Vozy k sezení 2. třídy patrové
Výroba Görlitz 1965 (jednotky původní řady Bp)nahoru
Vagónka (v tehdy východo-) německém Zhořelci dodala ČSD v letech 1961 a 1965 dvě série patrových nedělitelných čtyřdílných jednotek:
900 až 919 ... 1961–1962
920 až 949 ... 1965
Ačkoli při přechodu na 12místné číselné označení z roku 1967 tyto jednotky obdržely nové označení, v provozu celou dobu jezdily s původním třímístným číslem.
(1.) Bp 1961–1962 (900–919)
Řada jednotky: Bpjoz |
Číselné označení jednotky: (50 54 26-20) |
Kód řady KOV: (421) |
Typové označení KOV: Bpjo bez el. t. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika jednotky: čtyřdílná patrová nedělitelná jednotka složená ze dvou koncových a dvou středních vozů 2. vozové třídy, velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 6 fiktivních oddílů v každém voze a podlaží, 410 sedadel, topení parní nízkotlaké, povolená provozní rychlost 100 km/h, celkem 5 podvozků (krajní dvounápravové, 3 střední podvozky třínápravové) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1961–1962 | Počet vyrobených jednotek: 20 (900–919) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady jednotek: Bp | 1983: Bpjoz | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení jednotek: 900–919 | 1967: 50 54 26-20 (v praxi se neuplatnilo) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek jednotky: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fotografie jednotky:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Patrové jednotky pro ČSD objednala společnost Strojimpex u vagónky Görlitz. Výroba byla zahájena koncem roku 1961, dodávka proběhla na počátku roku 1962. Uspořádání sedadel bylo v provedení 3+2, jednotky disponovaly pouze parním topením. Výrobce údajně mylně začal číslovat jednotky až číslem 906, nápisy byly provedeny v bílé barvě místo chromové žluti. K napravení těchto nedostatků mělo dojít až za provozu u ČSD. Rozmístění jednotek z výroby bylo následující: 900–911 dom. st. Praha-Vršovice, 912–915 dom. st. Ostrava hl. n., 916–919 dom. st. Bratislava hl. n. (jednotka 916 možná dom. st. Košice). V průběhu provozu se přiřazení jednotek k domovským stanicím v mnohých případech měnilo, jednotky našly svoji "práci" v domovských stanicích Bratislava hl. n. (od 1972 Bratislava hl. st.), Bratislava-Nové Mesto, Levice (v letech 1986–1991 v souvislosti s výstavbou jaderné elektrárny Mochovce), Košice, Nové Zámky, Ostrava hl. n., Praha-Krč (výluková činnost na přelomu 60. a 70. let v Praze), Praha-Smíchov, Praha-Vršovice, Praha-Vysočany, Trnava. Někdy v prvních letech provozu došlo k poškození jednoho ze středních vozů v jednotce 900, tato jednotka jezdila do roku 1965 ve 3vozové sestavě (do doby než spolu s výrobou další série jednotek řady Bp byl postaven jeden střední vůz navíc, ovšem poté činil v jednotce 900 počet míst k sezení jen 393, a sice vlivem uspořádání sedadel 2+2 v novém středním voze). V roce 1972 byla zrušena jednotka 909 (přesný důvod mně není znám), všech zbývajících 19 jednotek se dočkalo počátku 90. let, kdy započala vlna rušení jednotek této série. V roce 1993 se park jednotek rozdělil mezi ČD a ŽSR dle momentálního rozmístění jednotek, ŽSR připadly jednotky 900–906 a 916–919. K 1. 1. 1996 České dráhy evidovaly 2 jednotky. To byl pravděpodobně také poslední rok existence jednotek této série; žádná jednotka se bohužel nedochovala. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1996) *) uvažované 12místné označení z roku 1967 bez fyzického přeznačení na vozech
|
(2.) Bp 1965 (920–949)
Řada jednotky: Btjo |
Číselné označení jednotky: (50 54 26-18) |
Kód řady KOV: 291 |
Typové označení KOV: Btjo |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika jednotky: čtyřdílná patrová nedělitelná jednotka složená ze dvou koncových a dvou středních vozů 2. vozové třídy, velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 6 fiktivních oddílů v každém voze a podlaží, 342 sedadel, topení parní nízkotlaké a elektrické odporové, povolená provozní rychlost 100 km/h, celkem 5 podvozků (krajní dvounápravové, 3 střední podvozky třínápravové) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1965 | Počet vyrobených jednotek: 30 (920–949) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady jednotek: Bp | 1983: Bpjo | 2001: Btjo | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení jednotek: 920–949 | 1967: 50 54 26-18 (v praxi se neuplatnilo) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek jednotky: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fotografie jednotky:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 V roce 1965 navázala na dodávku z let 1961–1962 další, tentokrát 30kusová série patrových jednotek. Tyto se od předchozí dodávky lišily ve změně uspořádání sedadel 2+2, což přineslo snížení počtu sedadel ze 410 na 342. Dále disponovaly nejen parním, ale i elektrickým odporovým topením. Od předchozí série se lišily rovněž dosazením vyhlídkového okna pro vlakvedoucího. Rozmístění jednotek z výroby bylo následující: 920–931 dom. st. Ostrava hl. n. a Nový Bohumín, 932–939 dom. st. Bratislava hl. n. a Košice (v Košicích se mohlo jednat patrně o jednotky 932–936, možná i 939, není však doloženo), 940–949 dom. st. Praha-Smíchov. V průběhu provozu se přiřazení jednotek k domovským stanicím v mnohých případech měnilo, jednotky našly svoji "práci" v domovských stanicích Bratislava hl. n. (od 1972 Bratislava hl. st.), Bratislava-Nové Mesto, Košice, Nový Bohumín (od 1974 Bohumín), Ostrava hl. n., Praha-Krč (výluková činnost na přelomu 60. a 70. let v Praze), Praha-Smíchov, Praha-Vršovice, Trnava. Všech 30 jednotek se dočkalo počátku 90. let. Tehdy započalo postupné vyřazování z provozu, odstavování a rušení jednotek. V roce 1993 se park jednotek rozdělil mezi ČD a ŽSR dle momentálního rozmístění jednotek, ŽSR připadly jednotky 924–926 a 932–939 a provoz jednotek ŽSR ukončily pravděpodobně v roce 1994. Posledním GVD, kdy byly jednotky turnusově nasazeny u Českých drah, se stal GVD 2001/2002. Poslední nasazení spřažené dvojice jednotek (947 + 948) proběhlo v sobotu 26. 1. 2002 na vlacích Os 3102 / 3107. Následně jezdily jednotky samostatně, a to až do konce GVD 2001/2002 na trati Ostrava - Valašské Meziříčí, tedy do 14. 12. 2002. O prázdninových víkendech v roce 2003 si ještě zajezdila v pravidelné dopravě jednotka 920 v trati Bohumín - Mosty u Jablunkova v rámci propagační akce ČD na vlacích vedených lokomotivou 140.004. Z celé série se podařilo zachovat jednu jednotku, a sice číslo 930. V roce 2001 prošla opravou v MOVO Plzeň a s určením jako historické vozidlo bylo vedeno v DKV Praha. Ke dni 24. 11. 2003 jednotka obdržela 12místné číselné označení 80 54 89-00 360-0. To bylo 13. 11. 2013 změněno na 55 54 26-22 001-1 a konečně 18. 1. 2016 jednotka obdržela patrně již definitivní označení 55 54 26-22 930-1 a řadové označení Bpjo048. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2008) *) výrobní číslo ve tvaru 1965/§01, kde § = A, B, C nebo D (označení článku jednotky)
|
Výroba Görlitz 1976 (vozy původní řady Bap)nahoru
V roce 1976 nakoupily ČSD od vagónky Görlitz další patrové vozy, ale nejednalo se o nedělitelné jednotky jako tomu bylo u původní řady Bp, nýbrž o jednotlivé vozy, z kterých je možné sestavit soupravu o potřebné kapacitě.
(3.) Bap
Řada vozu: Bmto292 |
Číselné označení vozu: 50 54 26-18 |
Kód řady KOV: 292 |
Typové označení KOV: Bmto 292 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový patrový vůz 2. vozové třídy, velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu 3.134, 6 fiktivních oddílů v každém podlaží a 2 fiktivní oddíly v mezipatře, 128 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 100 km/h, podvozek Görlitz VI | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo | Rok výroby: 1976 | Počet vyrobených vozů: 50 (101–150) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Bap | 1983: Bmo | 2001: Bmto | 2009: Bmto292 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 50 54 26-18 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 109, 123, 130 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 3 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: České Budějovice |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-09-15 V roce 1971 byl v tehdejší NDR vyvinut první samostatný patrový vůz, jehož sériová výroba započala v roce 1974. ČSD v roce 1976 nakoupily 50 patrových vozů s určením na trať Praha - Vrané nad Vltavou - Čerčany / Dobříš. Nasazování těchto vozů však provázely problémy - opotřebované okolky vlivem malých poloměrů oblouků, potíže se zajištěním čištění vozové skříně, apod. Již začátkem února 1977 se uskutečnily zkušební jízdy těchto vozů na trati Rybník - Lipno nad Vltavou, neboť se zvažovalo, zda by patrové vozy mohly zvýšit kulturu cestování na této trati. Výsledky zkoušek dopadly dobře a koncem ledna 1978 obdrželo vozové depo České Budějovice do svého stavu 3 vozy řady Bap. Z prosince 1989 jsou známá čísla vozů dom. st. Vyšší Brod: 136, 147, 148 a 149. Za upřesnění děkuji -ü-. Někdy v průběhu 80. let došlo ke zrušení vozů 114, 122, 130, 135, 136 a 138. Počátkem 90. let se však postoj ČSD k vozům této řady změnil a došlo ke zprovoznění jak odstavených vozů, tak i tří zrušených vozů 130, 136 a 138. Naopak zrušen byl vůz 150. Při dělení ČSD na ČD a ŽSR v roce 1993 zůstaly všechny vozy u ČD. Cca od roku 1996 několik vozů působilo i na trati Tábor - Bechyně; v dom. st. Tábor byly vozy vedeny ještě v roce 2007. Od roku 2000 se zvyšoval počet "pater" v Českých Budějovicích. Počínaje GVD 2007/2008 vznikla domovská stanice Havlíčkův Brod a do ní přešlo mezi listopadem 2007 a lednem 2008 celkem 12 vozů, později přibyly další vozy. Vozy byly původně vybaveny i parním topením, které bylo v průběhu jejich provozu odstraňováno. Nátěr vozů (před zavedením korporátního nátěru ČD) byl vždy modrý. Od roku 2008 se sedadla (všech?) vozů potahují textílií. Z roku 2008 je tato úprava zdokumentována u vozů 116 a 118, z roku 2009 u vozu 103. Vůz 124 byl v roce 2001 modernizován a přešel pod kód 290. Provozních vozů řady Bmto292 které modernizací neprošly zbylo šest, a tak se tato řada pomalu, ale nevyhnutelně blíží ke konci své existence. Svézt se lze už jen v posledním voze v okolí Českých Budějovic. Provoz vozů od poloviny října 2016 (stav 15. 9. 2024):
|
Modernizace vozů řady Bmto - ŽOS Nymburk (vozy řady Bmteeo)nahoru
V letech 2001 a 2009 se zkoušela v ŽOS Nymburk modernizace celkem 4 vozů řady Bmto:
2001 ... 50 54 26-18 124
2009 ... 50 54 26-18 103, 104 a 116
(4.) Bmteeo - modernizace 2001 (ex Bmto)
Řada vozu: Bmteeo290 |
Číselné označení vozu: 50 54 26-18 |
Kód řady KOV: 290 |
Typové označení KOV: Bmteeo |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový patrový vůz 2. vozové třídy, velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ŽOS NY-M/01, 6 fiktivních oddílů v každém podlaží a 2 fiktivní oddíly v mezipatře, 114 sedadel + 14 sklopných sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 100 km/h, podvozek Görlitz VI Modernizace vozů původní řady řady Bap (Görlitz 1976). |
|||
Modernizace: ŽOS Nymburk, ČR | Rok modernizace: 2001 | Počet modernizovaných vozů: 1 (124) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Bmto [viz kód 292] | po modernizaci (2001): Bmteeo | 2009: Bmteeo290 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 50 54 26-18 [viz kód 292] | po modernizaci (2001): 50 54 26-18 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2016-10-30 Firma ŽOS Nymburk představila v roce 2001 na výstavě v Ostravě modernizovaný vůz 124. Modernizace se dotkla interiéru v oplyšování sedaček, nahrazení podélných lavic sklopnými sedačkami, čímž vzniklo místo na jízdní kola, dále v úpravě zavazadlových polic, WC a bylo též vylepšeno větrání v horním patře. Dveře obdržely nový mechanismus jejich zavírání. Došlo k odstranění parního topení a dosazení CZE. Vozu bylo ponecháno číselné označení vč. pořadového čísla a byl provozován v domovské stanici České Budějovice. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2011) |
(5.) Bmteeo - modernizace 2009 (ex Bmto)
Řada vozu: Bmteeo293 |
Číselné označení vozu: 50 54 26-18 |
Kód řady KOV: 293 |
Typové označení KOV: Bmteeo 293 |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový patrový vůz 2. vozové třídy, velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 6 fiktivních oddílů v každém podlaží a 2 fiktivní oddíly v mezipatře, 128 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 100 km/h, podvozek Görlitz VI Modernizace vozů původní řady řady Bap (Görlitz 1976). |
|||
Modernizace: ŽOS Nymburk, ČR | Rok modernizace: 2009 | Počet modernizovaných vozů: 3 (103–104, 116) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Bmto292 [viz kód 292] | po modernizaci (2009): Bmteeo293 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 50 54 26-18 [viz kód 292] | po modernizaci (2001): 50 54 26-18 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2016-10-30 Další cestu jak modernizovat patrové vozy řady Bmto292 předvedla společnost ŽOS Nyburk v roce 2009 na třech vozech této řady. Vodní hospodářství na WC se nově obsluhuje tlačítky. Kliky na ovládání nástupních dveří do vozu byly rovněž nahrazeny tlačítky. Parní topení bylo odstraněno a do vozů bylo dosazeno CZE (jiného typu než při modernizaci provedené v roce 2001). Sedadla vozů jsou oplyšována, ale tato úprava pochází ještě z doby před odesláním vozů na modernizaci. Oplyšování bylo provedeno v pořadí vozů 116 - duben 2008, 104 - říjen 2008, 103 - květen 2009. Vozům bylo ponecháno číselné označení vč. pořadováho čísla a byly provozovány v domovské stanici Havlíčkův Brod. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2011) |
Modernizace vozů řad Bmto a Bmteeo - ŽOS České Velenice (vozy řady Bdmteeo)nahoru
Oproti předchozím dvěma pokusům o zmodernizování vozu se podařila až modernizace třetí, kterou provedly ŽOS České Velenice v letech 2010–2011. Celkem touto modernizací prošlo 16 vozů, včetně všech čtyř vozů modernizovaných v letech 2001 a 2009.
(6.) Bdmteeo - modernizace 2010–2011
Řada vozu: Bdmteeo294 |
Číselné označení vozu: 50 54 26-18 |
Kód řady KOV: 294 |
Typové označení KOV: Bdmteeo 294 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový patrový vůz 2. vozové třídy, velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 6 fiktivních oddílů v každém podlaží a 2 fiktivní oddíly v mezipatře, 126 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 100 km/h, podvozek Görlitz VI Modernizace vozů původní řady řady Bap (Görlitz 1976) a 2. modernizace vozů řady Bmteeo290 (mod. ŽOS Nymburk 2001) a Bmteeo293 (mod. ŽOS Nymburk 2009). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR | Rok úpravy: 2010–2011 | Počet upravených vozů: 16 (101–105, 107, 112–113, 116–117, 119–120, 124–127) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: vůz 124 Bmteeo290 [viz kód 290], vozy 101–102, 105, 107, 112–113, 117, 119–120, 125–127 Bmto292 [viz kód 292], vozy 103–104, 116 Bmteeo293 [viz kód 293] | po modernizaci (2010–2011): Bdmteeo294 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 50 54 26-18 [viz kódy 290, 292, 293] | po modernizaci (2010–2011): 50 54 26-18 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 101–105, 107, 112–113, 116–117, 119–120, 124–127 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 16 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: České Budějovice, Havlíčkův Brod, Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-12-03 V letech 2010–2011 došlo ke třetímu pokusu o modernizaci patrových vozů. Jedná se o modernizaci ze všech tří nejzdařilejší a touto cestou proběhla modernizace celkem 16 vozů. Interiér prošel celkovou modernizací: obložení stěn a podlahy, přetěsnění oken, oplyšování sedadel, prostor pro jízdní kola v dolním patře, obnova WC. Nástupní dveře jsou ovládány tlačítky, vozy obdržely CZE. Prvním modernizovanám vozem se stal vůz 105, s cestujícími vyjel poprvé 7. 12. 2010. Začátkem dubna 2011 bylo ve stavu prvních 6 vozů 102, 105, 107, 113, 117 a 119, vše vozy domovské stanice Havlíčkův Brod. V dalším přehledu vozů ze začátku listopadu 2011 už jezdilo všech 16 vozů, tzn. přibyly vozy 101, 103–104, 112, 116, 120 a 124–127. Modernizace se tedy týkala 12 "původních" vozů řady Bmto292, jednoho modernizovaného vozu řady Bmteeo290 a tří modernizovaných vozů řady Bmteeo293. Vozy byly přiřazeny do domovských stanic Havlíčkův Brod (12 vozů z intervalu pořadových čísel 101 až 120) a České Budějovice (4 vozy pořadových čísel 124–127) a toto rozmístění trvalo až do září 2023. V létě 2023 přestala být v dom. st. Havlíčkův Brod v souvislosti s nasazením elektrických jednotek řady 650.2 pro patrové vozy práce. Na trati 240 z Jihlavy do Brna jely vozy řady Bdmteeo294 naposledy 30. 6. 2023 (posledním vlakem byl Os 204846) a na trati 250/230 Žďár nad Sázavou - Havlíčkův Brod - Kolín jela "patra" naposledy 1. 9. 2023 (posledním vlakem byl Os 5929). Nejprve byly ke dni 20. 9. 2023 převedeny vozy 113 a 116 do dom. st. České Budějovice. Poté k 30. 10. 2023 přešly pod dom. st. Praha hl. n. vozy 101, 104, 105, 107, 112 a 120, o den později tamtéž přešly vozy 102 a 103. V dom. st. Havlíčkův Brod se nachází dva vozy 117 a 119, ale oba jsou odstavené z důvodu vyhřátých kol (od června a od května 2023), takže do provozu nezasahují.
|
Modernizace vozů řady Bmto - Pars nova, Šumperk (vozy řady Bdmteeo)nahoru
Na modernizaci dalších 12 vozů řady Bmto se dostalo v roce 2016, a to za účelem vytvoření souprav v pražské příměstské dopravě.
(7.) Bdmteeo - modernizace 2016
Řada vozu: Bdmteeo296 |
Číselné označení vozu: 50 54 26-18 |
Kód řady KOV: 296 |
Typové označení KOV: Bdmteeo 296 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový patrový vůz 2. vozové třídy, velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ?, 6 fiktivních oddílů v každém podlaží a 2 fiktivní oddíly v mezipatře, 126 sedadel, zásuvky 230 V, elektronický informační systém, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 100 km/h, podvozek Görlitz VI Modernizace vozů původní řady řady Bap (Görlitz 1976). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: Pars nova, Šumperk, ČR | Rok modernizace: 2016–2017 | Počet modernizovaných vozů: 12 (108, 110, 129, 131, 136–137, 141–143, 147–149) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Bmto292 [viz kód 292] | po modernizaci (2016–2017): Bdmteeo296 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 50 54 26-18 [viz kód 292] | po modernizaci (2016–2017): 50 54 26-18 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 108, 110, 129, 131, 136–137, 141–143, 147–149 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 12 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Pravděpodobně v roce 2014 vznikl nápad, jak nahradit elektrické jednotky řad 451 a 452 (ex EM 475.1 a EM 475.2) dosluhující na výkonech v příměstské pražské dopravě, a sice utvořením souprav složených vždy z elektrické lokomotivy, 3 patrových vozů a řidícího vozu (u řídicího vozu padla volba na řadu Bfhpvee295). Tím se pro 12 vozů řady Bmto292 otevřel prostor pro jejich modernizaci. V únoru 2015 ČD uveřejnily oznámení o zakázce na modernizaci 12 vozů a v lednu 2016 oznámení o zadání zakázky. Vítězem soutěže se stala společnost Pars nova ze Šumperku. Patrové vozy začaly do Šumperku najíždět od března 2016 takto: Základem modernizace je vzor v modernizovaných vozech řady Bdmteeo294, navíc mají vozy řady Bdmteeo296 uzavřený systém WC, ve voze se nachází zásuvky 230 V včetně výstupu USB a elektronický informační systém. Protože vozy jsou řazeny mezi lokomotivu a řídicím vozem, je jimi protaženo 18žilové vedení UIC Vozy byly po modernizaci předávány od října 2016 do února 2017. Jako první vyjel ze Šumperku v polovině září 2016 vůz 147 za účelem přepravy na zkušební okruh VUZ v Cerhenicích a 26. 10. 2016 byl přepraven do Prahy. První nasazení vozů do pravidelného provozu s cestujícími:
|