Vozy k sezení 2. třídy s postranní chodbičkou se služebním oddílem
Výroba Bautzen 1974–1981 (vozy původní řady BDa)nahoru
Vagónka (v tehdy východo-) německém Budyšíně dodala ČSD v letech 1974–1981 sérii vozů konstrukčního typu Y/B70 s boční uličkou, kde část vozu tvoří oddíly se sedadly 2. vozové třídy a část vozu služební oddíl. Vozy obdržely u ČSD označení jako řada BDa.
(1.) BDa 1974–1981
Řada vozu: BDs449 |
Číselné označení vozu: 51 54 82-40 |
Kód řady KOV: 449 |
Typové označení KOV: BDs RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.742 (vozy 000–099), typ 1.743 (vozy 100–222), typ 1.761 (vozy 223–340), typ 1.711 (vozy 341–440), vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V (vozy 000–340) a Görlitz Va (vozy 341–440), 2 stupačky (vozy 000–147) a 3 stupačky (vozy 148–440) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1974–1981 (1974: 000–099; 1975: 100–222; 1976: 223–340; 1981: 341–440) | Počet vyrobených vozů: 441 (000–440) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: BDa | 1983: BDms | 1990: BDs | 2009: BDs449 (některé vozy přechodně BDs450 a navrácení režimu RIC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 82-40 (některé vozy přechodně 50 54 82-40 a navrácení režimu RIC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 373, 375–378, 380–381, 386–387, 390, 393–395, 397–399, 402–403, 405, 407, 409–410, 412–421, 423–440 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 50 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín, Brno hl. n., České Budějovice, Děčín hl. n., Hradec Králové hl. n., Olomouc hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-09-15 V letech 1974–1981 ČSD odebraly celkem 441 těchto vozů kombinovaných s místy k sezení a se služebním oddílem a prostorem pro přepravu zavazadel a spěšnin. Postranní chodbička a průchozí čela umožňují zařazení vozu této řady kdekoli v soupravě. Oddíly k sezení obdržely (zda ihned po dodání nebo až v průběhu dalších let nemám zatím doloženo) označení pro přednostní přepravu cestujících s dětmi do 10 let. Grafický manuál ČD z roku 2012 zavedl pro tuto přepravu příslušný piktogram o výšce 800 mm na skříni vozu. Vozy vyrobené v roce 1981 se od předchozích vozů liší jiným uspořádáním přístrojových skříní pod vozem a na střeše došlo k redukci větračů, zůstaly jen na WC a služebním oddílem. V průběhu let velká část vozů ztratila režim provozování dle RIC a obdržela označení 50 54 82-40, avšak nastaly i případy opačné, kdy vozy opětovně režim RIC obdržely a s nimi i své původní 12místné číslo. Po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR v roce 1993 připadly slovenské straně vozy 012, 015, 018, 023, 028–032, 035–036, 038–040, 045–047, 049–051, 110, 113–114, 116–119, 148–149, 195–197, 199–202, 204, 206–218, 220–231, 233–234, 236–239, 241–243, 245–249, 251–252, 341–354, 356–367, 369–372 a 411. Na Slovensku jsou dále doloženy původní vozy:
|
(2.) BDa 1974–1981 - změna režimu
Řada vozu: BDs450 |
Číselné označení vozu: 50 54 82-40 |
Kód řady KOV: 450 |
Typové označení KOV: BDs 450 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.742 (vozy 000–099), typ 1.743 (vozy 100–222), typ 1.761 (vozy 223–340), typ 1.711 (vozy 341–440), vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V (vozy 000–340) a Görlitz Va (vozy 341–440), 2 stupačky (vozy 000–147) a 3 stupačky (vozy 148–440) Odebrání režimu RIC vozům řady BDs449 [viz kód 449]. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: viz kód 449 | Počet vyrobených vozů: viz kód 449 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: BDa | 1983: BDms | 1990: BDs | 2009: BDs450 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 82-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 055, 064, 107, 147, 150, 153–154, 156, 158, 160, 181, 183, 187–188, 269, 271–272, 292–293, 323, 325, 329–330, 333, 335, 340 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 26 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Brno hl. n., České Budějovice, Česká Třebová, Plzeň hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2025-02-09 V průběhu let velká část vozů původní řady BDa ztratila režim provozování dle RIC a obdržela označení 50 54 82-40, avšak nastaly i případy opačné, kdy vozy opětovně režim RIC obdržely a s nimi i své původní 12místné číslo. Vozy které připadly v roce 1993 po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR slovenské straně jsou uvedeny u vozů kódu 449. První dva vozy 000 a 001 jsou zachovány: V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: Provoz vozů (mimo CHV Lužná u Rakovníka) od začátku roku 2024 (stav 6. 2. 2025):
|
Výroba Bautzen 1987 (vozy původní řady BDmee)nahoru
V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2, mezi nimi i vozy s místy k sezení 2. třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem. Dodávky probíhaly takto:
BRcm 51 54 85-40 000–019 (1984)
Bmee 50 54 21-38 001–060 (1986)
Amee 50 54 11-38 001–040 (1987)
Bmee 50 54 21-38 061–090 (1987)
BDmee 51 54 82-70 001–074 (1987)
BDmeer 51 54 82-70 075–100 (1987–1988)
(3.) BDmee 1987
Řada vozu: BDhmsee448 |
Číselné označení vozu: 51 54 82-70 |
Kód řady KOV: 448 |
Typové označení KOV: BDhmsee RIC |
||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87 |
|||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1987 | Počet vyrobených vozů: 74 (001–074) | |||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: BDmee | 2001: BDbmsee | 2009: BDbmsee448 (některé vozy přechodně BDbmsee451 a navrácení režimu RIC) | 2010: BDhmsee448 (v období let 2010–2011 některé vozy přechodně BDhmsee451 a navrácení režimu RIC) | |||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70 (v období od 90. let do roku 2011 některé vozy přechodně 50 54 82-70 a navrácení režimu RIC) | |||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-11-08 Vozy řady BDmee umožňovaly přepravu cestujících na vozíku naložením vozíku dveřmi zavazadlového prostoru a zajetím vozíku kolem WC (které je netradičně umístěno uprostřed vozu) do prvního přilehlého oddílu. Chodba k tomuto oddílu byla širší než zbylá část postranní chodbičky a v oddíle nebyla pevná sedadla, nýbrž 6 sklápěcích sedadel. Původně se v 5 zbylých oddílech nacházelo vždy 8 sedadel, což nebylo - podobně jako ve vozech řad Amee a Bmee - zrovna nejvíc pohodlné. Od roku 1995 se do těchto 5 oddílů postupně instalovalo 6 sedadel. Původní počet míst k sezení 40 + 6 sklopných sedadel klesl na 30 sedadel + 6 sklopných sedadel. V roce 1991 (web TÚDC uvádí již rok 1990) byl vůz 055 vyčleněn a přestavěn na měřicí vůz pro měření parametrů trolejového vedení, tzv. měřicí vůz pevných trakčních zařízení (MV PTZ). Vůz obdržel označení MV 43603, později se označení měnilo. Vůz je uváděn jako typ Bdmee 87 / MVPTZ 96/3. Správcem vozu byla od 1. 1. 1993 Technická ústředna dopravní cesty (TÚDC), která se k 1. 4. 2005 změnila po spojení s DOM Pardubice, SŽT Praha a Technickou inspekcí GŘ ČD v Technickou ústřednu Českých drah (TÚČD). Po převodu vybraných činností k SŽDC se TÚČD k 1. 7. 2008 přeměnila zpět v TÚDC. V roce 1996 pravděpodobně vůz prošel v ŽOS České Velenice blíže nespecifikovanou úpravou. V současné době se vůz nachází v majetku Správy železnic - TÚDC. Vůz byl a je trvale deponován v Bohumíně. Potřeba zajištění vozů 2. třídy k sezení řady Bmee pro mezinárodní provoz Bratislava - Wien si v roce 1992 vyžádala záměnu vysokonapěťové elektrické výzbroje z 6 vozů řady BDmee do 6 vozů řady Bmee - viz položka (6.). V roce 1993 při dělení parku osobních vozů přešly k ŽSR vozy 001–020. Během působení vozů u ČSD a ČD jsou evidovány celkem 4 zrušené vozy po nehodách. V roce 1992 byl zrušen vůz 051, a to buď po nehodě 20. 9. 1992 v Nepomuku (pravděpodobné) nebo po nehodě 7. 8. 1991 ve Starém Plzenci (méně pravděpodobné). Ke zrušení vozu 065 došlo v roce 1995 po nehodě v Křižanově. Následoval vůz 069 jenž vzplál plamenem v roce 2002 u Okrouhlice. Zatím chybí informace ke čtvrtému zrušenému vozu 070, které byl ještě k 1. 1. 1990 veden pod dom. st. Bohumín. Buď je to zatím neznámá nehoda nebo byl zrušen po nehodě 7. 8. 1991 ve Starém Plzenci (tím by se také vyjasnila varianta nehody vedoucí ke zrušení vozu 051). U ČD docházelo během let k omezení provozu některých vozů jen na vnitrostátní provoz. Například v roce 1996 bylo v režimu 51 pouhých 14 vozů, namátkou v roce 2002 se poměr vozů s režimem 51 zlepšil - bylo v něm 23 vozů. Tento trend pokračoval na konci první dekády 21. století, až nakonec v roce 2011 (tedy těsně před zahájením rekonstrukcí vozů na řadu Bbdgmee236) jezdilo v mezinárodním provozu 32 vozů. Číselné označení vozů se při omezení na vnitrostátní provoz měnilo z 51 54 82-70 na 50 54 82-70, z čehož usuzuji že se nejednalo o zásah do elektrické výzbroje, vozy přecházely pod kód 451. Rychlé zpětné orientaci mezi vozy původních řad BDmee a BDmeer záměna písmen "b" a "h" v roce 2010 moc nepřispěla. Pokusím se o stručné shrnutí. V roce 2000 obdržely vozy řady BDmee nové označení BDbmsee a vozy řady BDmeer nové označení BDbmrsee. Písmeno "b" označovalo vůz pro tělesně postižené a "r" zvláštní výbavu, v tomto případě zdvihací plošinu pro cestující na vozíku. V roce 2010 se upustilo od vyznačování zdvihací plošiny písmenem "r", takže způsobilost vozu pro přepravu cestujících na vozíku se od této chvíle vyznačila jen písmenem "b". A aby se odlišily vozy bez zdvihací plošiny, tak tyto vozy převzaly místo písmene "b" písmeno "h", což je další písmeno určené pro vyznačení vozů pro tělesně postižené. Zbylé vozy, které nepřešly v rámci omezování na vnitrostátní provoz pod kód 451, prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236. Vozy řady BDhmsee448 dojezdily v říjnu 2013, posledním výkon s cestujícími připadl na 10. 10. 2013 vozu 067 na R 666 z Kostelce u Jihlavy (kvůli výluce) do Plzně. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2014)
|
(4.) BDmee 1987 - změna režimu
Řada vozu: BDhmsee451 |
Číselné označení vozu: 50 54 82-70 |
Kód řady KOV: 451 |
Typové označení KOV: BDhmsee |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87 Odebrání režimu RIC vozům řady BDhmsee448 [viz kód 448]. |
|||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: viz kód 448 | Počet vyrobených vozů: viz kód 448 | |
Vývoj označení řady vozu: BDmee | 2001: BDbmsee | 2009: BDbmsee451 | 2010: BDhmsee451 | |||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 82-70 | |||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2020-11-08 V průběhu let značná část vozů původní řady BDmee ztratila režim provozování dle RIC a obdržela označení 50 54 82-70, avšak nastaly i případy opačné, kdy vozy opětovně režim RIC obdržely a s nimi i své původní 12místné číslo. U vozů řady BDmee připadajících od roku 1993 k železniční správě ČD pokračoval výzisk jejich elektrické výzbroje v letech 1993–1994 u dalších 10 vozů. Asi největší rozmach omezení nasazování vozů řady BDmee pouze na vnitrostátní výkony nastalo v 90. letech. V roce 1996 bylo takto omezeno 26 vozů. Pak se počet vozů s označením 50 54 82-70 snižoval: 1998 - 23 vozů, 1999–2001 - 18 vozů, 2002 - 17 vozů, aby v roce 2004 počet vozů s režimem 50 opět vzrostl na 24. Tento stav vydržel do roku 2007, pak se většina vozů dočkala opět navrácení režimu RIC: 2008–2009 - 18 vozů, 2010 - 16 vozů a v roce 2011, tedy těsně před zahájením rekonstrukcí vozů na řadu Bbdgmee236 zůstalo pouhých 7 vozů v režimu 50. Vozy, které v roce 2011 zůstaly s režimem 50 pod kódem 451, prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236. Vozy řady BDhmsee451 dojezdily v březnu 2013, posledním výkon s cestujícími připadl dne 18. 3. 2013 vozu 042 na R 664 z Brna do Plzně. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013) |
Výroba Bautzen 1987–1988 (vozy původní řady BDmeer)nahoru
V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2, mezi nimi i vozy s místy k sezení 2. třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem vybavené zdvihací plošinou pro cestující na vozíku. Dodávky probíhaly takto:
BRcm 51 54 85-40 000–019 (1984)
Bmee 50 54 21-38 001–060 (1986)
Amee 50 54 11-38 001–040 (1987)
Bmee 50 54 21-38 061–090 (1987)
BDmee 51 54 82-70 001–074 (1987)
BDmeer 51 54 82-70 075–100 (1987–1988)
(5.) BDmeer 1987–1988
Řada vozu: BDbmsee447 |
Číselné označení vozu: 51 54 82-70 |
Kód řady KOV: 447 |
Typové označení KOV: BDbmsee RIC |
||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu 1.068, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 3 sklopná sedadla, zdvihací plošina, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87 |
|||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1987–1988 | Počet vyrobených vozů: 26 (075–100) | |||||||||
Vývoj označení řady vozu: BDmeer | 2001: BDbmrsee | 2009: BDbmrsee447 | 2010: BDbmsee447 | |||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70 | |||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 100 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||
Akt.: 2025-02-09 Vozy řady BDmeer se od vozů řady BDmee odlišují vybavením zdvihací plošinou. I tyto vozy mají pro cestující na vozíku uzpůsobenou šířku chodbičky k prvnímu oddílu přilehlého k zavazadlovému prostoru, resp. WC. V oddíle nejsou pevná sedadla, nýbrž 3 sklápěcí sedadla po jedné straně oddílu; to je odlišnost od vozů řady BDmee. V září 1987 byl vůz 075 vystaven na brněnském strojírenském veletrhu. Podobně jako u vozů řady BDmee došlo i ve vozech řady BDmeer v letech 1995–1996 (možná i v roce 1997) v ŽOS České Velenice k výměně sedadel ve zbylých 5 oddílech z původních 8 na 6 sedadel. Nová sedadla pocházela z vozů řady Amee. Přístavba vozů do ŽOS České Velenice na úpravy byla smlouvy o díle č. 01/BDmeer/Odb/95 naplánována postupně od 4. 8. 1995 do 17. 11. 1995. Původní počet míst k sezení 40 + 3 sklopná sedadla klesl na 30 sedadel + 3 sklopná sedadla. V roce 1993 při dělení parku osobních vozů přešly k ŽSR vozy 075–084. Vozy 075–099 prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236. Jediným vozem, který rekonstrukcí neprošel, je vůz 100. Uvádím výčet jeho rámcového nasazení od roku 2015 (stav ke dni 6. 2. 2025): - 2021 ... od 17. 4. do 31. 10. 2021 byl vůz vystavován na víkendový Sp 1596/1597 Praha - Blatná; - 2022 ... od 26. 3. do 29. 10. 2022 byl vůz nasazován na víkendový Sp 1596/1597 Praha - Blatná. Ve dnech 26. 9. - 1. 10., 23. - 24. 10. 2022 jezdil v náhradní soupravě za chybějící elektrickou jednotku Pendolino na západ od Prahy. Po ukončení provozu spěšných vlaků Praha - Blatná se od 13. 11. do 20. 11. 2022 vyskytoval v Bohumíně a od 2. 12. do 10. 12. 2022 jezdil mezi Prahou a Děčínem na IC 578/579; - 2023 ... 16. 1. 2023 se projel z Prahy do Olomouce na R 883 a zpět do Prahy 18. 1. 2023 na EC 220, bez cestujících. Od 25. 3. do 29. 10. 2023 byl vůz vystavován na víkendový Sp 1596/1597 Praha - Blatná. Navíc jezdil 28. 3. 2023 mezi Prahou a Říčany na osobních vlacích, 14./15. 4. si zajel z Prahy do Žiliny, od 17. 7. do 21. 7. jezdil mezi Prahou a Kutnou Horou, 17./18. 8. jel v trase Praha - Opava, 22. 9. 2023 se projel z Prahy do Púchova, od 1. 12. do 3. 12. jezdil na vlacích IC Franmtičkovy Lázně - Bohumín, 15./16. 12. jel na výkonu Praha - Žilina a 21./22. 12. 2023 se vyskytl mezi Prahou a Opavou; - 2024 ... vůz vyjížděl z Prahy 5./6. 1. do Žiliny, 7./8 1. do Žďáru nad Sázavou, od 1. 2. do 5. 2. jezdil mezi Prahou a Opavou, od 23. 2 do 28. 2. byl nasazen z Prahy do Žiliny, resp. Púchova, 7./8. 3. jel z Prahy do Opavy, 14./15. 3. se vyskytl mezi Prahou a Púchovem, 18. 3. si zajel z Prahy do Děčína a od 23. 3. do 30. 6. jezdil na víkendovém Sp 1596/1597 Praha - Blatná. Od července začal být pravidelně využívaný na vlaky dálkové dopravy z Prahy do Žiliny, Púchova či Opavy, na spěšných vlacích Praha - Březnice zajel jen o dvou víkenedch v červenci a v posledním srpnovém víkendu. Na vlacích dálkové dopravy jezdil do 20. 9. 2024 a následně přešel na vozbu Sp 1596/1597 Praha - Blatná, kde se vyskytoval do 20. 10. 2024. Jízdy v tomto roce završil 30. 11. a 1. 12. 2024 na Mikulášských jízdách v okolí Prahy; - 2025 ... od 3. 2. 2025 je vůz nasazován do dálkové dopravy z Prahy do Púchova či Žiliny.
|
Úprava vozů řady BDmee (vozy řady BDmee)nahoru
Vybraným vozům řady BDmee byla odejmuta vysokonapěťová elektrická výzbroj ve prospěch jiných řad vozů. K tomuto zásahu došlo ve dvou vlnách: v roce 1992 a v letech 1993–1994.
(6.) BDmee - úprava 1992 (ex BDmee)
Řada vozu: BDmee |
Číselné označení vozu: 50 54 82-78 |
Kód řady KOV: (447) |
Typové označení KOV: BDmee |
||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87 Úprava vozů původní řady BDmee (Bautzen 1987). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: 1992 | Počet upravených vozů: 6 (004, 010, 014, 017–018, 020) | |||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: BDmee [viz kód 448] | po úpravě (1992): BDmee | |||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 82-70 [viz kód 448] | po úpravě (1992): 50 54 82-78 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu: - | ||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2021-05-16 Potřeba zajištění vozů 2. třídy k sezení řady Bmee pro mezinárodní provoz Bratislava - Wien si v roce 1992 vyžádala záměnu vysokonapěťové elektrické výzbroje z 6 vozů řady BDmee do 6 vozů řady Bmee. Vozy řady Bmee byly z výroby vybaveny CZE pro dobíjení baterie z průběžného kabelu pouze pro napětí 3 000 V, což tehdy pro vnitrostátní dopravu na tratích stejnosměrného i střídavého trakčního systému postačovalo. Vozy BDmee už ale měly z výroby volič napětí komfortnější. Vozy řady BDmee číslo 004, 010, 014, 017–018 a 020 obdržely elektrickou výzbroj z vozů řady Bmee, a tím došlo k omezení jejich nasazování jen na vnitrostátní provoz. Číselné označení se změnilo na 50 54 82-78. Záměnu elektrické výzbroje a přeznačení vozů řešil materiál č. j. 391/92-0237 z 12. 10. 1992. V roce 1993 při dělení parku osobních vozů přešly všechny k ŽSR. Doplňuji, že po roce 1993, tedy již u samostatné železniční správy ŽSR, přešly pod interval 82-78 ještě vozy čísel 001, 005 a 007. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1993)
|
(7.) BDmee - úprava 1993–1994 (ex BDmee)
Řada vozu: BDhmsee451 |
Číselné označení vozu: 50 54 82-78 |
Kód řady KOV: 451 |
Typové označení KOV: BDhmsee |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87 Úprava vozů původní řady BDmee (Bautzen 1987). |
|||
Úprava: ŽOS České Velenice, Česko | Rok úpravy: 1993–1994 | Počet upravených vozů: 10 (024–025, 028–029, 033, 036–038, 046, 072) | |
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: BDmee [viz kód 451] | po úpravě (1993–1994): BDmee | 2001: BDbmsee | 2009: BDbmsee451 | 2010: BDhmsee451 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 50 54 82-70 [viz kód 451] | po úpravě (1993–1994): 50 54 82-78 | |||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2020-11-08 Výzisk elektrické výzbroje vozů řady BDmee pokračoval u nově vzniklých ČD ještě v letech 1993–1994 u dalších 10 vozů, mezitím s omezením jejich provozu jen na vnitrostátní provoz (režim 50). Číselné označení vozů se měnilo z 50 54 82-70 na 50 54 82-78. Záznam o změně označení vozu je i u sedmého vozu 073, mělo k němu dojít 14. 11. 1994, ale v roce 1996 je vůz vedený pod označením 50 54 82-70; tento údaj lze považovat za nevěrohodný, resp. možná se jednalo o plán, ale ve skutečnosti už k úpravě nedošlo. Přeznačení vozů je datováno k 20. 12. 1993 (vozy 024–025, 029, 046 a 072) a k 17. 2. 1994 (vozy 028, 033 a 036–038). Původně se v 5 zbylých oddílech nacházelo vždy 8 sedadel, což nebylo - podobně jako ve vozech řad Amee a Bmee - zrovna nejvíc pohodlné. Od roku 1995 se do těchto 5 oddílů instalovalo 6 sedadel. Původní počet míst k sezení 40 + 6 sklopných sedadel klesl na 30 sedadel + 6 sklopných sedadel. Vozy prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013) |
Úprava vozů řady BDs (vozy řady BDsee)nahoru
V letech 2009–2012 bylo do 12 vozů řady BDs dosazeno zařízení CZE.
(8.) BDsee - úprava 2009–2012 (ex BDs)
Řada vozu: BDsee454 |
Číselné označení vozu: 50 54 82-46 |
Kód řady KOV: 454 |
Typové označení KOV: BDsee 454 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.742 (vozy 000–099), typ 1.743 (vozy 100–222), typ 1.761 (vozy 223–340), typ 1.711 (vozy 341–440), vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V (vozy 000–340) a Görlitz Va (vozy 341–440), 2 stupačky (vozy 000–147) a 3 stupačky (vozy 148–440) Úprava vozů původní řady BDa [viz kód 450]. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úprava: MOVO Plzeň, Česko | Rok úpravy: 2009–2012 | Počet upravených vozů: 12 (128, 133, 135, 138, 167, 253–254, 258–259, 267, 391–392) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: BDs450 [viz kód 450] | po úpravě (2009–2012): BDsee454 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 50 54 82-40 [viz kód 250] | po úpravě (2009–2012): 50 54 82-40 | 2013: 50 54 82-46 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 128, 133, 135, 138, 253–254, 258–259, 267, 391–392 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 11 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: České Budějovice, Havlíčkův Brod |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2025-02-09 V letech 2009 až 2012 proběhla úprava 12 vozů řady BDs450 spočívající v dosazení zařízení CZE. Z pohledu cestujícího se ve vozech objevily na sedačkách textilní potahy. Všechny vozy byly od své úpravy až do září 2023 vedeny výhradně v domovské stanici Havlíčkův Brod, jezdily spojené ponejvíce s tamními patrovými vozy Bmto292 a Bdmteeo294. Prvním upraveným vozem se stal vůz 258, v Havlíčkově Brodě se objevil v červnu 2009. Zajímavostí bylo písmenné označení ještě bez doplňkové číslice 454, tedy jen jako řada BDsee. Poslední vozy byly po úpravě dodány v prvním pololetí 2012. V březnu 2013 byl vydán výnos podle kterého se číselné označení 50 54 82-40 změnilo na 50 54 82-46. Přeznačení proběhlo 20. 3. 2013 u vozu 128 a 3. 4. 2013 u všech ostatních. V létě 2023 přestala být v dom. st. Havlíčkův Brod v souvislosti s nasazením elektrických jednotek řady 650.2 pro vozy řady BDsee454 práce. Na trati 240 z Jihlavy do Brna jely vozy této řady naposledy 30. 6. 2023 (posledním vlakem byl Os 204846) a na trati 250/230 Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod - Kolín jely naposledy 1. 9. 2023 (posledním vlakem byl Os 5929). K 20. 9. 2023 byly do dom. st. České Budějovice převedeny vozy 128, 133, 135 a 254. Vozy které zůstaly v Havlíčkově Brodě, už v roce 2024 do provozu nevyjely. Naproti tomu všechny čtyři vozy dom. st. České Budějovice byly v roce 2024 nasazovány pravidelně až do září, jeden vůz až do prosince. Je pravděpodobné, že dnem 13. 12. 2024 se uzavřela kapitola provozu vozů této řady s cestujícími. Provoz vozů od začátku roku 2024 (stav 6. 2. 2025):
|