Vozy k sezení 1. a 2. třídy
Výroba Bautzen 1964–1984 (vozy původních řad ABa, ABm)nahoru
Vagónka (v tehdy východo-) německém Budyšíně dodala ČSD v letech 1964–1984 sérii vozů konstrukčního typu Y/B a Y/B70 se sedadly 1. a 2. vozové třídy, označené u ČSD jako řada ABa, resp. u dodávky z roku 1984 ABm. Nejprve se jednalo o vozy s kombinovaným topením (1964–1973), později s teplovzdušným topením (1984) ve třech různých intervalech 5.–8. číslice:
51 54 39-80 001 až 085 ... 1964–1967
51 54 39-10 086 až 298 ... 1969–1973
51 54 39-41 001 až 050 ... 1984
(1.) ABa 1964–1967 (interval 39-80)
Řada vozu: AB350 |
Číselné označení vozu: 50 54 39-40 |
Kód řady KOV: 350 |
Typové označení KOV: AB 350 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ OSŽD-B (vozy 2001–2005), konstrukční typ Y/B (vozy 2006–2065, 066–085), typ vozu 01.301 (vozy 2001–2005), 01.301? (vozy 2006–2065), 1.773 (vozy 066–085), 9 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), topení odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 2 stupačky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1964–1967 (1964: 2001–2005; 1965: 2006–2065; 1967: 066–085) | Počet vyrobených vozů: 85 (2001–2065, 066–085) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABa | 1983: ABm | 1990: AB | 2001: AB350 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 2001–2065 | 1967: 51 54 39-80 | 19xx: 51 54 39-40 |po odebrání režimu RIC v různých letech (1983–2001): 50 54 39-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-05-26 Vozy nesly interval 39-80, povolená provozní rychlost vozů byla zprvu 160 km/h. Počátkem 70. let byla tato rychlost snížena na 140 km/h. Dle údajů v [Jindra–Frolík. Osobní vozy ČSD 1965–1976. Praha. 1977.] podvozek Görlitz V sice rychlosti 160 km/h vyhovuje, ale jen při překročené zábrzdné vzdálenosti 1000 m. Pro dodržení zábrzdné vzdálenosti 1000 m, která se začala počátkem 70. let uplatňovat, bylo potřeba povolenou provozní rychlost snížit na 140 km/h.V průběhu zatím blíže neurčených let vozy obdržely odpovídající interval 39-40. Přeznačení však muselo proběhnout ještě před rokem 1993, neboť vozy přidělené železniční správě ŽSR již interval 39-40 nesly. Prvních pět vozů z roku 1964 mělo odchylný tvar skříně (bez zúžení na koncích a šířka skříně byla o 20 mm užší), jednalo se o konstrukční typ OSŽD-B. Vůz ABa 2001 byl v září 1964 vystaven na brněnském strojírenském veletrhu. Vozy dodané v letech 1964–1965 obdržely číselné označení ČSD zavedené v roce 1957, tedy ABa 2001 až ABa 2065. Přeznačení do 12místného tvaru proběhlo v roce 1967. Vozy dodané roku 1967 obdržely 12místné číselné označení přímo z výroby. Z literatury je známa fotografie vozu řady ABa vyrobeného v roce 1965 v netradičním modrošedém nátěru. Podle snímku by se mohlo odhadem jednat o vůz ABa 2009. Údajně mělo být takto natřeno pět vozů, mohlo by se tedy jednat například o prvních pět vozů vyrobených v roce 1965 (tzn. již konstrukčního typu Y/B) ABa 2006 až 2010. Ovšem v knize "Internationale Schnellzüge in der DDR" se píše že se jednalo o prvních pět vozů z roku 1964... Dle [Mahel, Ivo et al. Osobní vozy ČSD II. 1939–1992. Praha. 2019.] byl nátěr použit jen u 3 vozů, a to z důvodu prezentace výrobce na jarním lipském veletrhu v roce 1965. Zda se vozy v tomto nátěru dostaly k ČSD není doloženo. Vůz 021 byl dodatečně vybaven napájecím potrubím. V roce 1993 připadly slovenské straně vozy 026, 032, 036–037, 045, 048, 052, 057–058, 081–085. Jako poslední vůz v této sérii zůstal vůz 50 54 39-40 001-9. Dne 3. 2. 2015 byl ze stavu ČD odepsán po prodeji společnosti Výzkumný Ústav Železniční, a.s., dne 27. 3. 2015 proběhla jeho přeprava vlaky Sv 100932 / 100792 / 100612 (spolu s ostatními vozy zakoupenými VUZ) z Hradce Králové do depozitáře NTM v Chomutově. Vozy této série tedy u ČD zanikly, avšak pouze přechodně. Dne 17. 12. 2018 byla totiž podepsána další kupní smlouva, na základě které patří vůz opět Českým dráhám a spadá pod CHV Lužná u Rakovníka. Vůz je veden jako nepotřebný a 31. 1. 2020 byl přepraven vlakem Sv 58263 do České Třebové k likvidaci. Nicméně přeci jen snad není vše ztraceno, s ohledem na svoji historickou hodnotu se možná likvidaci vyhne. Dne 14. 5. 2024 vstoupila v účinnost kupní smlouva, majitelem vozu se stane společnost Profi Concept, s.r.o. Osudy ostatních vozů jsou uvedeny v následujícím přehledu. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2024)
|
(2.) ABa 1969–1973 (interval 39-10)
Řada vozu: AB350 |
Číselné označení vozu: 50 54 39-40 |
Kód řady KOV: 350 |
Typové označení KOV: AB 350 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B, typ vozu 1.792 (vozy 086–150), 1.706 (vozy 151–238), 1.231 (vozy 239–298), 9 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), topení odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 2 stupačky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1969–1973 (1969: 086–150; 1970: 151–238; 1973: 239–298) | Počet vyrobených vozů: 213 (086–298) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABa | 1983: ABm | 1990: AB | 2001: AB350, vozy 239 a 276 AB348 (režim RIC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 39-10 | 19xx: 51 54 39-40 |po odebrání režimu RIC v různých letech (1983–2001): 50 54 39-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-12-03 V letech 1969–1973 probíhaly dodávky vozů zařazených do intervalu 39-10. Po jejich vyrobení se uvádí povolená provozní rychlost 140 km/h, ale to byla pravda jen u vozů vyrobených v roce 1973 (tzn. od poř. č. 239 výše). Vozy vyráběné v letech 1969–1970 (tzn. vozy poř. č. 086 až 238) měly povolenou provozní rychlost pouze 120 km/h. Důvodem propadu povolené provozní rychlosti ze 160 km/h na 120 a 140 km/h oproti předešlé dodávce vozů 51 54 39-80 z let 1964–1967 jde na vrub problémům s dobíjením baterie dynamem při menších rychlostech, u něhož musel být změněn převod. Použitá číslice 1 na sedmé pozici číselného označení byla u vozů poř. č. 239 a výše nepřesná. V průběhu zatím blíže neurčených let (např. začátkem roku 1982 je interval 51 54 39-40 již doložen) byla u vozů s povolenou provozní rychlostí 120 km/h tato zvýšena na 140 km/h a všechny vozy obdržely odpovídající interval 39-40. Poslední vozy této řady dojezdily v režimu RIC v roce 2001 (jednalo se o vozy 239 a 276 dom. st. České Budějovice), a to někdy mezi únorem a červnem. Pro tyto vozy byl v kartotéce vyhrazen kód 348. Část vozů byla vybavena napájecím potrubím, tedy "žlutými hadicemi". Z výroby je měly vozy od poř. č. 239 výše, do vozů 182 a 183 byly instalovány dodatečně. Na vozech 271–278 se v 70. letech prováděly zkoušky elektropneumatické brzdy (mimo jiné se tyto vozy vyznačovaly žlutým podélným pruhem na vozové skříni), více v tomto článku. Běžný provoz s cestujícími vozy této řady byl ukončen v únoru 2015. Vozy (mimo vůz v CHV Lužná u Rakovníka) jsou vedeny jako zrušené, navržené na zrušení nebo nepotřebné, cestující se v nich téměř jistě již nesvezou. V září 2015 se stala majitelem vozu 276 společnost Výzkumný Ústav Železniční, a.s. Dne 17. 12. 2018 byla podepsána kupní smlouva s ČD, a.s., na základě které patří vůz opět Českým dráhám a spadá pod CHV Lužná u Rakovníka. Vůz 239 odkoupilo 16. 6. 2021 NTM Praha. Provoz vozů (mimo DHV, resp. CHV Lužná u Rakovníka a VUZ) v letech 2012–2021 (stav 18. 9. 2021): V roce 1991 byly v STP Bohumín vozy 168 a 216 přeznačeny na vozy 2. vozové třídy s intervalem 29-10, pod kterým byly i v roce 1999 zrušeny. Toto přeznačení potkalo ještě dva vozy neznámých čísel ze série 151–238. Zrušení těchto dvou vozů proběhlo v roce 1996. Osudy ostatních vozů jsou uvedeny v následujícím přehledu. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2022)
|
(3.) ABm 1984 (interval 39-41)
Řada vozu: AB349 |
Číselné označení vozu: 51 54 39-41 |
Kód řady KOV: 349 |
Typové označení KOV: AB RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.244, 9 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz Va, 3 stupačky |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1984 | Počet vyrobených vozů: 50 (001–050) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABm | 1990: AB | 2009: AB349 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 39-41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 004–007, 009–015, 017–018, 020–022, 024–028, 032–034, 036–037, 040–041, 043–045, 047–048, 050 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 34 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín, Brno hl. n., Hradec Králové hl. n., Plzeň hl. n., Tábor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-05-26 Údajně již z výroby byly vozy 049 a 050 vybaveny CZE tak jako tomu bylo i vozů řady Bm (dnes řada Bee243) čísel 883 až 890. V roce 1993 připadly slovenské straně jen vozy 001–003. "RICovým" vozům řady AB se mimořádné události příliš nevyhýbaly: V souvislosti s provozováním vozů řady AB349 v soupravách s řídicím vozem řady Bfhpvee295 došlo u několika vozů počínaje rokem 2012 k dosazení 18žilového kabelu UIC místo 12žilového.
|
Rekonstrukce vozu řady BDs - MOVO Plzeň (vůz řady ABeer)nahoru
V roce 1993 byl v rámci probíhající rekonstrukce vozů řady B a BDs na vozy řady Beer jeden vůz zprvu rekonstruován na vůz s 1. a 2. vozovou třídou.
(4.) ABeer - rekonstrukce 1993 (ex BDs)
Řada vozu: ABeer |
Číselné označení vozu: 50 54 30-78 |
Kód řady KOV: - |
Typové označení KOV: - |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu ?, 6 oddílů, 19 sedadel (3 oddíly 1. třídy) + 34 sedadel (3 oddíly 2. třídy) + 8 sklopných sedadel + 1 dětská sedačka, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 3 stupačky Rekonstrukce vozu původní řady BDa (Bautzen 1975). |
|||
Rekonstrukce: MOVO, Plzeň, ČR | Rok rekonstrukce: 1993 | Počet rekonstruovaných vozů: 1 (101) | |
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: BDs [viz kód 450] | po rekonstrukci (1993): ABeer | |||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 50 54 82-40 [viz kód 450] | po rekonstrukci (1993): 50 54 30-78 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů: - |
||
Akt.: 2013-10-28 V roce 1992 byl veřejnosti představen prototyp rekonstruovaného vozu s označením Beer 50 54 20-78 101-3. Ještě téhož roku se započalo s rekonstrukcemi dalších dvou vozů, přičemž druhý vůz vyjel z MOVO Plzeň v roce 1993, a to zkušebně jako vůz 1. a 2. vozové třídy s označením 50 54 30-78 101-1. Údajně se interiér 1. vozové třídy lišil pouze v podhlavnících. Po několika měsících zkušebního provozu mezi Plzní a Českými Budějovicemi došlo v roce 1994 ke zrušení 1. vozové třídy a vůz byl přeznačen na Beer 50 54 20-78 103-9, viz kód 273. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1994) |
Rekonstrukce vozů řady Bdt - PESA Bydgoszcz (vozy řady ABpee)nahoru
Po téměř 30 letech přichází k Českým dráhám nová řada vozů rozdělených na 1. a 2. vozovou třídu vzniklá rekonstrukcí starších osobních vozů 2. třídy.
(5.) ABpee - rekonstrukce 2013–2014 (ex Bdt)
Řada vozu: ABpee347 |
Číselné označení vozu: 61 54 30-30 |
Kód řady KOV: 347 |
Typové označení KOV: ABpee 347 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy, typ vozu ?, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 30 sedadel (5 oddílů 1. třídy) + 40 sedadel (5 oddílů 2. třídy), 3 háky na jízdní kola, zásuvky 230 V, Wi-Fi, elektronický informační systém, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200 Rekonstrukce vozů původní řady Btme (Studénka 1986–1987). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce: PESA Bydgoszcz, Polsko | Rok rekonstrukce: 2013–2014 | Počet vyrobených vozů: 15 (001–015) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: Bdt279 [viz kód 279] | po rekonstrukci (2013–2014): ABpee347 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 50 54 21-08 [viz kód 279] | po rekonstrukci (2013–2014): 61 54 30-30 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–015 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 15 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Brno hl. n., Hradec Králové hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-11-06 Výběrové řízení na rekonstrukci 15 vozů 2. vozové třídy na vozy 1. a 2. vozové třídy ČD vypsaly v polovině roku 2011 a o rok později jej vyhrála polská firma PESA Bydgoszcz. Jeden vůz řady Bdt279 byl do Bydhoště odeslaný v roce 2012, zbývajících 14 vozů v roce 2013. Předpoklad byl ten, že dodávka vozů započne v září 2013 a skončí v průběhu roku 2014. První vůz byl sice představen 26. 9. 2013, jenže s jeho zkouškami a schvalováním do zkušebního provozu nastaly komplikace způsobené nevhodnou úpravou podvozku GP200 zvolenou výrobcem. Zahájení zkušebního provozu původně plánovaného v září 2013 se neustále odkládalo. Do DKV Brno, kam bylo dislokováno prvních pět vozů, přijely jako první vozy 002 a 003 dne 30. 5. 2014. S cestujícími poprvé vozy vyjely 11. 6. 2014 na R 811 (vůz 002) a 17. 6. 2014 na R 809 (vůz 003). Jednalo se o jízdy v režimu zkušebního provozu, následovalo schválení řady do běžného provozu. Vůz 001, 004 a 005 do Brna dorazily společně 8. 12. 2014 na konci Sp 1973 a s cestujícími vyjely poprvé 14. 12. 2014 na R 803 (vůz 001) a R 805 (vůz 004). Další vozy připadly DKV Plzeň. Vozy 006–010 a 013 se dopravovaly z Bohumína do Prahy 7. 12. 2014 na Sv 1306 a z Prahy do Plzně 8. 12. 2014 na R 356. Vozy 006–010 určené do dom. stanice Cheb pokračovaly tentýž den na Os 7302. Vozy byly postupně od 11. 12. 2014 nasazovány do provozu s cestujícími. Zbývající čtyři vozy 011–012 a 014–015 dojely do Chebu 23. 12. 2014 vlakem Rx 766. Zařazení rekonstruovaných vozů do KOV proběhlo v období od 13. 6. 2014 do 15. 12. 2014.
|
Nákup ÖBB (vozy řady ABmz)nahoru
České dráhy v roce 2014 zakoupily u rakouské železniční společnosti ÖBB 12 vozů k sezení 1. a 2. vozové třídy.
(6.) ABmz 1978–1979
Řada vozu: ABmz346 |
Číselné označení vozu: |
Kód řady KOV: 346 |
Typové označení KOV: ABmz 346 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. a 2. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu 4W010125B-SGP, 10 oddílů, 24 sedadel (4 oddíly 1. třídy) + 36 sedadel (6 oddílů 2. třídy), zásuvky 230 V, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek SGP VS-RIC 75 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: SGP Simmering, Rakousko | Rok výroby: 1978–1979 | Počet vyrobených vozů: 45 (000–044) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: ABmoz | 1981: ABmz | 2014–2015: ABmz346 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 61 81 30-70 | vůz 017 přechodně 1996–1998: 50 81 30-75, 1998–2003: 61 81 30-75 | 2004–2008: 61 81 30-90 | 2020: 61 54 30-90 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 000, 007–008, 013–014, 016–017, 025, 027, 029, 034, 044 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 12 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Plzeň hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-03-05 České dráhy v roce 2014 zakoupily od rakouské železniční společnosti ÖBB dvanáct vozů označované v Rakousku jako typ vozu 30-70.0. Vozy najížděly z Rakouska postupně. Zařazení do KOV proběhlo v období 19. 12. – 22. 12. 2014. Povolená provozní rychlost vozů této řady byla původně 160 km/h. Z 10 vozů byla v roce 1996 odebrána klimatizace, kterou vozy o dva roky později opět obdržely. V letech 2002–2003 patnáct vozů prošlo modernizací na vozy 1. třídy Ampz. Vozy ponechané jako řada ABmz procházely rovněž modernizací - část vozů již v letech 2001–2003 (avšak beze změny povolené provozní rychlosti), všechny vozy řady ABmz pak absolvovaly modernizaci v letech 2004–2008, při níž došlo ke zvýšení povolené provozní rychlosti na 200 km/h. Všechny vozy si až do počátku roku 2020 nesly svoje původní "rakouské" označení, změnila se pouze zkratka provozovatele vozidla z ÖBB na ČD a součástí písmenného označení se stalo doplňkové číslo 346. Vozy byly označeny dle následujícího příkladu: A - ČD 61 81 30-90 007-8 ABmz346. V lednu a únoru 2020 došlo k přeznačení číselného označení 61 81 30-90 na 61 54 30-90. První takto přeznačený vůz 007 měl 8. 1. 2020 ještě "staré" číslo a 13. 1. 2020 vyjel s číslem "novým"; jako poslední přišel na řadu vůz 027, který 5. 2. 2020 nesl ještě staré označení a 7. 2. 2020 vyjel s označením novým.
|