že dodávka vozů započne v září 2013 a skončí v průběhu roku 2014. První vůz byl sice představen 26. 9. 2013, jenže s jeho zkouškami a schvalováním do zkušebního provozu nastaly komplikace způsobené nevhodnou úpravou podvozku GP200 zvolenou výrobcem. Zahájení zkušebního provozu původně plánovaného v září 2013 se neustále odkládalo. Do DKV Brno, kam bylo dislokováno prvních pět vozů, přijely jako první vozy 002 a 003 dne 30. 5. 2014. S cestujícími poprvé vozy vyjely 11. 6. 2014 na R 811 (vůz 002) a 17. 6. 2014 na R 809 (vůz 003). Jednalo se o jízdy v režimu zkušebního provozu, následovalo schválení řady do běžného provozu. Vůz 001, 004 a 005 do Brna dorazily společně 8. 12. 2014 na konci Sp 1973 a s cestujícími vyjely poprvé 14. 12. 2014 na R 803 (vůz 001) a R 805 (vůz 004). Další vozy připadly DKV Plzeň. Vozy 006–010 a 013 se dopravovaly z Bohumína do Prahy 7. 12. 2014 na Sv 1306 a z Prahy do Plzně 8. 12. 2014 na R 356. Vozy 006–010 určené do dom. stanice Cheb pokračovaly tentýž den na Os 7302. Vozy byly postupně od 11. 12. 2014 nasazovány do provozu s cestujícími. Zbývající čtyři vozy 011–012 a 014–015 dojely do Chebu 23. 12. 2014 vlakem Rx 766. Zařazení rekonstruovaných vozů do KOV proběhlo v období od 13. 6. 2014 do 15. 12. 2014.
|
Nákup ÖBB (vozy řady ABmz)nahoru
České dráhy v roce 2014 zakoupily u rakouské železniční společnosti ÖBB 12 vozů k sezení 1. a 2. třídy.
(6.) ABmz 1978–1979
Řada vozu: ABmz346 |
Číselné označení vozu: |
Kód řady KOV: 346 |
Typové označení KOV: ABmz 346 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu 4W010125B-SGP, 10 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 36 sedadel (6 oddílů 2. třídy), zásuvky 230 V, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek SGP VS-RIC 75 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: SGP Simmering, Rakousko | Rok výroby: 1978–1979 | Počet vyrobených vozů: 45 (000–044) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABmoz | 1981: ABmz | 2014–2015: ABmz346 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 61 81 30-70 | vůz 017 přechodně 1996–1998: 50 81 30-75, 1998–2003: 61 81 30-75 | 2004–2008: 61 81 30-90 | 2020: 61 54 30-90 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 000, 007–008, 013–014, 016–017, 025, 027, 029, 034, 044 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 12 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Cheb, Plzeň hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-04-19 České dráhy v roce 2014 zakoupily od rakouské železniční společnosti ÖBB dvanáct vozů označované v Rakousku jako typ vozu 30-70.0. Vozy najížděly z Rakouska postupně. Zařazení do KOV proběhlo v období 19. 12. – 22. 12. 2014. Povolená provozní rychlost vozů této řady byla původně 160 km/h. Z 10 vozů byla v roce 1996 odebrána klimatizace, kterou vozy o dva roky později opět obdržely. V letech 2002–2003 patnáct vozů prošlo modernizací na vozy 1. třídy Ampz. Vozy ponechané jako řada ABmz procházely rovněž modernizací - část vozů již v letech 2001–2003 (avšak beze změny povolené provozní rychlosti), všechny vozy řady ABmz pak absolvovaly modernizaci v letech 2004–2008, při níž došlo ke zvýšení povolené provozní rychlosti na 200 km/h. Všechny vozy si až do počátku roku 2020 nesly svoje původní "rakouské" označení, změnila se pouze zkratka provozovatele vozidla z ÖBB na ČD a součástí písmenného označení se stalo doplňkové číslo 346. Vozy byly označeny dle následujícího příkladu: A - ČD 61 81 30-90 007-8 ABmz346. V lednu a únoru 2020 došlo k přeznačení číselného označení 61 81 30-90 na 61 54 30-90. První takto přeznačený vůz 007 měl 8. 1. 2020 ještě "staré" číslo a 13. 1. 2020 vyjel s číslem "novým"; jako poslední přišel na řadu vůz 027, který 5. 2. 2020 nesl ještě staré označení a 7. 2. 2020 vyjel s označením novým.
|