Vozy k sezení 1. třídy
Výroba Bautzen 1967–1978 (vozy původní řady Aa)nahoru
Vagónka (v tehdy východo-) německém Budyšíně dodala ČSD v letech 1967–1978 sérii vozů konstrukčního typu Y/B a Y/B70 se sedadly 1. vozové třídy, označené u ČSD jako řada Aa. Nejprve se jednalo o vozy s kombinovaným topením (1967–1971), později s teplovzdušným topením (1975–1978, prototyp z roku 1972) ve třech různých intervalech 5.–8. číslice:
51 54 19-80 000 až 029 ... 1967–1968
51 54 19-10 030 až 125 ... 1970–1971
51 54 19-41 001 až 110 ... 1975–1978 (prototyp 1972)
(1.) Aa 1967–1968 (interval 19-80)
Řada vozu: A150 |
Číselné označení vozu: 50 54 19-46 |
Kód řady KOV: 150 |
Typové označení KOV: A 64 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B, typ vozu 1.775, 9 oddílů, 54 sedadel, topení odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 2 stupačky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1967–1968 (1967: 000–024; 1968: 025–029) | Počet vyrobených vozů: 30 (000–029) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Aa | 1983: Am | 1990: A | v období 1992–2000 některé vozy přechodně B (přeznačení na 2. vozovou třídu) | 2001: A150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 19-80 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 19-80 | v období 1992–2000 některé vozy přechodně 50 54 29-80 nebo 50 54 29-88 (úprava na 2. vozovou třídu) | 2007: 50 54 19-46 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-03-05 Vozy nesly interval 19-80 jenž vyznačoval povolenou provozní rychlost 160 km/h. Počátkem 70. let se s ohledem na požadavek zabrzdění vozu na zábrzdnou vzdálenost 1000 m povolená provozní rychlost musela snížit na 140 km/h, neboť brzda s litinovými zdržemi vyšší rychlosti nevyhovovala. Tím došlo k nesouladu významu číslice 8 na sedmé pozici číselného označení, ale až do roku 2007 se tento rozpor neřešil. Koncem jara 2007 (oficiálně bylo přeznačení zapsáno ke dni 29. 6. 2007) došlo k přeznačení vozů na nový interval 19-46, který odpovídá jak povolené provozní rychlosti vozů, tak i stavu elektrického topení (vozy mají jedinou volbu topení 3000 V). Přeznačení se týkalo všech vozů, které v té době existovaly, tzn. 001, 002, 004, 007, 009 a 029. Zajímavou etapou v historii těchto vozů bylo jejich působení jako vozy 2. vozové třídy. Prozatím se mně podařilo sestavit následující údaje. Po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR v roce 1993 připadly slovenské straně vozy 003, 008, 011–012, 014, 017–019 a 021–024. České dráhy převzaly vozy 001–002, 004–007, 009–010, 013, 015, 025–026 a 028–029. Nejasno zůstává nad vozy 016, 020 a 027 (mohly už být v té době vyřazeny). Jak je patrné z dále uvedených údajů, v roce 2012 začalo odstavování vozů této řady z provozu, v roce 2013 se už jen přitvrdilo. Původní předpoklad že rok 2014 bude pro tuto sérii vozů rokem posledním zatím "narušily" vozy 004 a 009, které jezdily i v roce 2015. Dnem 16. 5. 2015 uzavřela 48letá kapitola běžného provozu vozů této série. Vůz 029 vedený v DHV Lužná u Rakovníka byl 14. 1. 2016 přeznačen na A040 55 54 19-22 029-1. Provoz vozů (mimo DHV Lužná u Rakovníka) v letech 2012–2021 (stav 18. 9. 2021): ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2022)
|
(2.) Aa 1970–1971 (interval 19-10)
Řada vozu: A150 |
Číselné označení vozu: 50 54 19-46 |
Kód řady KOV: 150 |
Typové označení KOV: A 64 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B, typ vozu 1.707 (vozy 030–055), 1.712 (vozy 056–125), 9 oddílů, 54 sedadel, topení odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 2 stupačky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1970–1971 (1970: 030–055; 1971: 056–125) | Počet vyrobených vozů: 96 (030–125) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Aa | 1983: Am | 1990: A | 2001: A150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 19-10 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 19-10 | 2003–2007: 50 54 19-40 | 2007: 50 54 19-46 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 082 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-08-10 U vozů nesoucích interval 5.–8. číslice 19-10 se po jejich vyrobení uvádí povolená provozní rychlost 140 km/h, ale více pravděpodobnější je dodání přímo s povolenou provozní rychlostí pouze 120 km/h, což je i v souladu s významem 7. číslice v označení řady vozu. Propad povolené provozní rychlosti ze 160 km/h na 120 km/h oproti předešlé dodávce vozů 51 54 19-80 z let 1967–1968 jde na vrub problémům s dobíjením baterie dynamem, u něhož musel být změněn převod. Od roku 2003 se vozům začala postupně upravovat rychlost zpět na 140 km/h a vozy obdržely nový interval 19-40: v letech 2003–2005 vozy 056, 058, 068, 082, 087, v roce 2006 nebo 2007 vozy 042, 045 a konečně v roce 2007 vozy 030, 067, 079, 085, 086 a 116. Koncem jara 2007 (oficiálně bylo přeznačení zapsáno ke dni 29. 6. 2007) došlo k přeznačení vozů na nový interval 19-46, který odpovídá stavu elektrického topení (vozy mají jedinou volbu topení 3000 V). U vozů 030, 067 a 085 byla rychlost na 140 km/h zvýšena až koncem června, interval 19-10 byl pravděpodobně na vozech změněn rovnou na 19-46, minimálně administrativně je v historii vozů veden i interval 19-40. Pod intervalem dojezdily vozy 077 (zrušený 25. 1. 2008) a 081 (zrušen někdy mezi listopadem 2008 a dubnem 2009). Pravděpodobně v letech 1994–1996 došlo minimálně u 6 vozů (034, 036, 041, 080, 088, 118) k prohlášení za vůz 2. vozové třídy bez dalších úprav a vozy přešly pod kód 252, v označení řady nesly interval 29-10 a pod tímto označením také dojezdily, v letech 1996–2000 byly vozy zrušeny. Dle [Mahel, Ivo et al. Osobní vozy ČSD II. 1939–1992. Praha. 2019.] došlo k přeznačení koncem roku 1994 u výše vyjmenovaných vozů, avšak kromě vozu 034. V roce 1993 při dělení parku osobních vozů přešly k ŽSR vozy 031, 037–039, 043, 047–050, 053–055, 057, 061, 063–064, 070, 072–074, 083, 091–092, 094–095, 097–098, 100, 102–109, 111–114, 119, 123 a 125. Výčet nemusí být úplný. Vývoj označení ostatních vozů je uveden v následující tabulce. Rušení vozů postupně pokračovalo, zejména rok 2012 se stal pro provoz vozů přelomovým. V roce 2013 i 2014 se v provozu objevovaly již jen poslední dva vozy 086 a 116. Do roku 2015 přešel v pravidelném provozu již jen jeden vůz (116), který vyjel naposledy 14. 1. 2015. Tímto dnem skončila 45letá kapitola nasazování vozů této série do provozu s cestujícími. Provoz vozů (mimo VUZ, resp. CHV Lužná u Rakovníka) v letech 2012–2020 (stav 9. 2. 2020):
|
(3.) Aa 1972, 1975–1978 (interval 19-41)
Řada vozu: A149 |
Číselné označení vozu: 51 54 19-41 |
Kód řady KOV: 149 |
Typové označení KOV: A RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B70, typ vozu ? (vůz 001), 1.151 (vozy 002–040), 1.171 (vozy 041–110), 9 oddílů, 54 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 3 stupačky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1972–1978 (1972: 001; 1975: 002–040; 1977: 041–070; 1978: 071–110) | Počet vyrobených vozů: 110 (001–110) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Aa | 1983: Am | 1990: A | 2009: A149 (vozy 054, 061, 063 a 066 přechodně A151 a navrácení režimu RIC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 19-41 (některé vozy přechodně 50 54 19-41 - odebrání a navrácení režimu RIC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 054–058, 060–068, 093 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 15 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Brno hl. n., Děčín hl. n., Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-05-26 Osudy vozů 004, 018, 025, 037–038 a 071 nejsou doloženy, tyto vozy byly zrušeny nejpozději v roce 1995 a ještě pravděpodobněji v době ČSD, tedy do roku 1992. V roce 1993 připadly slovenské straně vozy 005, 013–014, 016–017, 031–037, 039–053, 072–078, 080, 098. Vůz 024 prošel rekonstrukcí a přešel pod kód 152. Přechod pod kód 151 (režim 50 - vnitrostátní provoz) je doložen u vozů 001–003, 006–012, 015, 019–023, 026–030, 054–055, 060–064, 066 a 068. Zcela jistě byly pouze pro vnitrostátní provoz určeny i některé vozy, které v roce 1993 přešly k železniční správě ŽSR. Pět roků po přeznačení vozů řady A151 s vnitrostátním režimem na vozy 2. vozové třídy s označením B251 došlo i na "ricová áčka". U 25 vozů řady A149 vyrobených v roce 1978 pořadových čísel 079, 081–091, 094–097, 099–102, 105 a 107–110 došlo od listopadu 2021 do prosince 2022 k přeznačení na 2. vozovou třídu (při zachování režimu RIC) a změně řady na B209, vozy přešly pod kód 209. Přeznačení se dočkaly i dva vozy vyrobené v roce 1977, a sice vozy 069 a 070; k přeznačení došlo v roce 2023.
|
(4.) Aa 1972, 1975–1978 (interval 19-41) - změna režimu
Řada vozu: A151 |
Číselné označení vozu: 50 54 19-41 |
Kód řady KOV: 151 |
Typové označení KOV: A 74 |
||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B70, typ vozu ? (vůz 001), 1.151 (vozy 002–040), 1.171 (vozy 041–110), 9 oddílů, 54 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 3 stupačky Odebrání režimu RIC vozům řady A149 [viz kód 149]. |
|||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: viz kód 149 | Počet vyrobených vozů: viz kód 149 | |||||||||
Vývoj označení řady vozu: Aa | 1983: Am | 1990: A | v období 90. let některé vozy přechodně B (přeznačení na 2. vozovou třídu) |2009: A151 | |||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 19-41 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 19-41 | v období 90. let některé vozy přechodně 50 54 29-41 (přeznačení na 2. vozovou třídu) | |||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||
Akt.: 2017-04-02 Podle dostupných pramenů došlo k prvnímu masivnějšímu odebrání režimu RIC v roce 1983, a sice u vozů vyrobených v roce 1972 a 1975. Doloženo je však i přechodné odebrání režimu RIC u vozů vyrobených v roce 1977. Přechod pod kód 151 (režim 50 - vnitrostátní provoz) je doložen u vozů 001–003, 006–012, 015, 019–023, 026–030, 054–055, 060–064, 066 a 068. Zcela jistě byly pouze pro vnitrostátní provoz určeny i některé vozy, které v roce 1993 přešly k železniční správě ŽSR. Vozy 007–012, 027 a 029 prošly rekonstrukcí a přešly pod kód 152. Čtyři z těchto vozů (007–008, 010, 012) však byly ještě před rekonstrukcí prohlášeny za vozy 2. vozové třídy a přešly pod kód (340). V roce 2016 došlo v historii vozů této řady po cca 20 letech k druhému případu, kdy se vozy přeznačily bez dalších úprav na vozy 2. vozové třídy. Všech 12 vozů provozovaných v roce 2016 (001–003, 006, 015, 019–021, 023, 026, 028, 030) přešlo pod kód 251 (druhé obsazení tohoto kódu), v Kartotéce osobních vozů se tak stalo v období 8. 6. 2016 - 15. 8. 2016.
ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2016) |
Výroba Bautzen 1987 (vozy původní řady Amee)nahoru
V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2, mezi nimi i vozy s místy k sezení 1. třídy. Dodávky probíhaly takto:
BRcm 51 54 85-40 000–019 (1984)
Bmee 50 54 21-38 001–060 (1986)
Amee 50 54 11-38 001–040 (1987)
Bmee 50 54 21-38 061–090 (1987)
BDmee 51 54 82-70 001–074 (1987)
BDmeer 51 54 82-70 075–100 (1987–1988)
(5.) Amee 1987
Řada vozu: Amee |
Číselné označení vozu: 50 54 11-38 |
Kód řady KOV: (305) |
Typové označení KOV: (Amee) |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Z2, typ vozu 1.173, 11 oddílů, 66 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/85 | |||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1987 | Počet vyrobených vozů: 40 (001–040) | |
Vývoj označení řady vozu: Amee | |||
Vývoj číselného označení vozu: 50 54 11-38 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů: - |
||
Akt.: 2013-08-11 Čtyřicetikusová série vozů řady Amee měla stejný počet oddílů jako ve vozech vozy řady Bmee, tzn. 11 oddílů. Vozy se od sebe lišily v počtech sedadel v oddíle - vozy řady Bmee měly 8 sedadel, ve vozech řady Amee bylo v tomtéž prostoru 6 sedadel. Důvodem byla skutečnost, že výrobce v té době ještě neměl zkonstruovánu vozovou skříň s 9 okny. Na 1. třídu poněkud stísněný prostor byl důvodem pro úpravu vozů ČD (po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR) na vozy 2. třídy. V letech 1993–1995 dostaly označení Bmee - viz kód 248. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1995) |
Výroba Wien 1998, Praha 2006 (vozy řady Ampz)nahoru
Dodávky dalších vozů 1. třídy, tentokrát ve velkoprostorovém uspořádání zaštiťovala pro České dráhy firma Siemens. Celkem 20 vozů bylo dodáno ve dvou sériích:
73 54 10-91 001 až 009 ... 1998
73 54 10-91 010 až 020 ... 2006
(6.) Ampz 1998
Řada vozu: Ampz146 |
Číselné označení vozu: 73 54 10-91 |
Kód řady KOV: 146 |
Typové označení KOV: Ampz (73) RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, typ vozu Ampz ČD 140 N 7048, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 58 sedadel, zásuvky 230 V, Wi-Fi, klimatizovaný, tlakotěsný, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek SGP 300-R/3S |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Siemens SGP, Wien, Rakousko + Moravskoslezská vagonka, Studénka, ČR | Rok výroby: 1998 | Počet vyrobených vozů: 9 (001–009) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Ampz | 2009: Ampz146 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 73 54 10-91 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–009 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 9 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-05-03 Výběrové řízení na dodávku 9 vozů 1. vozové třídy ČD vypsaly v roce 1995 a vyhrálo jej konsorcium firem Siemens SGP Verkehrstechnik a Moravskoslezská vagónka, a.s. Výroba prvního vozu byla zahájena v roce 1997, ještě v témže roce došlo k jeho dokončení. Spolu s vozem 002 se podrobil zkouškám na síti ÖBB (leden 1998) a na zkušebním okruhu v Cerhenicích (únor až duben 1998). Vozy byly vyrobeny v roce 1998, kompletace vozů se však protáhla. Poprvé s cestujícími vyjely 24. 9. 1999 na zvláštním vlaku Praha - Poříčany u příležitosti dokončení modernizace tratě Poříčany - Kolín. Do pravidelného provozu zasáhly poprvé 27. 10. 1999. Od roku 2009 prošly vozy revitalizací (nové sedačky, dosazení zásuvek 230 V, nové koberce) prováděnou DKV Praha ve spolupráci s firmou JANOZA CZ, s.r.o. Začátkem května 2014 zveřejnily ČD ve Věstníku veřejných zakázek oznámení o zakázce na modernizaci 71 vozů složených z 11 vozů řady Ampz143, 9 vozů řady Ampz146, 15 vozů řady Bmz241, 26 vozů řady Bmz245 a 10 vozů řady WRmz815. Hlavním cílem byla revitalizace interiéru, přečalounění či obměna sedaček, obnova WC, zabudování infrastruktury pro připojení Wi-Fi, dosazení elektronického informačního zařízení, oprava podvozků, u řad Ampz146, Bmz245 a WRmz815 navíc výměna CZE za jiný typ. Na modernizaci byla určena lhůta 17 měsíců od podpisu smlouvy s vítězem veřejné zakázky. Na přelomu února a března 2015 tuto veřejnou zakázku vyhrála společnost Pars nova ze Šumperku. V následujícím přehledu jsou výrobní čísla uvedena v pořadí výrobní číslo Siemens/výrobní číslo MSV.
|
(7.) Ampz 2006
Řada vozu: Ampz143 |
Číselné označení vozu: 73 54 10-91 |
Kód řady KOV: 143 |
Typové označení KOV: Ampz 143 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, typ vozu ?, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 58 sedadel, zásuvky 230 V, Wi-Fi, klimatizovaný, tlakotěsný, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek SGP 300-R/3S |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Siemens Kolejová vozidla, Praha-Zličín, ČR | Rok výroby: 2006 | Počet vyrobených vozů: 11 (010–020) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Ampz143 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 73 54 10-91 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 010–020 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 11 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2020-02-09 V roce 2003 ČD objednaly další vozy řady Ampz. Dodávky vozů a jejich uvádění do provozu probíhaly od konce roku 2006 do května 2007. Vozy obdržely ihned po dodání označení Ampz143. Důvodem pro odlišení v označení řady vozu od předchozé série vozů řady Ampz bylo jejich vybavení zásuvkami 230 V. Začátkem května 2014 zveřejnily ČD ve Věstníku veřejných zakázek oznámení o zakázce na modernizaci 71 vozů složených z 11 vozů řady Ampz143, 9 vozů řady Ampz146, 15 vozů řady Bmz241, 26 vozů řady Bmz245 a 10 vozů řady WRmz815. Hlavním cílem byla revitalizace interiéru, přečalounění či obměna sedaček, obnova WC, zabudování infrastruktury pro připojení Wi-Fi, dosazení elektronického informačního zařízení, oprava podvozků, u řad Ampz146, Bmz245 a WRmz815 navíc výměna CZE za jiný typ. Na modernizaci byla určena lhůta 17 měsíců od podpisu smlouvy s vítězem veřejné zakázky. Na přelomu února a března 2015 tuto veřejnou zakázku vyhrála společnost Pars nova ze Šumperku.
|
Úprava vozů řady AB, ABm (vozy řady A)nahoru
Několik vozů původní řady ABa (Bautzen 1970, 1973) bylo upraveno na řadu A.
(8.) A 1970, 1973 - úprava 1989–1997 (ex AB, ABm)
Řada vozu: A150 |
Číselné označení vozu: 50 54 19-46 |
Kód řady KOV: 150 |
Typové označení KOV: A 64 |
||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, konstrukční typ Y/B (vůz 128), Y/B70 (vozy 126–127, 129), typ vozu 1.706 (vůz 128), 1.231 (vozy 126–127, 129), 9 oddílů, 54 sedadel, topení odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, 2 stupačky Úprava vozů původní řady ABa (Bautzen 1970, 1973). |
|||||||||||||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: 1989–1997 | Počet upravených vozů: 4 (126–129) | |||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: ABm nebo AB [viz kód 350] | po úpravě (19xx): Am | 1990: A | 2001: A150 | |||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 39-10, 51 54 39-40, 50 54 39-40 (není přesně doloženo) [viz kód 350] | po úpravě (19xx): 50 54 19-10 | 2002: 50 54 19-40 | 2007: 50 54 19-46 | |||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||
Akt.: 2017-09-24 Někdy po roce 1988 došlo k doplnění flotily vozů 1. vozové třídy úpravou několika vozů 1. a 2. vozové třídy. Jednalo se pouze o úpravu spočívající ve výměně sedáků v části vozu s 2. vozovou třídou. Dobrým poznávacím znakem v interiéru jsou stopy po výměně tabulek s čísly sedadel v oddílech bývalé 2. třídy (jiné rozteče) a v chodbičce stopy po "lítačkách" - dveřích oddělujících část vozu 1. třídy od části vozu 2. třídy. Celkový počet takto upravených vozů není spolehlivě doložen. Minimálně šlo o 4 vozy. V době úpravy vozy nesly buď označení ABm nebo AB. Není doloženo, zda na úpravu přicházely s režimem RIC (51) nebo pro vnitrostátní provoz (50). Podle intervalu 19-10, který vozy obdržely, lze dedukovat že vozy měly zprvu povolenou provozní rychlost jen 120 km/h. Patrně po úpravě rychlosti zpět na 140 km/h se v roce 2002 vozům intreval změnil na 19-40. Koncem jara 2007 (oficiálně bylo přeznačení zapsáno ke dni 29. 6. 2007) došlo k přeznačení vozů na nový interval 19-46, který odpovídá stavu elektrického topení (vozy mají jedinou volbu topení 3000 V). Běžný provoz těchto upravených vozů skončil po 42leté službě dne 12. 4. 2015. Provoz vozů v letech 2012–2017 (stav 20. 8. 2017): ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2017)
|
Rekonstrukce vozu řady B - ŽOS Vrútky (vůz řady Apeer)nahoru
V roce 1992 vznikl v ŽOS Vrútky první velkoprostorový vůz 1. vozové třídy pro ČSD.
(9.) Apeer - rekonstrukce 1992 (ex B)
Řada vozu: Apeer |
Číselné označení vozu: 50 54 19-30 |
Kód řady KOV: - |
Typové označení KOV: - |
||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, typ vozu ?, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly ?, ? sedadel, topení teplovzdušné ?, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V Rekonstrukce vozu původní řady Ba (Györ 1970). |
|||||||||||
Rekonstrukce: ŽOS Vrútky, Slovensko | Rok rekonstrukce: 1992 | Počet rekonstruovaných vozů: 1 (000) | |||||||||
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: B [viz kód 251] | po rekonstrukci (1992): Apeer | |||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 50 54 20-10 [viz kód 251] | po rekonstrukci (1992): 50 54 19-30 | |||||||||||
Obrázek vozu:
|
Fotografie vozů:
|
||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Vůz vznikl v roce 1992 v ŽOS Vrútky, 10. 6. 1992 se zúčastnil prezentace ve stanici Praha hl. n. a v témže měsíci byl vystaven na výstave Autotec na brněnském výstavišti. Podle dostupných popisů byla střední ulička netradičně tvarovaná, vůz byl vybaven sedačkami za sebou podobně jako v autobusech, ve voze se nacházelo video a televize. Po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR vůz přešel pod slovenskou železniční správu. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1993)
|
Rekonstrukce vozů řad B a Bh a následné modernizace - MOVO Plzeň (vozy řady Apee)nahoru
V letech 1996–1997 prošlo 10 vozů maďarské výroby (původních řad Ba a Bai) rekonstrukcí na velkoprostorové vozy 1. vozové třídy. Rekonstrukci provedly firmy MOVO Plzeň a DVJ Dunakeszi. Vozy obdržely označení Ahee, později Apee a od roku 2006 na nich firma MOVO Plzeň provedla další modernizace (od roku 2013 též Pars nova v Šumperku). Celkem tyto vozy obsadily 4 pozice v kartotéce osobních vozů; tři položky jsou již zaniklé:
Apee 51 54 10-70 ... rekonstrukce 1996–1997 (kód 148; zrušen - vozy přešly pod kódy 141 a 144)
Apee144 61 54 10-70 ... modernizace 2006 (kód 144; zrušen - vozy přešly pod kód 139)
Apee141 61 54 10-70 ... modernizace 2008 (kód 141; zrušen - vozy přešly pod kód 139)
Apee139 61 54 10-70 ... modernizace 2011–2013 (kód 139)
(10.) Apee - rekonstrukce 1996–1997 (ex B, Bh)
Řada vozu: Apee |
Číselné označení vozu: 51 54 10-70 |
Kód řady KOV: 148 |
Typové označení KOV: Apee RIC |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, typ vozu MP96-11, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 60 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi Rekonstrukce vozů původních řad Ba a Bai (Györ 1968–1973). |
|||
Rekonstrukce: MOVO, Plzeň, ČR + DVJ Dunakeszi, Maďarsko | Rok rekonstrukce: 1996–1997 | Počet rekonstruovaných vozů: 10 (001–010) | |
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: B, Bh [viz kódy 251, 277] | po rekonstrukci (1996–1997): Ahee | 2001: Apee | |||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 50 54 20-10, 50 54 20-80, 50 54 21-18 [viz kódy 251, 277] | po rekonstrukci (1996–1997): 50 54 10-70 | 1996–1998: 51 54 10-70 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2020-02-23 Kromě prototypu velkoprostorového vozu řady Apeer pro ČSD z roku 1992 se jedná u ČD o první sérii velkoprostorových vozů 1. vozové třídy. Vznikly rekonstrukcí vozů maďarské výroby původních řad Ba a Bai vyrobených v letech 1968–1973. První vůz byl 12. 3. 1996 testován na trati MÁV Györ - Mosonmagyaróvár. Vozy zprvu označené řadou Ahee byly k ČD dodány počátkem roku 1997. V poznatcích DKV Praha (Střelka - Sponer - Kaštil - Baláž - Hubička: Zkušenosti z provozu nově dodaných a rekonstruovaných železničních vozidel v DKV Praha; 2002) se uvádí, že u vozů této řady byly zjištěny nesprávné rozměry sedáků odporující vyhlášce UIC a do odstranění této vady musely být vozy provozovány pouze ve vnitrostátním režimu (50). Problém rovněž řešila depeše č. 92 Odboru kolejových vozidel ze dne 5. 2. 1997. Nová čísla vozů jsou uvedena s režimem 51, avšak s poznámkou: "V návaznosti na rozhodnutí DÚ č.j. 2-4345/96-DÚ budou do doby provedení úpravy sedáků tyto vozy provozovány v režimu 50 - vnitro, v rámci postupného odstraňování vady v MOVO Plzeň opravce zajistí přepsání režimu na 51 - RIC v souladu s výše uvedeným číselným přehledem." Vozy prošly v letech 2006 a 2008 dalšími modernizacemi a přešly pod kódy 141 a 144. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2008) |
(11.) Apee - 1. modernizace 2006
Řada vozu: Apee144 |
Číselné označení vozu: 61 54 10-70 |
Kód řady KOV: 144 |
Typové označení KOV: Apee 144 RIC |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, typ vozu MP96-11, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 60 sedadel, klimatizovaný, netlakotěsný ...?, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi 1. modernizace vozů řady Apee (rek. MOVO, Plzeň + DVJ Dunakeszi 1996–1997). |
|||
Modernizace: MOVO, Plzeň, ČR | Rok modernizace: 2006 | Počet modernizovaných vozů: 2 (003, 005) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Apee [viz kód 148] | po modernizaci (2006): Apee144 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 10-70 [viz kód 148] | po modernizaci (2006): 61 54 10-70 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2013-08-11 V roce 2006 firma MOVO v Plzni doplnila do dvou vozů klimatizační jednotku. Vůz 003 byl v Kartotéce osobních vozů přeznačen k 16. 6. 2006 a vůz 005 k 15. 12. 2006. Financování modernizace proběhlo zpětným leasingem od firmy ING Lease (C.R.), s. r. o. Oba vozy prošly v roce 2011 další modernizací a přešly pod kód 139. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2011) |
(12.) Apee - 2. modernizace 2008
Řada vozu: Apee141 |
Číselné označení vozu: 61 54 10-70 |
Kód řady KOV: 141 |
Typové označení KOV: Apee 141 RIC |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, typ vozu MP96-11, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 60 sedadel, zásuvky 230 V, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi 2. modernizace vozů řady Apee (rek. MOVO, Plzeň + DVJ Dunakeszi 1996–1997). |
|||
Modernizace: MOVO, Plzeň, ČR | Rok modernizace: 2008 | Počet modernizovaných vozů: 8 (001–002, 004, 006–010) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Apee [viz kód 148] | po modernizaci (2008): Apee141 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 10-70 [viz kód 148] | po modernizaci (2008): 61 54 10-70 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2014-01-19 Všech zbývajících 8 vozů řady Apee, které neprošly 1. modernizací v roce 2006, se v roce 2008 podrobily modernizaci, kterou jsem pro lepší rozlišení nazval 2. modernizací. Provedla ji opět společnost MOVO v Plzni. Vozy obdržely klimatizační jednotku, vakuové WC, zásuvky 230 V či nové sedačky. Nátěr vozů se změnil na červeno-bílý. I tato modernizace byla financována zpětným leasingem od firmy ING Lease (C.R.), s. r. o. Přeznačení vozů v Kartotéce osobních vozů proběhlo v období 7. 10. 2008 – 29. 12. 2008. Od roku 2012 vozy této řady postupně procházely další modernizací s přechodem pod kód 139. Naposledy byl v provozu s cestujícími vůz 007 dne 7. 10. 2013 na vlaku Ex 543 z Prahy do Bohumína. Posledním modernizovaným vozem se stal vůz 009 a šumperskou Pars Nova opustil 21. 12. 2013 a přešel tak jako poslední pod kód 139. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013) |
(13.) Apee - 3. modernizace 2011–2013
Řada vozu: Apee139 |
Číselné označení vozu: 61 54 10-70 |
Kód řady KOV: 139 |
Typové označení KOV: Apee 139 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, typ vozu MP96-11, vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly, 60 sedadel, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, zásuvky 230 V, Wi-Fi, elektronický informační systém, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi 3. modernizace vozů řady Apee (rek. MOVO, Plzeň + DVJ Dunakeszi 1996–1997). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: MOVO, Plzeň, ČR (2011–2012); Pars nova, Šumperk, ČR (2013) | Rok modernizace: 2011–2013 | Počet modernizovaných vozů: 10 (001–010) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: vozy 001–002, 004, 006–010 Apee141 [viz kód 141]; vozy 003, 005 Apee144 [viz kód 144] | po modernizaci (2011–2013): Apee139 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 61 54 10-70 [viz kódy 141, 144] | po modernizaci (2011–2013): 61 54 10-70 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–010 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 10 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Olomouc hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-03-05 U pěti vozů byl v letech 2011–2012 dosazen elektronický informační systém. Jednalo se o tři vozy modernizované v roce 2008 (001–002, 004) a dva vozy modernizované v roce 2006 (003, 005). U posledně jmenovaných dvou vozů se dodělávaly zásuvky 230 V a další úpravy pro dorovnání na úroveň modernizace prováděné u ostatních vozů v roce 2008. V roce 2013 proběhla modernizace zbývajících pěti vozů řady Apee141. Poslední modernizovaný vůz 009 vyjel poprvé s cestujícími 24. 12. 2013. Modernizaci prováděnou v letech 2011–2013 jsem označil jako 3. modernizaci. Vozy byly i nadále v leasingu u firmy ING Lease (C.R.), s. r. o., avšak s tím že leasing od roku 2019 se postupně utlumoval a v letech 2021–2022 skončil.
|
Rekonstrukce vozů řad B a Bh a následné modernizace - MOVO Plzeň (vozy řady Aee)nahoru
Firmy MOVO Plzeň a DVJ Dunakeszi prováděly v letech 1996–1997 rekonstrukci dalších 15 vozů maďarské výroby (původních řad Ba a Bai), a sice na vozy 1. vozové třídy s oddíly a postranní chodbičkou. Vozy obdržely označení Aeel, později Aee. V letech 2009 a 2011 na nich firma MOVO Plzeň provedla další modernizace. Celkem tyto vozy obsadily 3 pozice v kartotéce osobních vozů; dvě položky jsou již zaniklé:
Aee147 51 54 19-70 ... rekonstrukce 1996–1997 (kód 147; zrušen - vozy přešly pod kódy 140 a 142)
Aee142 61 54 19-70 ... modernizace 2008–2009 (kód 142; zrušen - vozy přešly pod kód 140)
Aee140 61 54 19-70 ... modernizace 2011 a 2017–2019 (kód 140)
(14.) Aee - rekonstrukce 1996–1997 (ex B, Bh)
Řada vozu: Aee147 |
Číselné označení vozu: 51 54 19-70 |
Kód řady KOV: 147 |
Typové označení KOV: Aee RIC |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu MOVO/6/97, 9 oddílů, 54 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi Rekonstrukce vozů původních řad Ba a Bai (Györ 1966–1970). |
|||
Rekonstrukce: MOVO, Plzeň, ČR + DVJ Dunakeszi, Maďarsko | Rok rekonstrukce: 1996–1997 | Počet rekonstruovaných vozů: 15 (001–015) | |
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: B, Bh [viz kódy 251, 277] | po rekonstrukci (1996–1997): Aeel | 2001: Aee | 2009: Aee147 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 50 54 20-10, 50 54 20-80, 50 54 21-18 [viz kódy 251, 277] | po rekonstrukci (1996–1997): 51 54 19-70 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2020-02-23 Vozy vyrobené v Maďarsku původních řad Ba a Bai posloužily pro rekonstrukci na 15 vozů 1. vozové třídy. Do pražského DKV přicházely v rozmezí od 19. 1. 1997 do 15. 4. 1997. Zajímavostí bylo použití malého písmene "l". V depeši 497 Odboru kolejových vozidel ze dne 14. 1. 1997 je k výčtu přeznačení 15 vozů po rekonstrukci podáno následující vysvětlení: "Nové použití "l" v písmenném označení výše uvedených modernizovaných vozů, navazuje na požadavek O16, ze kterého vyplývá nutnost odlišení jednotlivých typů vozů ve vztahu k rezervačnímu systému ARES." Vozy prošly v letech 2009 a 2011 dalšími modernizacemi a přešly pod kódy 140 a 142. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2011) |
(15.) Aee - 1. modernizace 2008–2009
Řada vozu: Aee142 |
Číselné označení vozu: 61 54 19-70 |
Kód řady KOV: 142 |
Typové označení KOV: Aee 142 RIC |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu MOVO/6/97, 9 oddílů, 54 sedadel, zásuvky 230 V, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi 1. modernizace vozů řady Aee (rek. MOVO, Plzeň + DVJ Dunakeszi 1996–1997). |
|||
Modernizace: MOVO, Plzeň, ČR | Rok modernizace: 2008–2009 | Počet modernizovaných vozů: 6 (001–005, 015) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Aee [viz kód 147] | po modernizaci (2008–2009): Aee142 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 19-70 [viz kód 147] | po modernizaci (2008–2009): 61 54 19-70 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||
Akt.: 2019-09-15 V letech 2008–2009 prošlo 6 vozů řady Aee modernizací, při níž došlo k instalaci klimatizace, nového CZE, vakuového WC nebo zásuvek 230 V. Sedačky byly potaženy novými textilními potahy. Venkovní nátěr se změnil na červeno-bílý. Kromě vozu 015 proběhlo financování modernizace zpětným leasingem od firmy ING Lease (C.R.), s. r. o. Přeznačení vozů v Kartotéce osobních vozů proběhlo v období 5. - 23. 2. 2009 (vozy 001–005) a 7. 5. 2009 (vůz 015). V roce 2017 započalo odesílání vozů na 2. modernizaci do Pars nova v Šumperku, vozy přešly pod kód 140. Naposledy se cestující svezli vozem řady Aee140 001 dne 22. 1. 2019 vlakem R 880 z Luhačovic do Olomouce. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2019) |
(16.) Aee - 2. modernizace 2011, 2017–2019
Řada vozu: Aee140 |
Číselné označení vozu: 61 54 19-70 |
Kód řady KOV: 140 |
Typové označení KOV: Aee 140 RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu MOVO/6/97, 9 oddílů, 54 sedadel, zásuvky 230 V, Wi-Fi, elektronický informační systém, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi 2. modernizace vozů řady Aee (rek. MOVO, Plzeň + DVJ Dunakeszi 1996–1997). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: 2011: ŽOS Trnava, Slovensko | 2017–2019: Pars nova, Šumperk, ČR | Rok modernizace: 2011, 2017–2019 | Počet modernizovaných vozů: 15 (003–015) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací 2011: Aee147 [viz kód 147]; před modernizací 2017–2018: Aee142 [viz kód 142] | po modernizaci (2011, 2017–2019): Aee140 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací 2011: 51 54 19-70 [viz kód 147]; před modernizací 2017–2018: 61 54 19-70 [viz kód 142] | po modernizaci (2011, 2017–2019): 61 54 19-70 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–015 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 15 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín, České Budějovice, Hradec Králové hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-05-26 Všech zbývajících 9 vozů řady Aee 006 až 014 (mezitím přeznačených na řadu Aee147), které neprošly 1. modernizací v roce 2008–2009, se v roce 2011 podrobilo modernizaci, kterou jsem pro lepší rozlišení nazval 2. modernizací. Provedla ji tentokrát slovenská firma ŽOS Trnava, a. s. Vozy obdržely klimatizační jednotku, vakuové WC, zásuvky 230 V a také elektronický informační systém. I tato modernizace byla financována zpětným leasingem od firmy ING Lease (C.R.), s. r. o., avšak s tím že leasing od roku 2018 se postupně utlumoval a v letech 2021–2022 skončil. Přeznačení vozů v Kartotéce osobních vozů proběhlo v období 24. 5. 2011 – 15. 12. 2011. O šest roků později, od léta 2017, započala postupná modernizace zbývajících 6 vozů řady Aee142 (001 až 005 a 015) na řadu Aee140. Modernizaci vozů provedla společnost Pars nova ze Šumperku. První vůz (003) najel do Šumperku 31. 7. 2017. Posledním modernizovaným vozem se stal vůz 001, který byl v Šumperku od 1. 2. do 31. 5. 2019 a s cestujícími vyjel 5. 6. 2019.
|
Rekonstrukce vozů řad A, AB, B a následné modernizace - ŽOS České Velenice (vozy řady Aee)nahoru
Starší osobní vozy rekonstruovala na vozy 1. vozové třídy rovněž firma ŽOS České Velenice. Zatímco v Plzni použili vozy maďarské výroby původních řad Ba a Bai, ve Velenicích se na rekonstrukci využily vozy německé výroby původních řad Aa a ABa. Rekonstrukce proběhly ve dvou vlnách; prvně v roce 1996 a poté v letech 1998–2001. Vozy z první vlny se později dočkaly další modernizace (doplnění klimatizace). Existují tak dvě řady vozů:
Aee152 50 54 19-38 ... rekonstrukce 1996–2001 (kód 152)
Aee145 61 54 19-51 ... modernizace 2000–2006 (kód 145)
(17.) Aee - rekonstrukce 1996–2001 (ex A, AB, B)
Řada vozu: Aee152 |
Číselné označení vozu: 50 54 19-38 |
Kód řady KOV: 152 |
Typové označení KOV: Aee 152 |
||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu Aee95, 9 oddílů, 54 sedadel, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V a Görlitz Va Rekonstrukce vozů původních řad Aa a ABa (Bautzen 1970–1984). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Rekonstrukce: ŽOS České Velenice, ČR | Rok rekonstrukce: 1996–2001 | Počet rekonstruovaných vozů: 18 (001–018) | |||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před rekonstrukcí: A, AB, B [viz kódy 149, 151, 349, 350, (340)] | po rekonstrukci (1996–2001): Aee | 2004: Aee152 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před rekonstrukcí: 51 54 19-41, 50 54 19-41, 51 54 39-41, 50 54 39-40, 50 54 29-41 [viz kódy 149, 151, 349, 350, (340)] | po rekonstrukci (1996): 50 54 19-78 | 1996: 50 54 19-38 | po rekonstrukci (1998–2001): 50 54 19-38 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 013–018 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 6 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Děčín hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-11-06 Zatímco firma MOVO v Plzni se pustila do vozů maďarské výroby původních řad Ba a Bai, v Českých Velenicích pracovali s vozy německé výroby původních řad Aa a ABa; podle dostupných informací zde práce na rekonstrukcích začaly dříve než v Plzni, a sice již v roce 1994. Rekonstrukce vozů v Českých Velenicích proběhla ve dvou vlnách. Nejprve v roce 1996 to bylo 12 vozů s původním teplovzdušným vytápěním a dále v letech 1998–2001 se jednalo o 6 vozů s původním vytápěním odporovým (tedy s vozy staršími než v první vlně). Vozy rekonstruované v roce 1996 byly předávány do domovské stanice Bohumín. Po rekonstrukci vozy nesly interval 19-78, patrně z důvodu, že se počítalo s povolenou provozní rychlostí 160 km/h. Jenže tato rychlost schválena nebyla, vozy mohou jezdit nejvýše rychlostí 140 km/h, a tak ještě v roce 1996 byl interval upraven na 19-38. Všech těchto 12 vozů prošlo v letech 2000–2006 další modernizací a přešly pod kód 145. Rekonstrukce dalších 6 vozů probíhala v letech 1998 (vozy 013–014), 1999 (015), 2000 (016) a 2001 (017–018). Výrobní čísla a původ vozů jsou u těchto vozů odečtené ze štítků (liší se od oficiálně uváděných údajů, kde je původ vozů navzájem přeházený).
|
(18.) Aee - modernizace 2000–2006
Řada vozu: Aee145 |
Číselné označení vozu: 61 54 19-51 |
Kód řady KOV: 145 |
Typové označení KOV: Aee (61) RIC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu Aee95, 9 oddílů, 54 sedadel, Wi-Fi, klimatizovaný, netlakotěsný ...?, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V a Görlitz Va Modernizace vozů řady Aee (rek. ŽOS České Velenice 1996). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR | Rok modernizace: 2000–2006 | Počet modernizovaných vozů: 12 (001–012) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací 2000–2003: Aee; před modernizací 2004–2006: Aee152 [viz kód 152] | po modernizaci (2000–2003): Aee; po modernizaci (2004–2006): Aee152 | 2004: Aee152 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 50 54 19-38 [viz kód 152] | po modernizaci (2000): vůz 011: 61 54 19-38 | 2000: 61 54 19-51| po modernizaci (2001–2006): vozy 001–010, 012: 61 54 19-51 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–012 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 12 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Brno hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Prvních 12 vozů řady Aee rekonstruovaných v roce 1996 v ŽOS České Velenice prošlo modernizací, při níž byly vozy vybaveny klimatizací. Modernizaci zajišťovala opět firma ŽOS České Velenice, a to v letech 2000 (vůz 011), 2001 (001, 008–009), 2002 (002, 006, 012), 2003 (004), 2004 (005), 2005 (003, 010) a 2006 (007). V roce 2016 byly ve vozech vyměněny sedačky, nově jsou zde sedačky původem z vozů řady Apee141.
|
Nákup ÖBB (vozy řady Amz)nahoru
České dráhy v roce 2017 zakoupily u rakouské železniční společnosti ÖBB čtyři vozy k sezení 1. třídy.
(19.) Amz 1989–1992
Řada vozu: Amz138 |
Číselné označení vozu: 73 81 19-91 |
Kód řady KOV: 138 |
Typové označení KOV: Amz 138 |
||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s postranní chodbičkou, typ vozu ?, 9 oddílů, 46 sedadel, zásuvky 230 V, Wi-Fi, klimatizovaný, tlakotěsný, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek MD 522 (vůz 510) a SGP 300-R (vozy 519, 531, 537) |
|||||||||||||||||||||||
Výrobce: SGP Simmering, Rakousko | Rok výroby: 1989–1992 | Počet vyrobených vozů: 50 (73 81 19-91: 000–039; 73 81 18-91: 000–009) | |||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Amz | 2017: Amz138 | |||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 73 81 19-91 | |||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 510, 519, 531, 537 | Současný počet provozovaných vozů u ČD: 4 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín |
|||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 České dráhy v roce 2017 zakoupily od rakouské železniční společnosti ÖBB čtyři vozy označované v Rakousku jako typ vozu 19-91.5. Vozy najíždějí z Rakouska postupně. S cestujícími začaly vozy jezdit 19. 2. 2017 (531), 22. 2. 2017 (519), 28. 2. 2017 (537) a s velkým časovým odstupem 25. 6. 2019 i poslední vůz 510. 40 vozů bylo z výroby označeno jako Amz 73 81 19-91 000 až 039 a deset vozů v provedení s oddíly pro manažery Amz 73 81 18-91 000 až 009. Vozy ze série 000 až 039 prošly v pozdějších letech modernizací dvojího typu. První skupina vozů byla určena pro manažery (pouze business oddíly a konferenční salon), přičemž vozům se zvedla pořadová čísla o 200, modernizace byla provedena v letech 2004–2006. Druhé skupině bylo všech 9 oddílů ponecháno, avšak 4 z nich jsou v provedení business se čtyřmi sedadly v oddíle; těmto vozům bylo k pořadovému číslo připočteno 500, modernizace proběhla v letech 2005–2007. Nakoupené vozy od ÖBB spadají do této druhé skupiny vozů. Všechny vozy si nesou svoje původní "rakouské" označení, změnila se pouze zkratka provozovatele vozidla z ÖBB na ČD a součástí písmenného označení se stalo doplňkové číslo 138. Vozy jsou označeny dle následujícího příkladu: A - ČD 73 81 19-91 531-7 Amz138.
|