Vozy lůžkové
Výroba Görlitz 1956 (vozy původní řady WLA)nahoru
První dvě poválečné dodávky lůžkových vozů pro ČSD proběhly v roce 1956. Vagónka (v tehdy východo-) německém Zhořelci dodala Pražské dráze pro přímé spojení mezi Československem a Sovětských svazem 10 lůžkových vozů řady WLA robustní konstrukce s prolisy na vozové skříni.
(1.) WLA 1956 (100–109)
Řada vozu: WLB |
Číselné označení vozu 51 54 71-10 |
Kód řady KOV: ??? |
Typové označení KOV: ??? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 8 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, 32 lůžek + 2 lůžka pro průvodce vozu, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností ohřevu vody párou z hlavního parního potrubí), povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek sovětského typu na normální rozchod + podvozek sovětského typu na široký rozchod, na širokém rozchodu samočinné spřáhlo SA-3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1956 | Počet vyrobených vozů: 10 (100–109) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLA | 1966: WLB | 1983: WLBm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 100–109 | 1967: 51 54 71-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2016-06-24 Tyto vozy robustního vzhledu byly k ČSD dodány v úplném závěru roku 1956, jednalo se o vůbec první lůžkové vozy schopné přechodu na široký rozchod. Nátěr vozu byl hráškově zelený s výrazným podokenním žlutým pruhem, vozová skříň byla opatřena prolisy. Vozy jezdily na vlacích mezi ČSSR a SSSR, konkrétně v relaci Karlovy Vary - Praha - Moskva. Každý vůz (viz však níže) měl dvoje podvozky shodné konstrukce, jedny normálněrozchodné (rozvor 2,7 m) a druhé širokorozchodné (rozvor 2,4 m). Podvozky se vyměňovaly v přechodové stanici. Zde se rovněž zaměňovalo samočinné spřáhlo SA-3 provozované na širokém rozchodu za táhlový hák se zesílenou šroubovkou. Osm oddílů představovalo pro cestující při čtyřech lůžkách dostatek místa. Konstrukčně vůz odpovídá lůžkovým vozům SSSR té doby.
[Použit článek Zdeňka Maruny, Železničář 7/1978, str. 104] Protože nároky na komfort cestování v lůžkových vozech postupně rostly, došlo v roce 1966 k přeznačení těchto vozů z řady WLA na WLB. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je vedeno všech 10 vozů. Podle vzpomínek pamětníka (za zprostředkování děkuji Martinu Zedníkovi) byly po dodávce lůžkových vozů v roce 1965 z vagónky Görlitz tyto vozy z provozu do SSSR vyřazeny a dojezdily na vnitrostátních výkonech; přesný rok vyřazení z provozu však znám není. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)
|
Výroba Dunakeszi 1956 (vozy řady WLA)nahoru
První dvě poválečné dodávky lůžkových vozů pro ČSD proběhly v roce 1956. Vagónka v maďarském Dunakeszi dodala Bratislavské dráze 10 lůžkových vozů řady WLA.
(2.) WLA 1956 (110–119)
Řada vozu: WLA |
Číselné označení vozu 51 54 60-10 |
Kód řady KOV: (221) |
Typové označení KOV: WLA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 10 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, 20 lůžek + 1 lůžko pro průvodce vozu, topení parní nízkotlaké (kotel na tuhá paliva) , povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek rozsochový s rovným rámem |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Dunakeszi, Maďarsko | Rok výroby: 1956 | Počet vyrobených vozů: 10 (110–119) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 110–119 | 1967: 51 54 60-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2015-08-08 Zatímco východoněmecké lůžkové vozy řady WLA z roku 1956 byly určeny pro provoz mezi ČSSR a SSSR, maďarský výrobce dodal 10 vozů řady WLA pro provoz ve vnitrostátních a mezistátních vlacích. První vozy se na Slovensku objevily v září 1956. Nátěr vozu byl fialověmodrý se dvěma výraznými žlutými pruhy. Konstrukce vozu vycházela z osobních vozů vyráběných v té době v Maďarsku. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je vedeno všech 10 vozů. K úplnému vyřazení vozů této řady z pravidelného provozu došlo patrně na přelomu 70. a 80. let. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)
|
Výroba Görlitz 1958–1959 (vozy původních řad WLA, WLAB, WLB)nahoru
V letech 1958–1959 dodala zhořelecká vagónka další série lůžkových vozů:
29 vozů WLA 120 až 148, v r. 1967 přeznačeny 51 54 61-10
14 vozů WLAB 200 až 214, v r. 1967 přeznačeny 51 54 66-10
10 vozů WLB 300 až 309, v r. 1967 přeznačeny 51 54 71-10
(3.) WLA 1958–1959 (120–148)
Řada vozu: WLA |
Číselné označení vozu 51 54 61-10 |
Kód řady KOV: (221) |
Typové označení KOV: WLA |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 11 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, 22 lůžek + 1 lůžko pro průvodce vozu + 6 sklopných sedadel, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností ohřevu vody párou z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1958–1959 (1958: 120–134; 1959: 135–148) | Počet vyrobených vozů: 29 (120–148) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLA | 19xx: WLAB | 1983: WLABm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 120–148 | 1967: 51 54 61-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-11-06 Vozy řad WLA, WLAB a WLB dodané ze Zhořelce v letech 1958–1959 jsou stejné konstrukce, liší se pouze počtem lůžek. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je vedeno 27 vozů. K úplnému vyřazení vozů této řady z pravidelného provozu došlo patrně na přelomu 70. a 80. let (velmi pravděpodobně do konce GVD 1979/1980 v dom. stanici Bratislava hl. st. a Košice). Některý z vozů 004, 014 nebo 024 je krátkou chvíli (od 15:30 min) vidět ve filmu "Blízke diaľavy" z roku 1979 (viz https://www.youtube.com/watch?v=kOVLzbg8ZJc). V červenci 1987 je doložen vůz 50 54 61-10 002-4 v Kořenově, již vyčleněný jako (patrně) obytný vůz. Vůz nesl řadu WLABm (což značí že v průběhu let byly vybrané oddíly prohlášeny za 1. vozovou třídu) a vozu byl odebrán režim RIC. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)
|
(4.) WLAB 1958 (200–214)
Řada vozu: WLAB |
Číselné označení vozu 51 54 66-10 |
Kód řady KOV: (222) |
Typové označení KOV: WLAB |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 11 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, 12 lůžek (6 oddílů 1. třídy) + 15 lůžek (5 oddílů 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu + 6 sklopných sedadel, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností ohřevu vody párou z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1958 | Počet vyrobených vozů: 15 (200–214) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLAB | 1983: WLABm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 200–214 | 1967: 51 54 66-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-11-03 Vozy řad WLA, WLAB a WLB dodané ze Zhořelce v letech 1958–1959 jsou stejné konstrukce, liší se pouze počtem lůžek. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je vedeno 12 vozů. K úplnému vyřazení vozů této řady z pravidelného provozu došlo patrně na přelomu 70. a 80. let (velmi pravděpodobně do konce GVD 1979/1980 v dom. stanici Bratislava hl. st. a Košice). Zda se některý z vozů dočkal roku 1983 a tím i přeznačení na řadu WLABm není jisté. Na snímku z 5. 5. 1982 Tlačovej agentúry Slovenskej republiky je patrný některý z vozů řady WLA/WLAB/WLB; za odkaz děkuji Pavlovi Turancovi. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)
|
(5.) WLB 1958 (300–309)
Řada vozu: WLB |
Číselné označení vozu 51 54 71-10 |
Kód řady KOV: (224) |
Typové označení KOV: WLB |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 11 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, 33 lůžek + 1 lůžko pro průvodce vozu + 6 sklopných sedadel, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností ohřevu vody párou z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1958 |
Počet vyrobených vozů: 10 (300–309) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLB | 19xx: WLAB | 1983: WLABm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 300–309 | 1967: 51 54 71-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu: - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 20221-11-06 Vozy řad WLA, WLAB a WLB dodané ze Zhořelce v letech 1958–1959 jsou stejné konstrukce, liší se pouze počtem lůžek. V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je vedeno 9 vozů. Kdy došlo k úplnému vyřazení vozů této řady z pravidelného provozu není přesně doloženo. V září 1984 je však doložen vůz 016 na nočním vlaku Košice - Praha hl. n., vůz nese řadu WLABm (což značí že v průběhu let byly vybrané oddíly prohlášeny za 1. vozovou třídu) a vozu byl odebrán režim RIC. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (198x)
|
Výroba Görlitz 1965 (vozy původní řady WLAB)nahoru
Sérií lůžkových vozů z roku 1965 se započaly dodávky východoněmeckých lůžkových vozů konstrukčního typu Y (později Y/B a Y/B 70). Lůžkové vozy z roku 1965 byly vybaveny i širokorozchodnými podvozky pro přímé spojení mezi ČSSR a SSSR.
(6.) WLAB 1965 (160–175)
Řada vozu: WLAB |
Číselné označení vozu 51 54 64-80 |
Kód řady KOV: (222) |
Typové označení KOV: WLAB 65 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Y, typ vozu ?, 10 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů 1. a 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu + 1 sklopné sedadlo, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností ohřevu vody párou z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V na normální rozchod + podvozek Chanin CN II na široký rozchod, na širokém rozchodu samočinné spřáhlo SA-3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1965 | Počet vyrobených vozů: 16 (160–175) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLAB | 1983: WLABm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 160–175 | 1967: 51 54 64-80 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-02-06 Po 9 letech od dodávky zhořeleckých vozů pro dopravu mezi ČSSR a SSSR bylo od téhož výrobce k ČSD dodáno 16 vozů nového konstrukčního typu UIC Y. Vozy měly opět dvoje podvozky, jedny normálněrozchodné a druhé širokorozchodné, jejich výměna probíhala v přechodové stanici. Podle dochovaného snímku vozu z doby již s 12místným číselným označením měly vozy zelenou barvu vozové skříně. Ve voze se nachází 10 oddílů s maximální kapacitou 30 lůžek (v jednom oddíle byla 3 lůžka). Uspořádání oddílů bylo tedy patrně variabilní, poměr oddílů 1. třídy a 2. třídy se dal upravit počtem skutečně využitých lůžek (neobsazená lůžka nebyla sklopena). V pomůcce GVD "Plán řadění vlaků osobní přepravy" se uvádí 5 oddílů 1. třídy s 10 lůžky a 5 oddílů 2. třídy s 15 lůžky. V oddíle se na jedné straně nacházela lůžka, na druhé straně umývadlo. A právě na straně umývadla byla přepážka oddělující oddíly sklápěcí a ve voze tak mohlo vzniknout 5 dvojoddílů. Vozy WLAB 160 a 166 byly po dodání převedeny pod salonní vozy a obdržely označení Aza 60 a 66, aby po čase přešly opět mezi lůžkové vozy. Dále byl pod salonní vozy převeden velmi pravděpodobně z této série později ještě jeden lůžkový vůz neznámého čísla, viz sekce salonních vozů, položka (22.). Při přeznačení vozů podle číslovacího schematu z roku 1967 lůžkové vozy obdržely interval 51 54 64-80 od pořadového 046 do 059, tzn. že se v číselném pořadí dostaly až za lůžkové vozy vyrobené v roce 1968. Zajímavostí je bezesporu dodatečné obsazení pořadových čísel 060 a 061: Podle údajů v Železničáři 11/1990 byly v té době všechny vozy této série již vyřazeny nebo vyčleněny na jiné účely. Po dobu pravidelného provozu byly vozy soustředěny pravděpodobně do jediné dom. st. Praha hl. n. s výjimkou vozu 049, který měl být předán v 80. letech z domovské stanice Praha do domovské stanice Košice. K úplnému vyřazení vozů této řady z pravidelného provozu došlo patrně v polovině 80. let. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (198x)
|
Výroba Bautzen 1968 (vozy původní řady WLAB)nahoru
Vagónka v Budyšíně dodala v roce sérii 45 lůžkových vozů, jednalo se o jedinou dodávku lůžkových vozů z Budyšína k ČSD.
(7.) WLAB 1968
Řada vozu: WLAB |
Číselné označení vozu 51 54 64-80 |
Kód řady KOV: (223) |
Typové označení KOV: WLAB 68 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Y/B, typ vozu ?, 10 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů 1. a 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu, topení teplovodní s kombinovaným vytápěcím agregátem na elektrickou energii, páru a s naftovým kotlem doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1968 | Počet vyrobených vozů: 45 (001–045) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLAB | 1983: WLABm | 1990: WLAB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 64-80 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2021-09-26 Vozy této série byly první lůžkové vozy, které obdržely přímo z výroby 12místné číselné označení. Svými pořadovými čísly 001 až 045 předběhly starší lůžkové vozy z roku 1965. Ve voze se nachází 10 oddílů s maximální kapacitou 30 lůžek (v jednom oddíle byla 3 lůžka). Uspořádání oddílů bylo tedy patrně variabilní, poměr oddílů 1. třídy a 2. třídy se dal upravit počtem skutečně využitých lůžek (neobsazená lůžka nebyla sklopena). V pomůcce GVD "Plán řadění vlaků osobní přepravy" se uvádí 5 oddílů 1. třídy s 10 lůžky a 5 oddílů 2. třídy s 15 lůžky. Oproti lůžkovým vozů z předchozí série z roku 1965 mohl v těchto vozech vzniknout pouze jediný dvojoddíl, a to propojením 5. a 6. oddílu. Všechny ostatní přepážky mezi oddíly byly pevné. V dvojoddíle navíc bylo možné sestavit ze dvou dílů konferenční stůl. Vozy 009, 024, 025, 031, 037 a 045 byly převedeny pod salonní vozy, údaje o těchto vozech jsou uvedeny v sekci salonních vozů, položka (24.). Nejpravděpodobnější varianta je ta, že vozy 024 a 025 už byly dodány přímo jako vozy salonní (tzn. že čísla 024 a 025 byla vynechána), ostatní vozy přešly pod salonní vozy v pozdějších letech. Podle údajů v Železničáři 11/1990 byly v té době zrušeny nebo vyčleněny vozy 009, 024, 025, 031 a 037. Všechny provozní vozy byly v té době vyjma vozu 021 (dom. st. Praha hl. n.) soustředěny na Slovensku v dom. st. Bratislava hl. st. a Košice. To by odpovídalo uvedenému vyčlenění lůžkových vozů pod salonní, otázkou zůstává proč nebyl jako vyčleněný uveden i vůz 045. Podle vzpomínky pamětníka byly vozy 001 až 023 po dodání zařazeny do dom. st. Praha hl. n. Maďarská společnost MÁV Nosztalgia má ve svém vozidlovém parku vůz, který pochází s největší pravděpodobností z lůžkového vozu 51 54 64-80 041-3. Tento vůz byl v roce 1998 nebo 1999 (prameny se rozcházejí) přebudován na společenský vůz s názvem "Istropolitan" s označením Salon 51 56 09-40 041-8. Reportáž z akce v Bratislavě-Petržalce v lednu 2005 se snímky tohoto vozu jsem našel na odkazu http://1url.cz/C8W7. Tento vůz byl někdy v letech 2005–2008 předán do Maďarska a označení vozu se pozměnilo na H-MNOS Salon 51 55 09-40 041-9. A konečně dle informace na odkazu http://1url.cz/M8iL došlo k dalšímu přeznačení a vůz nyní nese označení H-MNOS BcR 56 55 85-40 041-1. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1995)
|
Výroba Görlitz 1974 (vozy původní řady WLAB)nahoru
Lůžkové vozy pro přímé spojení ČSSR a SSSR přicházely k ČSD do té doby v 9letých cyklech - v letech 1956, 1965 a 1974. I série vozů z roku 1974 pocházela ze Zhořelce.
(8.) WLAB 1974
Řada vozu: WLABv |
Číselné označení vozu 51 54 64-80 |
Kód řady KOV: 820 |
Typové označení KOV: WLAB 74 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Y, typ vozu ?, 10 oddílů a 2 oddíly pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů 1. a 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností vhánění páry do vody z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz VI na normální rozchod + podvozek Görlitz VI na široký rozchod, na širokém rozchodu samočinné spřáhlo SA-3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1974 | Počet vyrobených vozů: 25 (080–104) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLAB | 1983: WLABmv | 1990: WLABv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 64-80 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Po 9 letech od dodávky zhořeleckých vozů pro dopravu mezi ČSSR a SSSR byly od téhož výrobce k ČSD dodány další vozy. Podle nejpravděpodobnější hypotézy se jednalo o 25vozovou sérii. Vozy měly opět dvoje podvozky, jedny normálněrozchodné a druhé širokorozchodné, jejich výměna probíhala v přechodové stanici. Na bocích vozové skříně se nalézají prolisy, které měly naposledy lůžkové vozy z roku 1956. Ve voze se nachází 10 oddílů s maximální kapacitou 30 lůžek (v jednom oddíle byla 3 lůžka). Uspořádání oddílů bylo tedy patrně variabilní, poměr oddílů 1. třídy a 2. třídy se dal upravit počtem skutečně využitých lůžek (neobsazená lůžka nebyla sklopena). V pomůcce GVD "Plán řadění vlaků osobní přepravy" se uvádí 5 oddílů 1. třídy s 10 lůžky a 5 oddílů 2. třídy s 15 lůžky. Oddíl pro průvodce vozu je u tohoto typu rozdělen na služební oddíl s kuchyňským vybavením a odpočínkovou místnost pro průvodce umístěnou na druhém konci vozu. Podle údajů v Železničáři 11/1990 byly v té době vyřazeny nebo vyčleněny na jiné účely vozy 087, 095 a 102; rovněž byl vyčleněn vůz 104, který byl v Železničáři ale nesprávně zařazen až do série vozů z roku 1978. Vozy ze série vyrobené v roce 1974 byly po celou dobu pravidelného provozu nasazeny v jediné dom. st. Praha hl. n. Podle vzpomínek pamětníka mohly zpočátku jezdit jen do SSSR a Polska. Na přímém spojení ČSSR - SSSR jezdily údajně jen do roku 1981, kdy je odtud vytlačily nové lůžkové vozy stejné konstrukce. Poté vozy jezdily na vlacích v rámci ČSSR a dále do Maďarska, Rumunska, Bulharska a Polska. Pořadová čísla lůžkových vozů začala číslem 080. Proč byl interval 061–079 vynechán není jasné. Mohla za tím být například objednaná, ale nakonec neuskutečněná dodávka 20 vozů; je to ale jen dohad. V roce 1997 byl vydán dopis č. j. 43/1997-12/1-RF předepisující další využití lůžkových vozů z roku 1974 jako vozy obytné k NPP (uvádím pořadové číslo vozu, nové pětimístné označení vozu a dom. stanici): Poněkud nepřehledná situace je u doprovodného vozu v Olomouci označeném 63 54 99-40 013-6 (do roku 2016 jako 80 54 38-00 013-7). Jsou do toho zamotané tři vozy - 084, 092 a 099. Popis vývoje u těchto tří vozů je odhad podle získaných indicií, tedy že vůz 63 54 99-40 013-6 byl vždy jen z vozu 092, byť podle výrobních štítků vyvolává dojem že se jedná o vůz 084, později pak 099. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1998)
|
Úprava vozů řady Aza (vozy řady WLAB)nahoru
Čtyři salonní vozy dodané k ČSD (Görlitz 1974) byly upraveny na lůžkové vozy řady WLAB.
(9.) WLAB - úprava 1977–1981 (ex Aza)
Řada vozu: WLABv |
Číselné označení vozu 51 54 64-80 |
Kód řady KOV: 820 |
Typové označení KOV: WLAB 74 RIC |
||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu:čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Y, typ vozu ?, 10 oddílů a 2 oddíly pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů 1. a 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností vhánění páry do vody z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz VI na normální rozchod + podvozek Görlitz VI na široký rozchod, na širokém rozchodu samočinné spřáhlo SA-3 Úprava vozů původní řady Aza (Görlitz 1974). |
|||||||||||||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: 1977–1981 | Počet upravených vozů: 4 (076–079) | |||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: Aza | po úpravě (1977–1981): WLAB | 1983: WLABmv | 1990: WLABv | |||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou 51 54 89-40 | po úpravě (1977–1981): 51 54 64-80 | |||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-10-11 Čtyři z pěti salonních vozů dodaných k ČSD v roce 1974 poměrně záhy v remíze vládních vozů skončily a našly další uplatnění jako běžné lůžkové vozy. V roce 1977 se vyčlenění z RVV týkalo vozů Aza 011II a 014, nejpozději v roce 1981 vozů Aza 015 a 016. Pořadová čísla lůžkových vozů ve 12místném číslovacím schématu končila číslem 060 (série vozů řady WLAB z roku 1965) a začínala číslem 080 (série vozů WLAB z roku 1974). Při zařazování - nyní již bývalých - salonních vozů mezi lůžkové tyto vozy dostaly označení WLAB 51 54 64-80 a pořadová čísla sestupně od 079, tzn. že se postupně došlo až k pořadovému číslu 076. Další informace dávájící dohromady historii provozu této čtveřice vozů je až z roku 1997, kdy byl vydán dopis č. j. 43/1997-12/1-RF předepisující další využití lůžkových vozů z roku 1974 jako vozy obytné k NPP: Zajímavý osud potkal vůz 077, který pod označením WLAB 51 54 64-80 089-2 (avšak druhého obsazení) slouží od roku 2002 jako ubytovací vůz ve Staré Vsi nad Ondřejnicí v Diecézním středisku mládeže. Vůz 076 byl v roce 2000 zklikvidován, o dalších osudech vozů 078 a 079 není nic známo. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1997)
|
Výroba Görlitz 1978 (vozy původní řady WLAB)nahoru
Zhořelecká Vagónka dodala v roce 1978 další sérii lůžkových vozů.
(10.) WLAB 1978
Řada vozu: WLAB |
Číselné označení vozu 51 54 64-40 |
Kód řady KOV: 825 |
Typové označení KOV: WLAB 78 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Y/B70, typ vozu ?, 10 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů 1. a 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu, topení teplovodní s kombinovaným vytápěcím agregátem na elektrickou energii, páru a s naftovým kotlem doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1978 | Počet vyrobených vozů: 28 (105–132) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLAB | 1983: WLABm | 1990: WLAB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 64-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-11-06 V roce 1978 bylo pro ČSD vyrobeno 28 lůžkových vozů 105 až 132 a dva salonní vozy Aza 51 54 89-40 011-6II a 51 54 89-40 012-4II, možná původně uvažované jako lůžkové vozy 133 a 134 (tato dvě pořadová čísla zůstala neobsazena). Pořadová čísla navázala na předchozí sérii lůžkových vozů z roku 1974, ale protože povolená provozní rychlost byla u těchto vozů snížena na 140 km/h, obdržely vozy namísto doposud dominantního intervalu 64-80 interval jiný, a to 64-40. Ve voze se nachází 10 oddílů s maximální kapacitou 30 lůžek (v jednom oddíle byla 3 lůžka). Uspořádání oddílů bylo tedy patrně variabilní, poměr oddílů 1. třídy a 2. třídy se dal upravit počtem skutečně využitých lůžek (neobsazená lůžka nebyla sklopena). V pomůcce GVD "Plán řadění vlaků osobní přepravy" se uvádí 5 oddílů 1. třídy s 10 lůžky a 5 oddílů 2. třídy s 15 lůžky. Možnost úpravy sousedních oddílů na dvojoddíl nemám ověřenou, vozy této série se nenachází v žádném vydání katalogů osobních vozů. Vozy pořadových čísel 105 až 112 byly z výroby dodány do domovské stanice Praha hl. n., vozy 113 až 132 na Slovensko. V listopadu 1984 došlo k předisponování pražských vozů 105 až 112 do domovské stanice Košice. Podle údajů v Železničáři 12/1990 byly v té době zrušeny nebo vyčleněny vozy 104 (to je však nesprávně zařazený vůz - ve skutečnosti se jedná vůz z předchozí série z roku 1974), 123, 133 a 134. Provozní vozy se nacházely v dom. st. Bratislava hl. st. a Košice. Kuriózní osud postihl v roce 2009 vozy ex WLAB 51 54 64-40 106-3 a 51 54 64-40 121-2, které se nachází u rumunské železniční stanice Vişeu de Sus jako součást hotelu "Hotel Train Carpatia Express". Vůz nenesou zvenčí žádné číselné označení (pominu-li nesmysl u vozu ex 106-1, u kterého je uveden kód státu 58 - tedy Arménie - a kontrolní číslice odpovídá stavu u ZSSK), v přehledu proto ponechávám jejich poslední známé 12místné označení. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1993)
|
Výroba Görlitz 1981 (vozy původní řady WLAB)nahoru
Poslední sérii lůžkových vozů pro přímé spojení ČSSR a SSSR v historii ČSD dodala - tradičně zhořelecká - vagónka v roce 1981.
(11.) WLAB 1981
Řada vozu: WLAB821 |
Číselné označení vozu 52 54 70-40 |
Kód řady KOV: 821 |
Typové označení KOV: WLAB 821 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Y, typ vozu 3.550, 10 oddílů a 2 oddíly pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů 1. a 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu, topení teplovodní s kombinovaným vytápěcím agregátem na elektrickou energii + kotel na tuhá paliva doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz Va na normální rozchod + podvozek Chanin CN II na široký rozchod, na širokém rozchodu samočinné spřáhlo SA-3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1981 | Počet vyrobených vozů: 51 (135–185) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLAB | 1983: WLABmv | 1990: WLABv | 2001: WLAB821 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 64-40 | 2000: 52 54 70-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-09-15 Po dodávkách vozů na přímé spojení ČSSR a SSSR v letech 1956, 1965 a 1974 dodala v roce 1981 zhořelecká vagónka poslední lůžkové vozy tohoto určení. Vozy měly opět dvoje podvozky, jedny normálněrozchodné a druhé širokorozchodné, jejich výměna probíhala v přechodové stanici. Na bocích vozové skříně se nalézají prolisy podobně jako u vozů z let 1956 a 1974. Ve voze se nachází 10 oddílů s maximální kapacitou 30 lůžek (v jednom oddíle byla 3 lůžka). Uspořádání oddílů bylo tedy patrně variabilní, poměr oddílů 1. třídy a 2. třídy se dal upravit počtem skutečně využitých lůžek (neobsazená lůžka nebyla sklopena). V pomůcce GVD "Plán řadění vlaků osobní přepravy" se uvádí 5 oddílů 1. třídy s 10 lůžky a 5 oddílů 2. třídy s 15 lůžky. Docházelo i k situacím, kdy byl tento vůz prohlášen za řadu WLB (pouze v rezervačních systémech, označení vozu se v reálu nijak neměnilo), tzn. mohlo se obsadit všech 30 lůžek. Doložený je tento případ z období GVD 2008/2009, jednalo se o oběh EWP 3222 Praha - Burgas - Praha na vlacích 471/1375 // 1374/470 a Praha - Varna - Praha na vlacích 471/1375/1181 // 1180/1374/470. Oddíl pro průvodce vozu je u tohoto typu rozdělen na služební oddíl s kuchyňským vybavením a odpočínkovou místnost pro průvodce umístěnou na druhém konci vozu. Vozy si svým kotlem na tuhá paliva vysloužily přezdívku "uhlák". Vozy této série vystřídaly na spojení ČSSR - SSSR své předchůdce z roku 1974. Zajišťovaly spojení do SSSR z Prahy, Milovic a Bratislavy. Podle údajů v Železničáři 12/1990 byly v té době vyčleněny do remízy vladních vozů 4 vozy (čísla vozů nebyla uvedena), jinak byly všechny vozy provozní a přiděleny do dom. st. Praha hl. n. Při dělení ČSD na ČD a ŽSR zůstaly všechny vozy této série v dom. st. Praha, ale protože slovenská železniční společnost ŽSR nebyla schopna zajišťovat přímé spojení do Ukrajiny a Ruska, bylo v roce 1993 dodatečně od ČD k ŽSR převedeno 12 vozů pořadových čísel 135, 175 až 185 (vozy 135 a 175 ke dni 29. 6. 1993; je otázkou kdy pod ŽSR přešly vozy 176 až 185, možná že byly ještě v roce 1992 před samotným dělením převedeny pod dom. st. Bratislava hl. st.). Počet provozních vozů postupně klesal, zejména v letech 2004–2005, kdy došlo ke zrušení 8 vozů. Zlom nastal v roce 2011, kdy došlo k odstavení všech vozů z důvodu jejich nepotřebnosti a započal proces rušení. Do DHV Lužná u Rakovníka přešly dva vozy, a sice vůz 174 k 1. 7. 2011 a vůz 144 k 24. 4. 2012 a zařadily se tak zde k již dříve předanému vozu 139. Čtyři vozy (146, 153, 165, 168) odjely 16./17. 5. 2012 z Prahy do Třince v konvoji určeném do šrotu. Vůz 137 se v roce 2012 nebo 2013 stal ubytovacím vozem v areálu Pivovaru Kocour ve Varnsdorfu. Vůz 174 v roce 2023 odkoupil dopravce Gepard Express, SE. Vozy 136, 138, 142, 147, 150, 152, 155–158, 160, 162–163, 166–167, 170-171, 173 a prošly modernizací a přešly pod kód 824. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2016–2017)
|
Výroba Görlitz 1985 (vozy původní řady WLABm)nahoru
Lůžkové vozy z roku 1985 dodané zhořeleckou vagónkou se staly posledními lůžkovými vozy dodanými k ČSD z bývalé NDR.
(12.) WLAB 1985
Řada vozu: WLAB822 |
Číselné označení vozu 51 54 70-40 |
Kód řady KOV: 822 |
Typové označení KOV: WLAB 85 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ ?, typ vozu 3.561, 10 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů Single / Double / Triple) + 1 lůžko pro průvodce vozu + 1 sklopné sedadlo, zásuvky 230 V, topení teplovodní s kombinovaným vytápěcím agregátem na elektrickou energii, páru a s naftovým kotlem doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz Va |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1985 | Počet vyrobených vozů: 33 (186–218) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: WLABm | 1990: WLAB | 2009: WLAB822 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 64-40 | 19xx: 51 54 64-80 | 2000: 51 54 70-80 | 2013: 51 54 70-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 196–197, 199, 209, 214, 216–217 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 7 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Lužná u Rakovníka |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-09-15 Poslední východoněmecké lůžkové vozy byly k ČSD dodány v roce 1985. Ve voze se nachází 10 oddílů s maximální kapacitou 30 lůžek (v jednom oddíle jsou 3 lůžka). Uspořádání oddílů je tedy patrně variabilní, poměr oddílů Single / Double / Triple se dá upravit počtem skutečně využitých lůžek (neobsazená lůžka nebyla sklopena). Docházelo i k situacím, kdy byl tento vůz prohlášen za řadu WLB (pouze v rezervačních systémech, označení vozu se nijak neměnilo), tzn. mohlo se obsadit všech 30 lůžek. Doložený je tento případ z období GVD 2008/2009, jednalo se o oběh EWP 3179 Praha - Poprad-Tatry - Praha na vlacích 425 // 424 u lůžkového vozu řazeného vedle vozu pro přepravu automobillů. V pomůcce GVD "Plán řadění vlaků osobní přepravy" se uvádí 5 oddílů 1. třídy s 10 lůžky a 5 oddílů 2. třídy s 15 lůžky. Vozům se říkalo též "nafťák" podle naftového kotle. Podle údajů v Železničáři 12/1990 byly v té době vyčleněny do remízy vládních vozů 2 vozy (čísla vozů nebyla uvedena). Povolená provozní rychlost byla zvýšena ze 140 km/h na 160 km/h patrně brzy po dodání k ČSD (Železniční technika 2/1986). Avašak například u vozů 198, 210 a 216 je přeznačení uvedeno až ke dni 16. 2. 1994 (zůstává otázkou zda není tato informace vytržená z kontextu). Nejpozději v roce 2008 však u některých vozů byla povolená provozní rychlost snížena zpět na 140 km/h. V období od 4. 10. 2013 do 14. 11. 2013 došlo ke změně intervalu číselného označení 70-80 na 70-40. Nasazování těchto vozů do pravidelného provozu postupně sláblo, v prosinci 2014 došlo k ukončení turnusování vozů, které od té doby tak již jen "zaskakovaly". Poslední možnost svezení ve vozech této řady (alespoň prozatím) nastalo 12. 3. 2020 na EN 443 "Slovakia" z Prahy do Popradu-Tater, ale protože 14. 3. 2020 došlo k uzavření státních hranic v souvislosti s epidemií onemocnění COVID-19, vůz se vrátil 14. 3. 2020 do ČR vlakem Sv 442 "Slovakia" již bez cestujících. Tři vozy posloužily v červnu a červenci 2021 ve Výh Hrušky jako ubytovací vozy pro dobrovolníky odklízející trosky po tornádu. Celkem 7 vozů přešlo do CHV Lužná u Rakovníka: ke dni 1. 11. 2021 vůz 214, ke dni 15. 12. 2021 vůz 209 a zbývajícíh 5 vozů 196, 197, 199, 216 a 217 ke dnio 26. 4. 2022. Provoz vozů v letech 2015–2022 (stav 22. 10. 2022):
|
Výroba Maribor 2006–2007 (vozy řady WLABmz)nahoru
České dráhy si na další nově vyrobené lůžkové vozy musely počkat více než 20 let. Výrobu zajistil netradičně výrobce ze Slovinska.
(13.) WLABmz 2006–2007
Řada vozu: WLABmz826 |
Číselné označení vozu 61 54 72-91 |
Kód řady KOV: 826 |
Typové označení KOV: WLABmz RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 12 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, až 36 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů Single / Double / Triple) + 1 lůžko pro průvodce vozu, zásuvky 230 V, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek SGP 400 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Siemens Maribor, Slovinsko | Rok výroby: 2006–2007 | Počet vyrobených vozů: 12 (001–012) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: během zkoušek přechodně WLABmee826 | WLABmz | 2009: WLABmz826 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 61 54 72-91 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–012 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 12 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Ve voze se nachází 12 oddílů po 3 lůžkách, tzn. s maximální kapacitou 36 lůžek. Uspořádání lůžek v jednotlivých oddílech je však variabilní, může zde být sklopeno (tedy rozestláno) jen jedno lůžko (Single), dvě lůžka (Double; horní lůžko se posune níže a prostřední zůstane nesklopené) nebo se sklopí všechny tři (Triple). Tři oddíly (lůžka 32–36, 42–46 a 52–56) jsou označené jako oddíly DeLuxe - viz http://1url.cz/f0D7 - jsou vybaveny sprchou a vlastním WC. Vozy byly do KOV zařazeny ke dni 15. 12. 2006 (001–005), 1. 1. 2007 (006), 5. 2. 2007 (008), 14. 2. 2007 (007), 10. 4. 2007 (009), 11. 4. 2007 (010, 012) a 14. 4. 2007 (011). Na všech vozech byl ztvárněn motiv souhvězdí Velké medvědice a kromě toho každý vůz nesl symbol památky UNESCO. V letech 2015 až 2018 vozy postupně přešly na korporátní nátěr ČD a uvedené ztvárnění tak zmizelo. Zde je výčet původních motivů: 001 – Historické centrum Prahy;002 – Vila Tugendhat v Brně; 003 – Vesnická památková rezervace v Holašovicích; 004 – Lednicko-valtický areál; 005 – Arcibiskupský zámek Kroměříž; 006 – Historické centrum Českého Krumlova; 007 – Historické centrum Kutné Hory s kostelem sv. Barbory a s chrámem Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci; 008 – Zámek v Litomyšli; 009 – Sloup Nejsvětější Trojice v Olomouci; 010 – Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého ve Ždáru nad Sázavou; 011 – Třebíč (Třebíčská židovská čtvrť a Bazilika svatého Prokopa); 012 – Historické centrum Telče.
|
Rekonstrukce vozů řady Bmee - MOVO Plzeň (vozy řady WLABmee)nahoru
V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2 řad Amee, Bmee, BDmee, BDmeer a BRcm. Devět vozů původní řady Bmee z roku 1987 (modernizovaných v letech 1994–1995) prošlo v letech 2000–2001 ve společnosti MOVO v Plzni rekonstrukcí na lůžkové vozy.
(14.) WLABmee - rekonstrukce 2000–2001 (ex Bmee)
Řada vozu: WLABmee823 |
Číselné označení vozu 61 54 70-71 |
Kód řady KOV: 823 |
Typové označení KOV: WLABmee (61) RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, 10 oddílů a 1 oddíl pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů Single / Double / Triple), zásuvky 230 V, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/85 Rekonstrukce vozů původní řady Bmee (Bautzen 1987). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce: MOVO, Plzeň, ČR | Rok rekonstrukce: 2000–2001 | Počet rekonstruovaných vozů: 9 (001–009) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: Bmee [viz kód 248] | po rekonstrukci (2000–2001): WLABm (před předáním vozů k ČD) | 2001: WLABmee | 2009: WLABmee823 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 51 54 21-70 | po rekonstrukci (2000–2001): 61 54 70-71 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–009 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 9 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-12-03 Rekonstrukce vozu řady Bmee znamenala zcela novou podobu interéru a určení vozu. Ve voze se nachází 10 oddílů s maximální kapacitou 30 lůžek (v jednom oddíle jsou 3 lůžka). Uspořádání oddílů je tedy patrně variabilní, poměr oddílů Single / Double / Triple se dá upravit počtem skutečně využitých lůžek (neobsazená lůžka se nesklopí). Vůz přišel o jedny předsuvné dveře v místě skladového prostoru. Při rekonstrukci byly například na podvozky dosazeny nové brzdové jednotky, CZE o výkonu 50 KW, vakuový systém WC, vůz má přemostění záchranné brzdy a je klimatizovaný. V pozdějších letech přibyly do oddílů zásuvky 230 V. ČD v roce 1996 odmítly nabídku vagónky Görlitz na odkoupení 10 nových klimatizovaných lůžkových vozů původně určených pro RŽD, nakonec je zakoupila slovenská společnost ŽSR a označila je jako WLABmee 62 56 71-90 001 až 010. Poptávka po vyšší kvalitě však rostla a vedení ČD v roce 1999 rozhodlo o rekonstrukci vozů na lůžkové. Veřejnou obchodní soutěž na zakázku vypsaly ČD ještě téhož roku. Vozy řady Bmee byly na rekonstrukci do MOVO v Plzni přistaveny během února a března 2000 s plánem nasazení vozů do provozu od změny jízdního řádu k 10. 6. 2001. Vůz 007 absolvoval zkoušky ve vídeňské klimatické zkušebně Arsenal Research ve dnech 25. 9. - 11. 10. 2000 a dne 17. 11. 2000 vykonal zkoušku přemostění záchranné brzdy v Břeclavi spojen s lokomotivou 1116.001 ÖBB. Představení rekonstruovaného vozu médiím a veřejnosti proběhlo 22. 2. 2001 v Praze hl. n. Jízdní zkoušky vozů však teprve následovaly, a sice od 2. 4. do 26. 4. 2001. Vyskytly se však problémy s CZE a ovládáním dveří, a tak původní plán nasazení vozů od června 2001 nevyšel. Vozy byly vráceny do plzeňského MOVO k odstranění závad. Dne 18. 9. 2001 proběhla zkušební jízda na trati Praha - Česká Třebová - Brno - Havlíčkův Brod - Praha s 8 vozy, závady se nevyskytly a vozy byly předány Českým dráhám. Do KOV byly vozy začleněny 31. 5. 2001 (001, 002, 007, 008, 009), 4. 7. 2001 (006), 16. 7. 2001 (003), 27. 7. 2001 (005) a 31. 8. 2001 (004). Výrobce označil vozy řadou WLABm, při předání Českým drahám došlo k přeznačení řady na WLABmee. Na všech vozech byl před nástupem korporátního nátěru ČD na jedné straně ztvárněn motiv Hradčan se symbolikou noční oblohy, na druhé bočnici byly "jednou linkou" vyznačeny symboly kulturně-historických motivů ČR: zleva doprava Říp, Kutná Hora, Hradčany, brněnský Petrov, Ostrava (původně zde měl být Český Krumlov) a Karlštejn. Vozy si snad díky své čisté elektrické výbavě pro klimatizaci vysloužily přezdívku Temelín. V dubnu 2020 České dráhy zveřejnily veřejnou zakázku na modernizaci všech devíti vozů. Modernizace má pojmout dosazení nových nástupních dveří, vnější informační systém, nové osvětlení, nové rolety, úpravy v chodbičce, skladu a oddílech pro cestující a průvodce, dosazení Wi-Fi a potrubního zrychlovače. V říjnu 2020 byla podepsána smlouva s vítězným uchazečem, společností Pars nova a.s. ze Šumperku. První zmodernizovaný vůz by měl být k dispozici koncem roku 2021 a všech devět vozů by mělo být dokončeno v roce 2022. Lůžkové vozy začaly do Šumperku najíždět od října 2020 takto: První nasazení vozů po modernizaci do pravidelného provozu s cestujícími:
|
Modernizace vozů řady WLAB - Pars nova, Šumperk (vozy řady WLABee)nahoru
V letech 2005 až 2008 provedla šumperská společnost Pars nova modernizaci 18 lůžkových vozů řady WLAB821 vyrobených v roce 1981.
(15.) WLABee - modernizace 2005–2008 (ex WLAB)
Řada vozu: WLABee824 |
Číselné označení vozu 52 54 70-40 |
Kód řady KOV: 824 |
Typové označení KOV: WLAB 824 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lůžkový vůz, konstrukční typ Y, typ vozu 3.550, 10 oddílů a 2 oddíly pro průvodce vozu, až 30 lůžek (variabilní poměr počtu oddílů 1. a 2. třídy) + 1 lůžko pro průvodce vozu, topení teplovodní s kombinovaným vytápěcím agregátem na elektrickou energii + kotel na tuhá paliva doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz Va na normální rozchod + podvozek Chanin CN II na široký rozchod, na širokém rozchodu samočinné spřáhlo SA-3 Modernizace vozů původní řady WLAB (Görlitz 1981). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: Pars nova, Šumperk, ČR | Rok modernizace: 2005–2008 | Počet modernizovaných vozů: 18 (136, 138, 142, 147, 150, 152, 155–158, 160, 162–163, 166–167, 170–171, 173) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WLAB821 [viz kód 821] | po modernizaci (2005–2008): WLABee824 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 52 54 70-40 | po modernizaci (2005–2008): 52 54 70-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 156, 166 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 2 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Lužná u Rakovníka |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-04-30 Při modernizaci vozů došlo k dosazení CZE, mezi oddíly pro cestující a průvodcem byl natažen telefon a interiér prošel menší inovací. Kotel na tuhá paliva ve voze zůstal a tak přezdívku "uhlák" nesly i vozy této řady. Část vozů obdržela nový výrazný žlutomodrý nátěr s nápisem "S námi PO EVROPĚ" či "S námi DO EVROPY". Uspořádání oddílů 1. a 2. třídy s počty využívaných lůžek zůstalo beze změny. Do provozu byly modernizované vozy uváděny postupně: Vozy si po modernizaci ale nezajezdily dlouho. Pravidelné nasazování vozů této řady skončilo v prosinci 2010, poté došlo k jejich odstavení a zhruba o rok později započal proces návrhu na rušení těchto vozů. Poslední tři vozy (138, 156 a zejména vůz 166) se v provozu znovu objevily v druhé polovině roku 2012 a dokonce ještě v letních měsících roku 2013 znovu vyjely vozy 156 a 166. Všechny ostatní vozy byly na jaře 2013 zrušeny. Naposledy vyjely vozy 156 a 166 v září 2013 a dnem 19. 9. 2013 se uzavřela kapitola nasazování vozů této řady na pravidelné spoje. Oba vozy - 156 a 166 - přešly pod DHV Lužná u Rakovníka. Zajímavý osud postihl v roce 2013 zrušené vozy 136, 150, 152, 155 a 157. Byly přemístěny do Němčic u Kolína, kde sloužily v Pensionu Vigvam jako možnost nevšedního ubytování. Tato možnost skončila v roce 2021 po změně majitele penzionu. Čtyři z pěti vozů (vůz 155 v Němčicích zůstal) se ve dnech 6. a 7. 5. 2021 stěhovaly na silničním podvalníku do Kolína, kde se vrátily zpět na koleje a jsou nyní majetkem dopravce Gepard Express, SE. Provoz vozů od prosince 2010: Dne 22. 5. 2014 byly vozy 147, 157, 160, 162, 170 a 173 přepraveny vlakem Sv 1307 z Prahy do České Třebové. Po hromadném vyřazení vozů z KOV v listopadu 2014 zůstává ve stavu ČD 5 vozů. Tři jsou zrušeny a umístěny v České Třebové (138, 158, 173) a dva jsou udržované ve stavu DHV Lužná u Rakovníka (156, 166). Vozy 138 a 173 umístěné v České Třebové byly v roce 2015 deaktivovány a vůz 158 umístěný tamtéž se v září 2015 dočkal odkupu společností VUZ, a.s. K zániku vozů řady WLABee824 došlo po přeznačení posledních dvou vozů pod kód A24, vůz 156 byl přeznačen 25. 2. 2016 a vůz 166 dne 29. 2. 2016. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2016)
|