Vozy jídelní, vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem
Vozy jídelní
Vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem
U některých řad vozů se užívá výraz "bufetový oddíl", u jiných "barový oddíl" nebo "bistro". Podle mého názoru je hranice mezi těmito pojmy nepatrná a spíše se jedná o snahu výrobců či dopravce "jít s dobou", neboť podobná situace je běžná i v kamenných občerstvovnách. U jednotlivých řad vozů se přidržuji výrazů užitých v dostupné dokumentaci.
V této sekci vozů nejsou uvedeny přípojné vozy k sezení s bufetovým oddílem (původní řada BRam - viz sekce s vozy přípojnými, vloženými a řídicími) a vozy k sezení s bistro oddílem řady ARbmpz - viz sekce Vozy v netrakčních soupravách.
Výroba Görlitz 1958–1959 a Bautzen 1960 (vozy řady WR)nahoru
První poválečné jídelní vozy dodaly (východo-) německé vagónky ve Zhořelci a Budyšíně.
(1.) WR 1958–1960 (400–419)
Řada vozu: WR |
Číselné označení vozu 51 54 88-10 |
Kód řady KOV: (241) |
Typové označení KOV: WR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a výčep, 42 sedadel, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností ohřevu vody párou z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo (vozy 400–409), VEB Waggonbau Bautzen, Německo (vozy 410–419) | Rok výroby: 1958–1960 (1958: 400–4xx; 1959: 4xx–409; 1960: 410–419) | Počet vyrobených vozů: 20 (400–419) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WR | 1983: WRm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 400–419 | 1967: 51 54 88-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-02-09 Vozy jsou obdobné konstrukce jako lůžkové vozy řad WLA, WLB a WLAB dodávané k ČSD v letech 1958–1959. Zajímavostí je skutečnost, že se o výrobu podělily rovným dílem dvě vagónky. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je vedeno 19 vozů. Pořadová čísla nového 12místného označení začínají číslem 026, neboť nižší čísla obsadily jídelní vozy DR získané v roce 1945 jako kořistní. Poznatky o úplném vyřazení vozů z provozu zatím chybí. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)
|
Výroba Bautzen 1969–1976 (vozy řady WR)nahoru
Vagónka Bautzen dodala v letech 1969–1970 a 1976 k ČSD jídelní vozy řady WR ve dvou sériích:
51 54 88-80 001 až 023 ... 1969–1970 (+ 2 jídelní vozy zařazené do remízy vládních vozů jako Aza 51 54 89-80 065 a 066II)
51 54 88-41 001 až 028 ... 1976 (+ 2 jídelní vozy zařazené do remízy vládních vozů jako Aza 51 54 89-40 021II a 022II)
(2.) WR 1969–1970 (interval 88-80)
Řada vozu: WR810 |
Číselné označení vozu 51 54 88-80 |
Kód řady KOV: 810 |
Typové označení KOV: WR 69 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B, typ vozu ?, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a výčep, 48 sedadel +2 sklopná sedadla, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty), povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1969–1970 (1979: 001–014; 1970: 015–023) | Počet vyrobených vozů: 23 (001–023) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WR | 1983: WRm | 1990: WR | 2009: WR810 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 88-80 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-02-09 V letech 1969–1970 dodala budyšínská vagónka sérii jídelních vozů WR 51 54 88-80 001 až 023 a dva vozy téhož provedení, které ČSD zařadily jako vozy salonní Aza 51 54 89-80 065 a 066II ; tyto dva vozy se k flotile jídelních vozů připojily v roce 1976. Kromě v tabulce uvedených osudů jednotlivých vozů jsou dále známy tyto vozy: V pravidelném provozu vozy dojezdily pravděpodoobně v 90. letech. Kód 810 se ale v KOV udržel do roku 2016, a to díky vozu 013 deponovaném v DHV Lužná u Rakovníka, který byl převeden do kódu 083. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2016)
|
(3.) WR 1976 (interval 88-41)
Řada vozu: WR851 |
Číselné označení vozu 51 54 88-41 |
Kód řady KOV: 851 |
Typové označení KOV: WR 76 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.551, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a zásobárnu, 48 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1976 | Počet vyrobených vozů: 28 (001–028) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WR | 1983: WRm | 1990: WR | 2009: WR851 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 88-41 | 2003: 50 54 88-41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2025-02-09 Další sérii jídelních vozů dodala vagónka Bautzen v roce 1976. Opět se jednalo o dodávku, v níž byly poslední dva vozy 30kusové série dodány do remízy vládních vozů jako vozy Aza 51 54 89-40 021II a 022II. Vozy byly v Kartotéce osobních vozů až do roku 2003 vedeny pod kódem 811, kdy došlo výnosem Odboru kolejových vozidel GŘ ČD č. j. 52/03-12/1-Ba ze dne 18. 11. 2003 k odebrání režimu RIC a vozy se změněným označením 50 54 88-41 přešly pod kód 851. Důvodem byla absence blokování otevření nástupních dveří za jízdy vlaku. Vozů 002 a 004 se přeznačení dotklo pouze administrativně, vozy byly v té době již navrženy na zrušeny a následně zlikvidovány. Vozy byly pravidelně nasazovány do provozu až do konce GVD 2010/2011, tedy do prosince 2011. Vozy 003, 007, 010, 016 a 017 prošly v roce 1989 modernizací, obdržely nové označení 51 54 88-80 a později dostaly nový kód 851. Kuriózní osud postihl vůz ex WR 51 54 88-41 025-6, který se nachází (2017) u rumunské železniční stanice Vişeu de Sus jako součást hotelu "Hotel Train Carpatia Express". Vůz nenese zvenčí žádné číselné označení, v přehledu proto ponechávám jeho poslední známé 12místné označení. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2020)
|
Výroba Bautzen 1978 (vozy původní řady WRab)nahoru
Po dvou letech ČSD zakoupily další sérii 40 jídelních vozů, tentokrát konstrukčního typu X.
(4.) WRab 1978 (interval 88-41)
Řada vozu: WRRm |
Číselné označení vozu 51 54 88-41 |
Kód řady KOV: (244) |
Typové označení KOV: WRRm 78 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s bufetovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu 1.581, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a bufetový oddíl, 40 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovzdušné (ohřívač vytápěný elektrickou energií a naftovým vytápěcím agregátem), povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1978 | Počet vyrobených vozů: 40 (031–070) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WRab | 1983: WRRm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 88-41 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-05-01 Jídelní vozy řady WRab se od předchozích sérií odlišují novým konstrukčním typem X. Vozy mají délku přes nárazníky 26,4 m a disponují samostatným bufetovým oddílem s 20 místy "na stojáka". Po dodání byly vozy rozmístěny mezi domovské stanice takto: Vůz 062 měl podle dostupných údajů nést v blíže neurčené době (avšak někdy před rokem 1996) označení 51 54 88-81 062-0. Z toho lze usuzovat, že se na tomto voze mohlo testovat zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h, bližší důkazy však chybí. Vozy 033, 035, 037–045, 047–053, 055, 057 a 067–068 (celkem 22 vozů) byly modernizovány a přešly pod kódy 812, 813 a 814. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1993)
|
Výroba Wien 1997 (vozy původní řady WRRmz)nahoru
Na dodávku dalších jídelních vozů bylo nutné si 19 let počkat, v roce 1997 dodala firma Siemens 10 jídelních vozů.
(5.) WRRmz 1997
Řada vozu: WRmz815 |
Číselné označení vozu 73 54 88-91 |
Kód řady KOV: 815 |
Typové označení KOV: WRmz (73) RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, typ vozu WRmz ČD 140 N 7049, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň s hospodářským oddílem a barový oddíl, 34 sedadel +2 sklopná sedadla, elektronický informační systém,klimatizovaný, tlakotěsný, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek SGP 300-R/3S |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Siemens SGP, Wien, Rakousko + Moravskoslezská vagonka, Studénka, ČR | Rok výroby: 1997 | Počet vyrobených vozů: 10 (001–010) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WRRmz | 2001: WRmz | 2009: WRmz815 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 73 54 88-91 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–010 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 10 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2019-09-29 Výběrové řízení na dodávku 10 jídelních vozů ČD vypsaly v roce 1995 a vyhrálo jej konsorcium firem Siemens SGP Verkehrstechnik a Moravskoslezská vagónka, a.s. Výběrové řízení obsahovalo zároveň i dodávku vozů řad Ampz a Bmz. Jídelní vozy byly vyrobeny a dodány nejdřive. Ve dnech 25. a 26. 8. 1997 se zkoušel vůz 002 na rychlost 200 km/h na trati Linz - Weis. První vůz byl předán Českým drahám 10. 9. 1997. Technicko-bezpečnostní zkoušky posledních vozů skončily 26. 2. 1998 (v úseku Modřice - Břeclav) a od dubna 1998 se všech 10 vozů zařadilo do vlaků EC. Za dobu provozu stojí za zmínku z mimořádností zahoření vozu 006, ke kterému došlo 21. 4. 2013 v Budapešti na vlaku EC 276. Z Budapešti do Prahy byl přepraven 28. 4. 2013 na EC 274 a 22. 5. 2013 odjel na opravu do ŽOS Vrútky, přeprava z Prahy do Žiliny proběhla na Ex 129. Zpět do Prahy byl opravený vůz převezen po necelých 2 letech dne 4. 2. 2015 na Ex 120. Začátkem května 2014 zveřejnily ČD ve Věstníku veřejných zakázek oznámení o zakázce na modernizaci 71 vozů složených z 11 vozů řady Ampz143, 9 vozů řady Ampz146, 15 vozů řady Bmz241, 26 vozů řady Bmz245 a 10 vozů řady WRmz815. Hlavním cílem byla revitalizace interiéru, přečalounění či obměna sedaček, obnova WC, zabudování infrastruktury pro připojení Wi-Fi, dosazení elektronického informačního zařízení, oprava podvozků, u řad Ampz146, Bmz245 a WRmz815 navíc výměna CZE za jiný typ. Na modernizaci byla určena lhůta 17 měsíců od podpisu smlouvy s vítězem veřejné zakázky. Na přelomu února a března 2015 tuto veřejnou zakázku vyhrála společnost Pars nova ze Šumperku.
|
Úprava vozů řady Aza (vozy řady WR)nahoru
V roce 1976 přešly pod řadu WR dva jídelní vozy z roku 1970 zařazené zprvu do remízy vládních vozů.
(6.) WR - úprava 1976 (ex Aza)
Řada vozu: WR |
Číselné označení vozu 51 54 88-80 |
Kód řady KOV: (242) |
Typové označení KOV: WR |
||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B, typ vozu ?, vůz rozdělen na velkoprostorový oddíl s jídelnou, přípravnu, kuchyni a výčep, počet sedadel ? + 2 sklopná sedadla, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty), povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V Úprava vozů řady Aza (Bautzen 1970). |
|||||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: 1976 | Počet upravených vozů: 2 (024–025) | |||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: Aza | po úpravě (1976): WR | 1983: WRm | 1990: WR | |||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 89-40| po úpravě (1976): 51 54 88-80 | |||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||
Akt.: 2018-06-10 V roce 1976 se k 23 jídelním vozům z let 1969 a 1970 připojily dva salonní vozy řady Aza shodné konstrukce. Zda bylo vnitřní uspořádání vozů naprosto shodné s vozy 001 až 023 nebo zda se v něčem lišily nemám doloženo. Osud vozu 024 není doložen. Vůz 025 se v roce 1993 nacházel jako vůz řady WR v dom. st. Košice, evidenčně ještě s kódem železniční správy 54. Další stopa se objevuje až 14. 2. 2012, kdy byl tento vůz již pod označením 80 56 09-80 801-1 převezen ze Spišské Nové Vsi do Vrútek, kde prokazatelně stál ještě v červnu 2018. Vůz postrádá výrobní štítky, lze přečíst nápis dom. st. Spišská Nová Ves a logo ZSSK. Poslední revizí vůz podle nápisů prošel v roce 2008. Do kterého roku vůz sloužil jako jídelní a jakému účelu pod označením 80 56 09-80 801-1 není zatím známo. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (XXxx)
|
Modernizace vozů řady WRm - ŽOS České Velenice (vozy řady WRm)nahoru
V roce 1989 prošlo modernizací 5 vozů původní řady WR vyrobených v roce 1976. Této modernizaci se též říkalo "Zürich" podle plánovaného nasazení na vlaky Prahy - Zürich.
(7.) WRm - modernizace 1989 (ex WRm)
Řada vozu: WR851 |
Číselné označení vozu 50 54 88-80 |
Kód řady KOV: 851 |
Typové označení KOV: WR 76 |
||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.551, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a zásobárnu, 36 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V Modernizace vozů původní řady WR (Bautzen 1976). |
|||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR | Rok modernizace: 1989 | Počet modernizovaných vozů: 5 (030–034) | |||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRm [viz kód 851] | po modernizaci (1989): WRm | 1990: WR |2009: WR851 | |||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kód 851] | po modernizaci (1989): 51 54 88-80 | 2003: 50 54 88-80 | |||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-08-10 V roce 1989 došlo u 5 jídelních vozů původní řady WR vyrobených v roce 1976 k modernizaci interiéru (počet sedadel klesl z 48 na 36) a ke zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h úpravou podvozku. Tímto byly vytvořeny předpoklady pro nasazení jídelních vozů této řady na vlaky do zahraničí, konkrétně se mělo jednat o relaci Praha - Zürich. Proto se také někdy této modernizaci říká "modernizace Zürich". Výnosem Odboru kolejových vozidel GŘ ČD č. j. 52/03-12/1-Ba ze dne 18. 11. 2003 došlo k odebrání režimu RIC, důvodem byla skutečnost, že vozy nebyly vybaveny blokováním otevřených nástupních dveří za jízdy vlaku. Další degradací se stalo snížení povolené provozní rychlosti ze 160 km/h na 140 km/h Nejprve byla snížena rychlost v říjnu 2009 u vozu 033, následně se změna rychlosti týkala od 25. 2. 2010 i ostatních vozů, a sice na základě výnosu náměstka GŘ ČD pro osobní dopravu č. j. 480/2010-O12-Ba. Nařízení se opíralo o závěry z výzkumné zprávy Dopravní fakulty Univerzity Pardubice zaměřené na tepelné namáhání podvozkových komponentů vozů. Na konci roku 2011 byla u vozů 030, 032 a 034 provedena lehká úprava interiéru, např. nové čalounění, koberce, povrchy stěn. Odstavování vozů z provozu započalo v prosinci 2011 a skončilo v prosinci 2013. Posledním dnem provozu této pětice vozů se stalo pondělí 16. 12. 2013. Provoz vozů v letech 2011–2016: Zajímavý osud potkal vozy 030, 031 a 032.
Vůz 030 byl převezen v říjnu 2015 do dopravny Nový Jičín město, kde jej 6. 11. 2015 z kolejí vyzdvihl tahač a převezl mezi Nový Jičín a Rybí k Sirkovým lázním, kde by měl fungovat jako bistro. Reportáž z převozu je zde. Kromě vozů 030 až 032 dopadl ještě lépe vůz 034, který v roce 2014 odkoupila společnost Junior Market s.r.o., od roku 2015 je v majetku Víta Bukače. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2015–2016)
|
Modernizace vozů řady WRRm - ŽOS České Velenice (vozy řady WRRm)nahoru
V letech 1991–1994 prošlo 22 jídelních vozů původní řady WRab z roku 1978 modernizací v ŽOS České Velenice. Celkem tyto vozy obsadily 3 pozice v Kartotéce osobních vozů; dvě položky jsou již zaniklé (vozy se v letech 2012–2013 podrobily další modernizaci), jedna existuje:
WRm812 51 54 88-81 ... modernizace 1991–1992 (kód 812; zrušen - vozy přešly pod kód 816)
WRm813 51 54 88-81 ... modernizace 1991–1992 (kód 813; zrušen - vozy přešly pod kód 816)
WRmee814 61 54 88-81 ... modernizace 1994 následovaná další modernizací 2012 v ŽOS Vrútky (kód 814)
(8.) WRm - modernizace 1991–1992 (ex WRRm)
Řada vozu: WRm812 |
Číselné označení vozu 51 54 88-81 |
Kód řady KOV: 812 |
Typové označení KOV: WRm 812 RIC |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s bufetovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu 1.581, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a bufetový oddíl, 40 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovzdušné (ohřívač vytápěný elektrickou energií a naftovým vytápěcím agregátem), povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V Modernizace vozů původní řady WRab (Bautzen 1978). |
|||
Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR | Rok modernizace: 1991–1992 | Počet modernizovaných vozů: 4 (037, 047, 052, 068) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRRm [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): WRRm | 2001: WRm812 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): 51 54 88-81 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2016-03-30 Modernizace 4 vozů provedená v ŽOS České Velenice představovala pravděpodobně jen zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h úpravou nápravové převodovky. V přečíslovacích seznamech je změna označení datována až dnem 17. 5. 1994 (vozy 047, 052) a 14. 11. 1994 (vozy 037, 068); je otázka k čemu se tato data vztahují (nebo byla modernizace provedena až v roce 1994?). Dnem 25. 2. 2010 byla těmto vozů snížena povolená provozní rychlost zpět na 140 km/h, a to na základě výnosu náměstka GŘ ČD pro osobní dopravu č. j. 480/2010-O12-Ba. Nařízení se opíralo o závěry z výzkumné zprávy Dopravní fakulty Univerzity Pardubice zaměřené na tepelné namáhání podvozkových komponentů vozů. To už ale byla na spadnutí jejich další modernizace. Vůz 052 byl odstaven v dubnu 2010, ostatní vozy dojezdily v listopadu 2010 a ještě v listopadu téhož roku všechny vozy odjely do ŽOS Vrútky na modernizaci a přešly pod kód 816. Poslední jízdy s cestujícími před 2. modernizací: ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2012) |
(9.) WRm - modernizace 1991–1992 (ex WRRm)
Řada vozu: WRm813 |
Číselné označení vozu 51 54 88-81 |
Kód řady KOV: 813 |
Typové označení KOV: WRm 813 RIC |
||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu 1.581, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a barový oddíl, 38 sedadel, topení teplovzdušné (ohřívač vytápěný elektrickou energií a naftovým vytápěcím agregátem), povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V Modernizace vozů původní řady WRab (Bautzen 1978). |
|||||||||||
Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR | Rok modernizace: 1991–1992 | Počet modernizovaných vozů: 15 (001–015) | |||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRRm [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): WRRm | 2001: WRm | 2009: WRm813 | |||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): 51 54 88-81 | |||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||
Akt.: 2017-07-09 Oproti 4 vozům pozdější řady WRm812 byla modernizace dalších 15 vozů velkorysejší. Změn doznal zejména interiér. Uspořádání sedadel v jídelně přešlo z 2 + 2 na 2 + 1 (celkem 30 míst k sezení), v bufetové části vznikl barový oddíl s 6 otočnými sedačkami (křesly) a 2 sedadly. V kuchyni došlo k instalaci měniče pro napájení spotřebičů. Čelní přechodové dveře jsou posuvné, nové konstrukce. Místo sprchy vznikl skladový prostor. Povolená provozní rychlost byla zvýšena na 160 km/h úpravou nápravové převodovky. Práce na modernizaci začaly koncem roku 1990, první vozy byly dokončeny v květnu 1991; prioritou bylo zabezpečení jídelního vozu na první vlaky sítě EuroCity vedené přes ČSFR, a tím se od 2. 6. 1991 stal EC 8/9 "Antonín Dvořák". V přečíslovacích seznamech jsou změny číselného označení uváděny v období od 30. 4. 1991 do 31. 10. 1992. Vůz 001 si po modernizaci dlouho nezajezdil, v roce 1993 ho zasáhl v Maďarsku požár, načež byl 10. 12. 1993 zrušen. Podobně jako u řady WRm812 došlo dnem 25. 2. 2010 i u vozů této řady stejným výnosem ke snížení povolené provozní rychlosti zpět na 140 km/h. I vozy této řady čekala další modernizace v ŽOS Vrútky. Oproti vozům řady WRm812 jezdily o něco déle - první vozy se začaly z provozu vyřazovat v srpnu 2011. V roce 2012 se v pravidelném provozu objevovaly již jen dva vozy. Vůz 009 jel naposledy s cestujícími 9. 2. 2012 na EC 274 "Slovan" a vůz 013 dne 23. 10. 2012 na Ex 144 "Landek". Po modernizaci vozy přešly pod kód 816. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013)
|
(10.) WRmee - modernizace 1994 a 2012 (ex WRRm)
Řada vozu: WRmee814 |
Číselné označení vozu 61 54 88-81 |
Kód řady KOV: 814 |
Typové označení KOV: WRmee (61) RIC |
||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu KV-449/93WR, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a barový oddíl, 38 sedadel, klimatizovaný, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V (1994), modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi (2012) Modernizace vozů původní řady WRab (Bautzen 1978) a 2. modernizace řady WRmee (mod. ŽOS České Velenice 1994). |
|||||||||||||||||||
Modernizace: 1994: ŽOS České Velenice, ČR; 2012: ŽOS Vrútky, Slovensko | Rok modernizace: 1994, 2012 | Počet modernizovaných vozů: 3 (016–018) | |||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před 1. modernizací: WRRm [viz kód (244)] | po 1. modernizaci (1994): WRRm | 2001: WRmee | 2009: WRmee814 | |||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před 1. modernizací: 51 54 88-41 [viz kód (244)] | po 1. modernizaci (1994): 61 54 88-81 | |||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 016–018 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 3 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín |
|||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||
Akt.: 2025-02-09 ŽOS České Velenice zmodernizovaly v roce 1994 další 3 jídelní vozy původní řady WRab. Rozsah modernizace je v základu stejný jako u modernizace 15 vozů pozdější řady WRm813 , avšak přibyly další úpravy vyplývající ze záměru řadit tyto vozy do vlaků kategorie EC a IC (provoz neklimatizovaných jídelních vozů ČD měl ve vlacích EC výjimku). Do vozů byla dosazena klimatizace a zařízení CZE. Proběhla výměna všech oken (dodavatel Hády Metall Brno), která jsou nyní pevná, pouze některá mají menší horní část výklopnou. Povolená provozní rychlost byla zvýšena na 160 km/h úpravou nápravové převodovky. První vůz 016 se odborné veřejnosti představil 1. 7. 1994, ve dnech 2. 7. - 4. 7. 1994 se stal exponátem na výstavě železničních vozidel v ŽST Praha-Dejvice u příležitosti XII. Všesokolského sletu a 5. 7. 1994 vyjel do pravidelného provozu. Podobně jako u vozů řad WRm812 a WRm813 došlo dnem 25. 2. 2010 stejným výnosem i u vozů této řady ke snížení povolené provozní rychlosti zpět na 140 km/h. S tímto omezením jezdily vozy až do druhé modernizace provedené v ŽOS Vrútky na přelomu let 2011–2012. Druhá modernizace vozů řady WRmee814 byla výsledkem výběrového řízení na modernizaci 21 jídelních vozů řad WRm812, WRm813 a VRmee814. Po této modernizaci jsou vozy vybaveny podvozky s kotoučovou brzdou, 18žilovým kabelem a informačním systémem ve voze. Boční dveře jsou nyní předsuvné. Povolená provozní rychlost tak mohla být opět zvýšena na 160 km/h. Takto modernizovaný vůz vyjel s cestujícími poprvé 27. 1. 2012. Vozům bylo ponecháno předchozí označení i kód v Kartotéce osobních vozů. Na rozhodnutí učiněné v roce 2016 o rekonstrukci 9 modernizovaných vozů řady WRmee816 na vozy k sezení 1. třídy s bistro oddílem navázal v roce 2018 záměr takto rekonstruovat i zbývající vozy řady WRmee816 a také všechny 3 vozy řady WRmee814. Zatímco vozy řady WRmee816 rekonstrukcí prošly, u vozů řady WRmee814 se situace nakonec změnila a vozy se rekonstruovat nebudou. Rok 2024 přinesl pro všechny tři vozy (vedeny byly v domovské stanici Bohumín) jejich odstavení a zrušení. Dnem 14. 9. 2024 se uzavřela kapitola pravidelného provozu vozů této řady.
|
Modernizace vozů řady WRm - ŽOS Vrútky (vozy řady WRRm)nahoru
Vozy řad WRm812, WRm813 prošly v letech 2012–2013 druhou modernizací, kterou provedla slovenská společnost ŽOS Vrútky.
(11.) WRRm - modernizace 2012–2013 (ex WRm)
Řada vozu: WRmee816 |
Číselné označení vozu 61 54 88-81 |
Kód řady KOV: 816 |
Typové označení KOV: WRmee 816 |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu VR-30-2011-WR, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a barový oddíl, 31 sedadel, zásuvky 230 V, elektronický informační systém, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi 2. modernizace vozů řady WRm (mod. ŽOS České Velenice 1991–1994). |
|||
Modernizace: ŽOS Vrútky, Slovensko | Rok modernizace: 2012–2013 | Počet modernizovaných vozů: 18 (001–015, 019–021) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRm812, WRm813 [viz kódy 812, 813] | po modernizaci (2012–2013): WRmee816 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kódy 812, 813] | po modernizaci (2012–2013): 61 54 88-81 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2020-08-16 České dráhy v roce 2010 vypsaly výběrové řízení na modernizaci všech vozů řad WRm812, WRm813 a WRmee814, dohromady čítající 21 vozů. Zhotovitelem prací se stala slovenská společnost ŽOS Vrútky. Vozy jsou vybaveny podvozky s kotoučovou brzdou, 18žilovým kabelem a informačním systémem ve voze. Boční dveře jsou předsuvné. Povolená provozní rychlost byla opět zvýšena na 160 km/h. Jako první odjely do Vrútek všechny 4 vozy řady WRm812 (037, 047, 052 a 068), stalo se tak koncem listopadu 2010. S poměrně velkým časovým odstupem začaly do Vrútek odjíždět vozy řady WRm813, a sice od srpna 2011 do března 2012; poté zůstal v provozu z řady WRm813 pouze vůz 013. Mezitím odjely do Vrútek i 3 vozy řady WRmee814, které se do provozu vrátily ze všech tří řad jako první - viz též popis u kódu 814. První modernizovaný vůz označený novou řadou WRmee816, vůz 019, firma představila na výstavě Czech Raildays v Ostravě ve dnech 19. - 21. 6. 2012. Interiér se od vozů řady WRmee814 v některých detailech liší (jiný typ sedadel, osvětlení stolků, ...). Pravidelné nasazování prvních vozů řady WRmee816 do provozu bylo zahájeno v srpnu 2012. Poslední vůz 015 přijel ze ŽOS Vrútky 31. 7. 2013 a do provozu vyrazil 3. 8. 2013. V Kartotéce osobních vozů přeznačení proběhlo v období od 20. 8. 2012 do 31. 7. 2013. Pořadová čísla modernizovaných vozů řad WRm812, WRm813 a WRmee814 byla přidělena takto: u bývalé řady WRm813 (002–015) a WRmee814 beze změny (016, 017, 018); vozy bývalé řady WRm812 dostaly nová čísla 001 a 019 až 021. V roce 2016 bylo rozhodnuto o rekonstrukci těchto modernizovaných vozů na vozy k sezení 1. třídy s bistro oddílem. V letech 2018 až 2020 byly vozy postupně odesílany k rekonstrukci. Naposledy se cestující mohli svézt ve voze řady WRmee816 dne 23. 2. 2020, jednalo se o vůz WRmee816 007 na vlaku EC 272 Budapest - Praha. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2020) |
Nákup ÖBB (vozy řady WRmz)nahoru
České dráhy v letech 2014 a 2017 zakoupily u rakouské železniční společnosti ÖBB 6 jídelních vozů.
(12.) WRmz 1988–1989
Řada vozu: WRmz817 |
Číselné označení vozu: 61 81 88-90 |
Kód řady KOV: 817 |
Typové označení KOV: WRmz 817 |
||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, typ vozu ?, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad, 30 sedadel, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek MD 522 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: SGP Simmering, Rakousko | Rok výroby: 1988–1989 | Počet vyrobených vozů: 16 (200–215) | |||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WRmz | 2014: WRmz817 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 61 81 88-90 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 201, 205–208, 215 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 6 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-05-01 České dráhy v letech 2014 a 2017 zakoupily od rakouské železniční společnosti ÖBB šest jídelních vozů. Vozy nakoupené v roce 2014 do ČR dojely 18. 12. 2014 vlakem Sv 18960 do Břeclavi, který byl sestaven z vozidel 1116.108 ÖBB + Bmz 61 81 21-91 002 + 022 + 044 + 060 + 059 + WRmz 61 81 88-90 208 + 205 + 206 + 207 + ABmz 61 81 30-90 025 + 029 + 034. Vozy pokračovaly 19. 12. 2014 vlakem Sv 90049 tažené lokomotivou 362.109 do Přerova, kde byly odvěšeny a přešly následujícího dne na Sv 100882 / 100476 / 100882 do Prahy tažené lokomotivou 162.013. Vůz 205 nejprve od 26. 2. 2015 do 15. 3. 2015 pobyl v DPOV v Nymburce a jeho premiéra na pravidelném vlaku se odehrála 31. 3. 2015 na EC 277. Mezitím byl vytipován k úpravě, aby mohl sloužit jako konferenční vůz včetně kuchyňského zázemí. Naposledy jel 11. 8. 2015 na EC 173 z Hamburku do Prahy a poté byl odstaven. Sedadla byla odstraněna a nahrazena podélnými stoly s křesly. První jízdu takto upravený vůz absolvoval 19. 10. 2015 za účelem výjezdního zasedání vlády v Ústí nad Labem; z Prahy hl. n. do Ústí nad Labem hl. n. byl řazen za lokomotivou vlaku R 614, zpět se vrátil "poprázdnu" na R 605. Takto příležitostně byl využíván až do konce roku 2016, následně byl 26. 1. 2017 přepraven na Slovensko (další modernizace?), odkud se vrátil 7. 6. 2018. Od 20. 6. 2018 je vůz nasazován na pravidelné vlaky, vrátil se do stavu jídelního vozu pro cestující. Vozy 206 a 207 nebyly zprvu do provozu zařazeny, jejich první jízdou se 19. 1. 2016 stala přeprava na Slovensko k potřebným úpravám v ŽOS Vrútky. Odtud se nejprve vrátil vůz 207, a to 28. 7. 2016 na EC 120. Z Prahy vyjel poprvé 4. 8. 2016 na EC 178 a je běžně využívaný v pravidelných vlacích jako jídelní vůz. Vůz 206 přijel ze Slovenska 4. 11. 2016, stoly a křesla v jídelně jsou přesunovatelná, primárním účelem vozu je využití jako konferenční vůz. Ve výbavě vozu se nachází projektor s promítacím plátnem, ozvučení a osvětlení. Kuchyň zůstala zachována. Nasazovaný je příležitostně od 26. 1. 2017 a je doprovázen technickým doprovodem ČD. Dne 14. 11. 2019 odjel na Slovensko, patrně na provedení úprav či opravy, odkud se vrátil 9. 3. 2020 do Prahy. Z důvodu nedostatku provozních jídelních vozů vyjel počínaje dnem 12. 2. 2023 jako jídelní vůz na běžných spojích EC. Vůz 208 jezdil po počátečním pobytu v DPOV v Nymburce (19. 2. 2015 - 8. 3. 2015) prakticky stále; poprvé vyjel 18. 3. 2015 na EC 178 a jezdil do 25. 2. 2016, následně došlo k jeho odstavení. Poté odjel 2. 8. 2016 na EC 121 do Žiliny a dále patrně do ŽOS Vrútky. Do pravidelného provozu se vrátil 23. 5. 2017 a je běžně využívaný v pravidelných vlacích jako jídelní vůz. Dva vozy zakoupené v roce 2017 do ČR dojely 20. 1. 2017 vlakem Sv 18964 do Břeclavi v řazení 1116.057 ÖBB + Amz 73 81 19-91 531 + 519 + Bmz 61 81 21-90 508 + 032 + 134 + 142 + 033 + 543 + 146 + WRmz 61 81 88-90 201 + 215 + Bmz 61 81 21-90 108. Vozy pokračovaly uhned dále vlakem Sv 100816 / 245004 / 149413 / 200274 / 100862 / 100784 tažené lokomotivou 362.170 do Nymburka. Odtud se dostaly do Olomouce a 24. 1. 2017 byly připojeny na Ex 129 do Valašského Meziříčí. Vůz 201 odjel 9. 3. 2017 do DPOV v Nymburce, 29. 3. 2017 byl přepraven do Prahy, od 12. 4. do 19. 7. 2017 byl nasazovaný do pravidelného provozu, následně byl odstaven. Do pravidelného provozu se vrátil 17. 3. 2018. Vůz 215 odjel 9. 2. 2017 do DPOV v Nymburce, 15. 2. 2017 dorazil do Prahy a do pravidelného provozu byl nasazen jen krátce ve dnech 4. 3. - 17. 3. 2017, od té doby je odstaven a 12. 2. 2018 byl přepraven na Slovensko, pravděpodobně na modernizaci. Odtud přijel 14. 9. 2018 a od 22. 9. 2018 je nasazovaný na pravidelné vlaky. Dne 15. 1. 2020 odjel na Slovensko, patrně na provedení úprav či opravy, odkud se vrátil 11. 2. 2020 do Prahy a je opět nasazován na pravidelné vlaky. Všechny vozy si nesou svoje původní "rakouské" označení, změnila se pouze zkratka provozovatele vozidla z ÖBB na ČD a součástí písmenného označení se stalo doplňkové číslo 817. Vozy jsou označeny dle následujícího příkladu: A - ČD 61 81 88-90 206-7 WRmz817.
|
Výroba Smíchov 1959–1962 (vozy řady BRa)nahoru
Vagónka Tatra Smíchov dodala v letech 1959 a 1962 celkem 50 vozů k sezení 2. třídy s bufetovým oddílem.
(13.) BRa 1959 (550–594)
Řada vozu: BRa |
Číselné označení vozu 51 54 85-10 |
Kód řady KOV: (261) |
Typové označení KOV: BRa |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a bufetovým oddílem, konstrukční typ ?, typ vozu 601, vůz rozdělen na 4 oddíly k sezení, jídelnu, kuchyň a oddíl pro bufetový prodej, 32 sedadel (část vozu s oddíly) + 17 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení parní nízkotlaké a odporové, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek pensylvánský |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Tatra Smíchov, Praha, ČR | Rok výroby: 1959 | Počet vyrobených vozů: 45 (550–594) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: BRa | 1983: BR | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 550–594 | 1967: 51 54 85-10 | 19xx: 50 54 85-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-02-09 Menší polovinu vozu tvoří 4 oddíly 2. vozové třídy a větší polovina vozu patří jídelně, kuchyňskému zázemí včetně prostoru pro pultový prodej občerstvení. Zahajovací jízda se uskutečnila s vozem 550 dne 2. 6. 1959 v trase Praha - Karlovy Vary. Vůz 556 se stal exponátem na 1. mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) v Brně zahájeném 6. 9. 1959. Rok výroby je udáván 1959, avšak podle článku ve Světě železnice 2/2018 byly v tomto roce dodány pouze vozy 550–579, další vozy 580–589 v roce 1960 a vozy 590–594 až v roce 1961. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je uvedeno všech 45 vozů. Vozy byly z provozu hromadně vyřazovány počátkem 80. let, naposledy jezdily v provozu patrně v letech 1984 nebo 1985. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (198x)
|
(14.) BRa 1962 (595–599)
Řada vozu: BRa |
Číselné označení vozu 51 54 85-50 |
Kód řady KOV: (261) |
Typové označení KOV: BRa |
||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a bufetovým oddílem, konstrukční typ ?, typ vozu 601, vůz rozdělen na 4 oddíly k sezení, jídelnu, kuchyň a oddíl pro bufetový prodej, 32 sedadel (část vozu s oddíly) + 17 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení parní nízkotlaké a odporové, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek pensylvánský |
|||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Tatra Smíchov, Praha, ČR | Rok výroby: 1962 | Počet vyrobených vozů: 5 (595–599) | |||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: BRa | 1983: BR | |||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 595–599 | 1967: 51 54 85-50 | 19xx: 50 54 85-50 | |||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozu: - | ||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Menší polovinu vozu tvoří 4 oddíly 2. vozové třídy a větší polovina vozu patří jídelně, kuchyňskému zázemí včetně prostoru pro pultový prodej občerstvení. V roce 1967 byly vozy vybaveny rychlíkovou brzdou DAKO-R, což umožnilo zvýšit povolenou provozní rychlost na 140 km/h. V GVD 1967/1968 tak mohly vozy jezdit na rychlíku Praha - Frankfurt nad Mohanem. Dle [Mahel, Ivo et al. Osobní vozy ČSD II. 1939–1992. Praha. 2019.] se uvádí že rychlíkovou brzdou byly vozy vybaveny již z výroby. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je uvedeno všech 5 vozů. Vozy byly z provozu vyřazovány počátkem 80. let. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (198x)
|
Výroba Studénka 1969 (vozy řady BRa)nahoru
Vagónka Studénka dodala v roce 1969 čtyři vozy k sezení 2. třídy s bufetovým oddílem odvozené od přípojných vozů expresu Vindobona.
(15.) BRa 1969
Řada vozu: BRa |
Číselné označení vozu 51 54 85-80 |
Kód řady KOV: (262) |
Typové označení KOV: BRa |
||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s bufetovým oddílem velkoprostprvý s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na velkoprostorový oddíl k sezení, jídelnu, kuchyň, přípravnu a sklad, 24 sedadel (2. třída) + 24 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení teplovodní naftové doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek VÚKV 1-747-2 |
|||||||||||||||||||||||
Výrobce: Vagónka Studénka, ČR | Rok výroby: 1969 | Počet vyrobených vozů: 4 (000–003) | |||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: BRa | 1983: BR | |||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 85-80 | |||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-05-03 Konstrukce těchto čtyř vozů je odvozena od přípojných jídelních vozů řady BRam. Liší se od nich prakticky jen doplněním průběžným vysokonapěťovým kabelem a parním potrubím. Nátěr skříní těchto vozů byl zelený. Od GVD 1971/1972 tyto vozy podle dostupných údajů zajížděly z Prahy do Mnichova. Vozy 000, 001 a 003 byly z provozu vyřazeny již v 70. letech. U vozu 002 došlo v roce 1971 vlivem násilného poškození k jeho odstavení, načež až v roce 1980 byl opraven a uveden do provozního stavu. V provozu však vydržel jen krátkou dobu a revizí o rok později již neprošel. PŘEHLED VOZŮ PŮVODNÍCH ŘAD Aam, Bam, BRam, BRa ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1980)
|
Výroba Bautzen 1984 (vozy původní řady BRcm)nahoru
V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2, mezi nimi i lehátkové vozy kombinované s bufetovým oddílem. Dodávky probíhaly takto:
BRcm 51 54 85-40 000–019 (1984)
Bmee 50 54 21-38 001–060 (1986)
Amee 50 54 11-38 001–040 (1987)
Bmee 50 54 21-38 061–090 (1987)
BDmee 51 54 82-70 001–074 (1987)
BDmeer 51 54 82-70 075–100 (1987–1988)
(16.) BRcm 1984
Řada vozu: BRcm831 |
Číselné označení vozu: 51 54 85-40 |
Kód řady KOV: 831 |
Typové označení KOV: BRcm RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s bufetovým oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu 1.745, vůz rozdělen na 5 lehátkových oddílů, bufet, kuchyň a sklad, 40 sedadel / 30 lehátek (část vozu s oddíly) + 24 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200 S-25/85 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1984 | Počet vyrobených vozů: 20 (000–019) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: BRcm | 1999: BRm (vůz 004) | 2009: BRcm831 (vůz 019) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 85-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:![]() |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2016-08-07 Vozy řady BRcm byly prvními vozy konstrukčního typu Z2 dodanými ČSD z budyšínské vagónky. Postranní chodbička vede podél celého vozu, tedy i kolem jídelny, která se v tomto případě nazývá spíše bufetem. Předchozí typy vozů s místy k sezení s bufetovým oddílem měly v bufetové části uličku uprostřed. Po rozdělení ČSD na železniční společnosti ČD a ŽSR v roce 1993 zůstalo u ČD 7 lehátkových vozů čísel 000 až 004, 006 a 008. V roce 1994 byly vozy 000 až 003 a 006 odeslány na modernizaci, po níž obdržely nové označení BRm a přešly pod kód 830. Od roku 1999 tedy kód 831 v Kartotéce osobních vozidel neexistoval. To se změnilo 1. 6. 2004, kdy byl do KOV pod kódem 831 zařazen slovenský vůz 019 dodaný Českým dráhám jako kompenzace za vyhořelý vůz 001; v červnu 2004 vůz stál jště ve zbarvení ŽSR v Praze ONJ a nejpozději v prosinci 2004 byl opatřen novým nátěrem ČD. Kód 831 byl tedy opět aktivní, a to do roku 2010, kdy vůz 019 přešel po modernizaci pod kód 832. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2010)
|
Modernizace vozů řady BRcm - ŽOS České Velenice (vozy řady BRm)nahoru
V letech 1994–1995 prošlo 5 vozů řady BRcm modernizací, při níž byla odstraněna lehátka a nahrazena sedadly.
(17.) BRm - modernizace 1994–1995 (ex BRcm)
Řada vozu: BRm830 |
Číselné označení vozu 51 54 85-40 |
Kód řady KOV: 830 |
Typové označení KOV: BRm RIC |
||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a bufetovým oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu 1.745, vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, bufet, kuchyň a sklad, 30 sedadel (část vozu s oddíly) + 24 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200 S-25/85 Modernizace vozů původní řady BRcm (Bautzen 1984). |
|||||||||||
Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR | Rok modernizace: 1994–1995 | Počet modernizovaných vozů: 5 (000–003, 006) | |||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: BRcm [viz kód 831] | po modernizaci (1994–1995): BRm | 2009: BRm830 | |||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 85-40 [viz kód 831] | po modernizaci (1994–1995): 51 54 85-40 | |||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||
Akt.: 2016-04-10 Pět vozů řady BRcm se v roce 1994 podrobilo v ŽOS České Velenice modernizaci, která se však soustředila zejména na přeměnu lehátkových oddílů na oddíly se sedadly. Počet sedadel klesl ze 40 na 30, v každém oddíle bylo tedy nově jen 6 sedadel použitých například ve vozech Bee272. Do vozů bylo dosazeno rozhlasové zařízení, nový typ tlumičů tuzemské výroby a skříně vozů obdržely nový nátěr PUR v kombinaci červené a světle šedé. První vůz 001 byl takto upraven v říjnu 1994. Označení řady vozů se změnilo z BRcm na BRm. U číselného označení se počítalo s přeznačením z intervalu 51 54 85-40 do intervalu 51 54 85-80. K tomu nakonec nedošlo, v přečíslovacím přehledu je uvedena poznámka že po jednání mezi Drážním úřadem a ŽOS České Velenice byla vozům ponechána jejich původní čísla. Podle přečíslovacích seznamů je změna označení řady vozů z BRcm na BRm provedena ke dni 4. 10. 1994 (vozy 001, 003) a 11. 8. 1995 (vozy 000, 002, 006). Během jedné prosincové noci roku 2002 došlo v Žilině k požáru vozu 001 a tím prakticky k jeho nevratnému poškození. Za tento vůz České dráhy obdržely slovenský vůz 019, u ČD byl zařazen pod kód 831. Vozy 000, 002, 003 a 006 jezdily v této úpravě až do roku 2009, kdy prošly svojí 2. modernizací a v roce 2010 přešly pod kód 832. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2010)
|
Rekonstrukce vozů řady BRcm a BRm - ŽOS Vrútky (vozy řady ARmpee)nahoru
Čtyři existující vozy řady BRm se v roce 2010 podrobily po předchozí modernizaci podrobily rekonstrukci, tentokrát na vozy k sezení 1. vozové třídy s bistrem. Rekonstrukcí prošly i dva vozy řady BRcm, které unikly modernizaci prováděné v roce 1994.
(18.) ARmpee - rekonstrukce 2010 (ex BRcm, BRm)
Řada vozu: ARmpee832 |
Číselné označení vozu 61 54 85-71 |
Kód řady KOV: 832 |
Typové označení KOV: ARmpee 832 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s bistro oddílem velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ Z2, typ vozu VR-23-2009-AR, vůz rozdělen na velkoprostorový oddíl k sezení, bistro a kuchyň, 22 sedadel (1. třída) + 14 sedadel (část s bistro oddílem), zásuvky 230 V, Wi-Fi, elektronický informační systém, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/85 Rekonstrukce vozů původní řady BRcm (Bautzen 1984) + rekonstrukce po předchozí modernizaci vozů řady BRm (mod. ŽOS České Velenice 1994). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce: ŽOS Vrútky, Slovensko | Rok rekonstrukce: 2010 | Počet rekonstruovaných vozů: 6 (001–006) | |||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: BRm830, BRcm831 [viz kódy 830, 831] | po rekonstrukci (2010): ARmpee832 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 51 54 85-40 [viz kódy 830, 831] | po rekonstrukci (2010): 61 54 85-71 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–006 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 6 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín |
|||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2025-02-09 Na jednání představenstva ČD dne 19. 12. 2006 byl předložen návrh na rekonstrukci vozů řad BRm a BRcm na velkoprostorové vozy 1. třídy s bistrem s dosazením klimatizace s označením ARmpee. Projekt ležel na stole až do září 2008, kdy ČD vyhlásily výběrové řízení na provedení uvedené rekonstrukce pro všech 6 vozů (000, 002-004, 006 a 019). Vítězem se stala firma ŽOS Vrútky, v únoru 2009 byly na rekonstrukci přistaveny první čtyři vozy (000, 004, 006 a 019), později přišla řada i na zbývající vozy 002, 003 a 006. Zadání výběrového řízení lze dohledat na adrese https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/cs-CZ/Searching/SearchContractName, do vyhledávání zadat "BRm". Tato rekonstrukce zcela proměnila interiér vozů. V části vozu vznikl velkoprostorový oddíl s 22 sedadly 1. vozové třídy, zbylá část vozu je proměněna v bistro oddíl s kuchyní. Cestující mohou využít 6 barových stoliček nebo dva stoly se sedáky, kam by si mělo bez problémů sednout 8 cestujících. Odstranění nápravových generátorů umožnilo zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h. První vůz po dodání z ŽOS Vrútky nesl na podélníku přechodně označení řady BRm/ARmpee61, s tímto označením byl vystaven v září 2009 na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Později však bylo provizorní označení řady vozu změněno na správné ARmpee832. Přeznačení vozů v Kartotéce osobních vozů proběhlo 19. 3. 2010 (vozy 001–002), 16. 4. 2010 (vůz 003), 4. 6. 2010 (vůz 004), 2. 7. 2010 (vůz 005) a 2. 8. 2010 (vůz 006). V letech 2018–2020 probíhala v DPOV Nymburk rekonstrukce jídelních vozů řady WRmee816 (původně se mělo jednat i o vozy řady WRmee814, ale z toho sešlo) na vozy k sezení 1. třídy s bistro oddílem, čímž se z nich stala nová řada ARmpee829. Subdodavatelsky se na modernizacích významnou měrou podílela dnes již zkrachovalá společnost TRATEC CS, známá například z projektu modernizace Pendolin, méně slavně pak také z projektu (nedokončené) modernizace vozů řady Bdmtee275 a Bdmtee281. Modernizace (u vozů řady ARmpee832 se nejednalo vyloženě o rekonstrukci, ale spíše o modernizaci) se měla původně týkat i všech 6 vozů řady ARmpee832, přičemž se předpokládalo, že i tyto vozy přejdou pod kód 829, tzn. že se z nich stanou rovněž vozy řady ARmpee829. Interiér vozů řady ARmpee829 vzniklých rekonstrukcí vozů řady WRmee816 však přinesl po zařazení prvních z nich do provozu v roce 2019 poměrně značnou vlnu kritiky cestujících k interiéru vozu, to vše ještě před započetím modernizace prvního vozu řady ARmpee832. Kritika se týkala zejména nemožnosti konzumace zakoupených jídel a nápojů cestujícími s jízdními doklady 2. vozové třídy přímo ve voze. Na toto bylo částečně reagováno vyhrazením tzv. bistromíst v menším oddíle 1. třídy, kde mohou po dobu konzumace setrvat i cestující s jízdním dokladem 2. vozové třídy. V roce 2020 se rozběhly práce na voze ARmpee832 002, ale kvůli výše uvedeným výhradám nedošlo k rozdělení vozu bistrem na dvě části jako u vozů řady ARmpee829. Je to tedy "atyp" oproti ostatním vozům, nemá žádná místa k sezení v bistro oddíle, jedná se vlastně jen o bar mezi oddíly 1. vozové třídy. I přes tuto skutečnost pominul pro šestici vozů přeznačení z řady ARmpee832 na ARmpee829 (řekl bych že naopak je nanejvýš praktické nechat dvě řady), neboť se jedná o vozy s rozdílným uspořádáním interiéru. Práce na voze 002 probíhaly v období 25. 1. - 1. 11. 2020, do pravidelného provozu vyjel 4. 11. 2020 na vlaku SC 517. Modernizace dalších vozů ale zůstala otevřená a modernizační práce proběhly v letech 2023–2024 pod taktovkou DPOV Nymburk. Byly dosazeny nové stoly a sedačky, na podlaze je položeno nové linoleum, resp. v části 1. vozové třídy koberec.
|
Rekonstrukce vozů řady WRmee - DPOV Nymburk (vozy řady ARmpee)nahoru
V roce 2018 započala rekonstrukce 18 vozů řady WRmee na vozy k sezení 1. vozové třídy s bistrem, tedy po vzoru 6 vozů tohoto uspořádání, které vznikly v roce 2010 z vozů řady BRcm a BRm.
(19.) ARmpee - rekonstrukce 2018 (ex WRmee)
Řada vozu: ARmpee829 |
Číselné označení vozu 61 54 85-71 |
Kód řady KOV: 829 |
Typové označení KOV: ARmpee 829 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed a s bistrem, konstrukční typ X, typ vozu ?, 40 sedadel, zásuvky 230 V, Wi-Fi, elektronický informační systém, klimatizovaný, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V - Dunakeszi Rekonstrukce vozů řady WRmee (mod. ŽOS České Velenice 1994, ŽOS Vrútky 2012–2013). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce: DPOV, Nymburk, ČR | Rok rekonstrukce: 2018–2020 | Počet rekonstruovaných vozů: 18 (101–115, 119–121) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: WRmee814, WRmee816 [viz kódy 814, 816] | po rekonstrukci (2018–2020): ARmpee829 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 61 54 88-81 [viz kódy 814, 816] | po rekonstrukci (2018–2020): 61 54 85-71 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD:101–115, 119–121 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 18 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2025-02-09 Uplynuly 4 roky od modernizací vozů řady WRmee, WRm812 a WRm813 na vozy řad WRmee814 a WRmee816, a na stole se objevila myšlenka předělat část z těchto 21 restauračních vozů na vozy k sezení 1. třídy s bistro oddílem, tedy po vzoru šestice vozů řady ARmpee832. Dne 23. 8. 2016 se ve Věstníku veřejných zakázek objevilo oznámení o zakázce na přestavbu 9 vozů řady WRmee na bistrovozy. V létě 2018 započala postupná přístavba prvních vozů na rekonstrukci. Zároveň vyšla tisková zpráva, podle které na zmíněných 9 vozů naváže rekonstrukce i zbývajících 12 vozů. A na závěr by mělo dojít k odpovídající úpravě 6 stávajících vozů řady ARmpee832. Tím mělo ve finále vzniknout 27 vozů - bistrovozů. Jídelní vozy tak měly zůstat pouze v podobě 10 vozů řady WRmz815 vyrobených v roce 1997 a 6 vozů řady WRmz817 odkoupených v letech 2014 a 2017 od železniční správy ÖBB. Rekonstrukci provedla společnost DPOV, a.s., práce se prováděly v Praze, České Třebové, podvozky v Olomouci, a dále v Nymburce. Vozům byla určena řada ARmpee829 s číselným označením stejným jako mají vozy ARmpee832, ale s pořadovými čísly od 101 výše. Rekonstruované vozy měly být k dispozici v letech 2019–2021. Leč v průběhu rekonsktrukce došlo ke změnám původních plánů. Uspořádání interiéru bylo cestující veřejností značně kritizováno. To vedlo ke změně zadání modernizace vozů řady ARmpee832, u níž je uspořádání interiéru jiné. Do toho ještě padlo rozhodnutí, že vozy řady WRmee814 se rekonstruovat na řadu ARmpee829 nebudou. Rekonstrukcí na řadu ARmpee829 tak prošlo všech 18 vozů řady WRmee816 pořadových čísel 001 až 021, která byla přerušena třemi vozy řady WRmee814 016 až 018. Tím vznikla "díra" v pořadových číslech vozů řady ARmpee829, pořadová čísla 116 až 118 zůstávají neobsazena. V Kartotéce osobních vozů započalo přeznačování ke dni 5. 10. 2018, a to u prvních dvou vozů 102 a 109. Ukončení přeznačování v KOV připadlo na 24. 2. 2020, kdy byl přeznačene poslední vůz 107. První nasazení vozů do pravidelného provozu s cestujícími:
|